havo 2 naar vmbo 3

ik zit nu op twee havo maar mijn punten zijn echt heel slecht (Engels 5, Frans 4, wiskunde 5, Duits 3). mijn moeder wil dat ik dit jaar over doe maar dat wil ik echt niet omdat ik denk dat als ik een jaar over doe dat het nog niet gaat lukken. maar ik weet eigenlijk niet hoe ik dat tegen mijn moeder moet zeggen. hopelijk kan iemand helpe.
(sorry als er spelfouten in zitten)

Ik zou eerst met je mentor praten, die kan je het juiste advies geven over wat het beste is.

Weet je van jezelf hoe het komt dat je slechte cijfers haalt? Is de stof echt te moeilijk? Lukt het leren/concentreren niet? Besteed je te weinig aandacht aan school? Spelen er andere problemen? Het is inderdaad het handigst om met je mentor te overleggen over dit soort dingen. Want als de stof écht te moeilijk is, kan je naar vmbo. Maar als iets anders de belemmerende factor is kan het jaar over doen wel nuttig zijn.

Als je het toch eerst met je moeder wilt overleggen is het denk ik het handigst om het gesprek heel ‘open’ te beginnen. Dus niet: ‘Mama ik wil naar vmbo want havo kan ik niet’, maar: ‘Mama, ik maak me heel veel zorgen dat havo me zelfs niet voor een tweede keer gaat lukken en ik weet niet wat ik moet doen’.