Hardlopen met krachttraining

Naast mijn volleybal dat ik 3x per week doe ga ik ook al ongeveer een half jaar naar de sportschool. Echter vind ik die cardio daar zo dodelijk saai dat ik onderhand geen zin meer heb om te gaan. Aan de krachttraining beleef ik echter wel plezier.
Nu heb ik dus het plan om krachttraining (in de sportschool) te gaan combineren met buiten hardlopen. Dit omdat het mijn droom is om ooit een marathon uit te lopen, en hiervoor zal natuurlijk wel getraind moeten worden (mag ook pas over 5 jaar ofzo, maar fit worden is wel handig).
Nu was het plan alsvolgt:
Ma: Kracht benen + Duurloop
Di: Kracht armen + Interval
Wo: Volleybal
Do: Volleybal
Vr: Kracht benen + Duurloop
Za: Wedstrijd
Zo: Rust
Aangezien ik wel sport, maar niet veel aan hardlopen doe, zal die duurloop in het begin tussen de 3 en 5 km liggen.
Is dit ongeveer een redelijk schema of hebben jullie tips?

Dit kun je prima in het Hardloop- of Krachttrainingstopic vragen, en als je daar geen antwoord krijgt kun je het nog in de Gezond Afvallen-topics proberen. Een nieuw topic lijkt me een beetje overbodig.

Aangezien je nog nooit heb hardgelopen raad ik je af gelijk te beginnen met duurlopen. Zoiets moet je opbouwen, dus download ergens een hardloopschema voor beginners en focus je eerst daarop (Lopen met Evy is heel populair, maar je kunt ook basisschema’s vinden op www.runnersworld.nl) Als je zo’n schema hebt afgerond kun je de duurlopen die je binnen dat schema hebt gedaan er gewoon inhouden en vanaf daar uitbouwen naar langere lopen.

Daarnaast begin je gelijk met op maandag én dinsdag hard te willen lopen. Dat lijkt me een beetje veel van het goede. Met hardlopen gebruik je je lichaam op een andere manier dan bij de meeste andere sporten. Er komt bijvoorbeeld veel druk op je knieën te staan. Dat kan makkelijk tot blessures leiden, zeker als je te hard van start gaat. Aangezien je al een druk sportschema hebt zou ik beginnen met twee keer in de week lopen ( bijvoorbeeld dinsdag en vrijdag) Of kijken of je op de woensdag naast je volleybaltraining kunt lopen (zodat je maandag - woensdag - vrijdag loopt: telkens een rustdag ertussen). Persoonlijk raad ik je aan om te beginnen met twee keer per week: dan kun je er rustig aan wennen. Bovendien heb je al een heel druk sportschema. Je kunt zelf waarschijnlijk wel inschatten wat jouw lichaam wel en niet aankan, maar zoals ik al zei: hardlopen is een belastende sport die veel blessures veroorzaakt. Loop niet te hard van stapel, zeker in het begin en bouw rustig op. Als je begint met twee dagen in de week lopen kun je dat later altijd nog uitbreiden naar drie. Die marathon wacht nog wel even.

Wel gaaf dat je een marathon wil uitlopen! Lijkt me ook een goede motivatie om ook echt te gaan trainen. Ik begon ook met die droom toen ik een jaar of 12 was (alweer acht jaar geleden…), en in 2015 gaat hij uitkomen (en aanstaande zondag al een beetje met een halve marathon + obstakels). Veel plezier met trainen!