Handige tips voor bij fotoshoots!

Hoi iedereen!

Het leek mij handig om een topic te maken waarbij je elkaar tips kunt geven voor het fotograferen van mensen of dieren. Denk aan: Honden, katten, paarden, mensen, of mensen samen met het huisdier!

Mensen
Niet ieder persoon is een professioneel model en daarom is het handig om als fotograaf ook wat poses uit je hoofd te weten. Hieronder alvast wat plaatjes met leuke poses!

Zelf heb ik ook nog wat tips voor mensen fotograferen:

• De hoek waaruit je fotografeert: Van onderen lijkt iemand groter, van boven kleiner
  • De compositie: De persoon hoef niet altijd in het midden te staan, rechts/links kan ook
  • De blik: Vraag of hij/zij verschillende uitdrukking wil proberen, en verschillende kanten op wilt kijken
  • De belichting: Als je buiten fotografeert en de zon schijnt, let daar dan op, met de zon in de camera is de persoon heel donker en andersom is de persoon misschien overbelicht (stel van te voren je camera goed in) En met lichtval kun je ook spelen
  • Kleding en make-up: zorg altijd voor bijpassende kleding voor de omgeving en zorg dat de make-up en het haar goed verzorgd is

Dieren
Dieren kunnen al helemaal niet poseren (alhoewel je bij een hond wel aangeleerde dingen kunt fotograferen), dus daarom is het verstandig om een korte sluiterstijd in te stellen om spontane houdingen en gezichtsuitdrukkingen vast te leggen

Paarden
Bij het fotograferen met paarden kun je zowel het paard alleen als het paard samen met de ruiter fotograferen. En dan heb je weer de variatie of de ruiter naast het paard staat of er op rijdt. Verder kun je ook nog blackfoto’s van paarden maken. Dit doe je met een donkere omgeving op de achtergrond en een lichtbron gericht op het paard.

Hier een paar tips van mij:

• Als je een paard met tuig fotografeert: zorg er dan altijd voor dat alle riempjes netjes vast zitten en dat het materiaal mooi schoon is
  • Zorg ervoor dat het paard netjes is schoongemaakt - tenzij het juist de bedoeling is dat het paard vies is (maar dat is meestal niet zo)
  • Zorg voor een korte sluiterstijd wanneer je een bewegend paard fotografeert
  • Het is altijd leuk als het paard de oren naar voren heeft op de foto: neem dus alvast snoepjes in een zakje of iets anders wat ritselt/rammelt mee

Honden/katten
Honden en katten zijn kleiner dan mensen en daarom is het handig om op je knieen te gaan zitten wanneer je een hond of kat fotografeert. (en anders zet je het dier op een verhoging)

En nog wat tips:

Honden

• Zorg ervoor dat als je meerdere honden hebt, er een iemand is die de andere hond vast kan houden. Anders wordt de hond die je op de foto zet mogelijk afgeleid.
  • Ga niet continu aan het fotograferen: geef de hond tussendoor ook eens wat rust of speeltijd. Zo raakt het dier niet verveeld.
  • neem een groot diafragma om de hond los te stellen van de achtergrond
  • zorg ervoor dat de ogen goed scherpgesteld zijn.
  • gebruik een korte sluiterstijd
  • Het is leuk om trucjes die ze al kunnen op de foto te zetten, maar spontane momenten kunnen ook erg mooi zijn!
  • Zorg ervoor dat de hond netjes geborsteld is en wanneer gewenst een mooie nette halsband omdoen.

Katten

• Probeer zoveel mogelijk spontane momenten op de foto te zetten: je kat ziet een vogel, klimt in de boom, is aan het spelen, ga zo maar door. Een slapende kat is (meestal) wat minder interessant.
  • Korte sluiterstijd nemen, gezien katten erg beweeglijk kunnen zijn
  • Misschien wat geluiden maken (geritsel, of tikken met je tong) om de kat zijn aandacht te trekken.

Compositie

Bij zowel mensen als dieren is het ook handig om aan compositie te denken!
Hieronder voorbeelden:

Driehoekscomposities:

http://static.nationalgeographic.nl/pictures/genjUserPhotoPicture/mediaBig/93/17/27/mannen-in-driehoekscompositie-271793.jpg

http://www.deeldenatuur.nl/data/6243.jpg

Diagonale composities:

Centrale compositie:

http://stichtingclear.com/site/wp-content/uploads/2013/09/17-406x600.jpg

Dynamische compositie(geen centraal punt):

http://www.madeinvelp.nl/wordpress/wp-content/uploads/2012/11/IMG_7834.jpg

Dit zijn voor zo ver de tips die ik voor jullie heb! Bij elk onderwerp geldt natuurlijk ook lichtval, hoek en compositie. Daar moet je altijd om denken!

Deze tips gaan vooral over fotograferen in een omgeving buiten of in een gewone kamer. Ik heb nog geen ervaring met studio fotografie, maar heb jij dat wel, reageer en ik zet het in de beginpost!

En als je verder nog aanvullingen of opmerkingen hebt, reageer gerust!

Veel succes en natuurlijk plezier met fotograferen! :upside_down_face:

Wauw super handig! Bedankt voor de tips!! :upside_down_face:

Handige; logische tips!

Maakt het uit? Het kan toch handig zijn voor beginners met fotografie? :wink:

Ik lever ook geen kritiek.

upje :upside_down_face:

Handig!

Ooh dit is echt handig! :grinning:

Bij mensen moet je ervoor zorgen dat er geen harde schaduwen zijn in het gezicht. Zoals onder de kin en naast de neus.