Ik zou je eerst heel goed inlezen. De meeste mensen kopen veel te kleine kooien en speeltjes voor in de kooi. Koop er een apart loopwiel bij, het liefst van 28 of 30 cm als je een goudhamster pakt. Verder kun je grotere kooien ook goed via marktplaats kopen, maar let wel goed op de tralieafstand. Ook spulletjes zijn goed tweedehands te kopen. Zelf heb ik een Mary Ferplast kooi, dat is eigenlijk de ideale kooi.
Roborovski’s zijn alles behalve knuffelhamsters, ze zijn razendsnel en je kan ze niet vasthouden. Het zijn kijkhamsters. Dan heb je dwerghamsters: de chinese dwerghamster, de Russische en de Campbelli. Alleen de Campbelli en Roborovski’s zijn per twee of meer te houden, hou daar rekening mee! Syrische hamsters (goudhamsters), Chinese dwerghamsters en Russische dwerghamsters zijn solidair. Chinese raad ik ook niet aan, dat zijn ook kijkhamsters. Voor een knuffelhamster kun je het beste een Syrische hamster bij een fokker halen. Op dehamster.nl zijn heel veel fokkers actief die baasjes zoeken voor hamsters. Als je een lieve hamster wilt vraag dan vooral voor een goed karakter en niet naar een specifiek uiterlijk van de hamster. Vrouwtjes zijn bij syrtjes een keer in de vier dagen willig en stinken daardoor meer, verder zijn ze meer vatbaar voor gezonsheidsrisico’s, dus persoonlijk raad ik je een mannetje aan. Verder hebben hamsters ook extra eiwitten nodig, wat veel mensen niet weten, anders kunnen ze gaan bijten. Ik geef je gedroogde meelwormen die je op de visafdeling van winkels kan halen.
En koop inderdaad geen wil, maar geef heb gewoon wc papier als nestmateriaal. Dat wol is erg gevaarlijk.
Sorry voor de berg informatie, maar veel mensen weten dit allemaal niet en lezen zich niet goed in waardoor het diertje leid.