Hamster

Hey, ik ga binnenkort een hamster kopen, alleen ik weet alleen totaal niet welke soort, en hoe ik hem moet noemen.

• Ik wil graag een ras, die zijn vaak het gezondst en hebben minder kans op ziektes.
  • Een roborovski hamster vind ik ook heel lief, ik weet alleen niet wat voor karakter die hebben.

Ja ik weet niet of jullie ervaring hebben ofzo met deze beesten… xp

Edit: zijn naam word Kiwi

Je kunt denk ik het beste googelen op hamsterrassen (en dus het karakter van bepaalde rassen en hoe te verzorgen etc.), of advies vragen bij degene waar je je hamster wil kopen. Er staat vast wel goede informatie ergens op het internet.

Zo één had ik en ik vind dit echt de leukste haha (= syrische hamster), ze zijn ook heel tam.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSdmKpRDrL5nIn5lFf66pY2EsbQ1-sMA6QjLC2FpjkyisedsB69xQ

Roborovski’s zijn kijkhamsters (en kan je per 2 houden), Campbelli’s worden sneller ziek. Chineesjes zijn klimmerds. Russische dwerghamsters en Syrische hamsters worden sneller handtam.

Meer kan ik me eigenlijk niet heugen haha, het is al heel wat jaren geleden dat ik into de hamsters was. Kijk anders even op dehamster.nl

Het ligt er echt aan naar wat voor soort karakter je op zoek bent. Inmiddels heb ik alle bekende hamstersoorten al gehad, dus ik kan je wel het een en ander vertellen.

Ten eerste is er geen hamstersoort die gezonder is dan ze andere hamstersoort. Als je een gezonde hamster wilt is het verstandig om op zoek te gaan naar een goede (hobby)fokker. Met wat googlewerk kom je daar wel uit. Kijk uit met broodfokkers en hamsters uit de dierenwinkel, deze dragen over het algemeen meer ziektes.

Als dit je eerste hamster is raad ik roborovski hamsters absoluut af, van alle bekende hamstersoorten en deze soort namelijk het meest lastig tam te krijgen, ze zijn klein en enorm snel. Ik heb er zelf drie gehad en geen van de drie is echt tam geworden. Het zijn kijkdieren.

Ik zou eerder een goudhamster(syrische hamster) of Russische dwerghamster aanraden. Deze zijn erg makkelijk tam te krijgen. Lees je goed in over de kooimaten, loopwielmaten etc. Een Russiche dwerghamster heeft een loopwiel van zo’n 20 centimeter nodig en een goudhamster van 30 centimeter.

Ik heb ooit een goudhamster gehad, super tam! Alleen wat een klein hamstertje hoorde te zijn, werd dus net zo groot als een dwergcavia :\ Alsof ie superfood kreeg.

Maar goed, het was een lief ding.

Geen ervaringen met hamsters, maar wel een tip; ga naar een goede winkel/fokker! Sowieso waar ze je daadwerkelijk goed kunnen adviseren etc. Persoonlijk zou ik 'm niet zo snel uit de dierenwinkel halen.
Zelf heb ik wel mijn toenmalige parkietjes bij een dierenwinkel gekocht, maar dat was puur omdat ik die meneer kende en dat hij ze goed verzorgde en er alles over wist.

Idd wat Gwen Stacey zegt over hamsters uit dierenwinkels. Ik had zelf een hamstertje gekocht bij dierenwinkel Discus en ze werd na een aantal maandjes ziek (uitslag op dr buikje, heel veel jeuk) was echt heel zielig. Ben er mee naar de dierenarts geweest, uiteindelijk is ze 2 jaar en wat maandjes geworden, maar leuk is anders.

ik heb een russische dwerghamster en hij is suuuuuper lief (:
alleen bijterig als ie net wakker is. :’) maar verder echt een super leuk beestje.

ALLEEN je moet wel zo’n dicht loopwiel voor hem kopen.
hier in de dierenwinkel hebben ze allemaal superkleine radjes met open treden bij de diertjes staan.
te klein = slecht voor de rug. en open treden = kans op vasthaken van het pootje waardoor die kan breken enzo.
en je moet ook niet van die hamsterwatten kopen want daar kunnen ze in stikken of met een pootje vast blijven zitten waardoor die afsterft.
en idd je moet een ruime kooi hebben. verschilt per hamstersoort hoe groot de kooi minimaal moet zijn.
hier in de dierenwinkel verkopen ze die dingen (te kleine radjes, mini kooitjes & hamsterwatten) gewoon, vind ik nogal vreemd.

Ik had ook een hamster, een goudhamster. Die noemde ik Eenoog-John.

hij had iets in zijn oog en zijn oog was klein, vandaar die naam.

Ik zou sowieso een goudhamstertje nemen ja, die zijn echt veel liever dan al die dwerghamsters. Die zien er cute uit maar daar kun je echt niet mee knuffelen enzo en blijven ook totaal niet op je schoot zitten. Goudhamsters blijven best redelijk zitten en eten uit je handen als je er maar genoeg tijd in steekt :slightly_smiling_face:

Je kunt hem dan het beste bij een fokker halen in plaats van een dierenwinkel, dan zijn ze vaak gezond en tam.Ik heb een Syrische hamster cadeau gekregen, ik heb hem Archibald genoemd. Hij eet een bakje voer per dag en gooit zijn poep uit zijn kooi. Leuke beesten man.

Ik zou een Russische dwerghamster nemen. Die heb ik zelf ook gehad. Ze zijn snel tam te maken en lekker actief. Je moet er dus wel de hele tijd op letten als hij uit zijn kooi is want hij sprong zo overal van af. Ik heb een paar keer met de goedhamster van mijn nichtje ‘gespeeld’ en die hamster vond ik toch een stuk minder leuk dan alle Russische dwerghamsters die ik ooit heb vastgehouden. Dat kon natuurlijk ook aan het beetje liggen. Het was nogal een suf beestje, hij zat alleen maar stil en liet alles toe wat je deed. Mijn nichtje is nogal irritant vandaar dat ik weet dat dat beest alles tolereerde :’).

Ik zou hem een leuke orginele naam geven en niet Hamsie noemen zoals die van mij destijds heette :stuck_out_tongue:

Ik heb zooooooooooveel hamsters gehad, maar ze leven helaas niet zolang, (2-3?) jaar. Moest altijd keihard huilen wanneer ze dood gingen.

En inderdaad een dwerghamster, mijn hamstertjes waren altijd hele lieve beestjes.

Ik zal voor een syrische hamster gaan. Die zijn erg makkelijk tam te maken namelijk, en ze vinden het totaaal niet erg om alleen te zijn. Roborskvi ofzo zijn daar in tegen erg schuw en als je geen ervaring hebt met hamsters zou ik hier niet mee beginnen. Daarnaast zijn die beestjes snel geneigd om te ontsnappen en ze kunnen zeker niet alleen.

Maar even een waarschuwing voor jouw: ik weet niet waar je je hamster wilt gaan kopen, maar alsjeblieft niet bij de dierenwinkel. Meestal hebben die hamsters van een broodfokker. Ofterwijl, hamsters 100x per jaar baby’s te laten krijgen en ja dat is hartstikke ongezond en 70% kans dat je hamster een afwijking heeft.

En wat het hok betreft… koop niet zo’n klein ding. Verplichtte afmetingen vind je op het internet. Ook het rad moet aan bepaalde eisen voldoen, en geen tralie radje. Dan gaan de poten kapot. Koop ook geen hamster WOL. Dierenwinkels smeren je dit wel aan maar grote kans dat je hamster hier in stikt. Dus papieren spul uit de dierenwinkel, of kranten en wc papier, is altijd goed.

O ja, bij zooplus.nl kun je radjes van karlie wonderlands ofzo kopen. Ideaal zeg ik je. Ze maken amper geluid want geloof me als ik ze dat je gillend gek wordt van die plastice dingen.

Ik zou voor een Russische dwerghamster of Syrische hamster gaan. Heb zelf hel wat hamsters gehad. Ook Roborovskis, ze zien er heel schattig uit, maar je kunt ze niet uit hun hok halen, daar zijn ze te klein en te snel voor. Als hij op je slaapkamer komt te staan, zou ik voor een dwerghamster gaan, die ruik je minder (dat is mijn ervaring iig).

Verder inderdaad zoals hierboven ook al gezegd is, het liefst niet bij een dierenwinkel kopen. Een fokker is beter en een opvang hamster is natuurlijk nog beter. Heb zelf ook een opvang hamster nu, heel lief, tam russisch dwerghamstertje.

En zorg voor een kooi/aquarium/terrarium die groot genoeg is, veel kooitjes die dierenwinkels verkopen zijn veel te klein.

Ik zou je eerst heel goed inlezen. De meeste mensen kopen veel te kleine kooien en speeltjes voor in de kooi. Koop er een apart loopwiel bij, het liefst van 28 of 30 cm als je een goudhamster pakt. Verder kun je grotere kooien ook goed via marktplaats kopen, maar let wel goed op de tralieafstand. Ook spulletjes zijn goed tweedehands te kopen. Zelf heb ik een Mary Ferplast kooi, dat is eigenlijk de ideale kooi.

Roborovski’s zijn alles behalve knuffelhamsters, ze zijn razendsnel en je kan ze niet vasthouden. Het zijn kijkhamsters. Dan heb je dwerghamsters: de chinese dwerghamster, de Russische en de Campbelli. Alleen de Campbelli en Roborovski’s zijn per twee of meer te houden, hou daar rekening mee! Syrische hamsters (goudhamsters), Chinese dwerghamsters en Russische dwerghamsters zijn solidair. Chinese raad ik ook niet aan, dat zijn ook kijkhamsters. Voor een knuffelhamster kun je het beste een Syrische hamster bij een fokker halen. Op dehamster.nl zijn heel veel fokkers actief die baasjes zoeken voor hamsters. Als je een lieve hamster wilt vraag dan vooral voor een goed karakter en niet naar een specifiek uiterlijk van de hamster. Vrouwtjes zijn bij syrtjes een keer in de vier dagen willig en stinken daardoor meer, verder zijn ze meer vatbaar voor gezonsheidsrisico’s, dus persoonlijk raad ik je een mannetje aan. Verder hebben hamsters ook extra eiwitten nodig, wat veel mensen niet weten, anders kunnen ze gaan bijten. Ik geef je gedroogde meelwormen die je op de visafdeling van winkels kan halen.

En koop inderdaad geen wil, maar geef heb gewoon wc papier als nestmateriaal. Dat wol is erg gevaarlijk.

Sorry voor de berg informatie, maar veel mensen weten dit allemaal niet en lezen zich niet goed in waardoor het diertje leid.

http://dehamster.nl/

En dit is trouwens nog een hele handige site. Ook op het forum kun je je overige vragen ook nog stellen

hamsters zijn echt hele leuke lieve beesten!
het belangrijkst is om hem genoeg aandacht te geven, anders wordt hij eenzaam