Hamster tips? :D

Hooi!
Ik denk dat dit het beste topic is om mijn vraag kwijt te kunnen, maar ik vroeg me af of iemand hier me kan helpen :grinning:
Ik heb nu sinds kort een russische dwerghamster en heb er al zo veel geld in gestopt (oeps) omdat ik zo veel leuke dingetjes zag, maar door de hoeveelheid spulletjes die ik heb zou het hok wel heel vol worden haha. Nu kan je natuurlijk ook een rennetje plaatsen en daar een speel paradijs van maken, maar om nou ook weer iets van 15 euro neer te moeten leggen voor die ren…
Hebben jullie misschien ideeen hoe ik makkelijk een goede ren zelf zou kunnen maken? Of in ieder geval een ruimte waar ik haar lekker los kan laten rennen en spelen. Ook zou ik het heel leuk vinden als er ideetjes kwamen voor verdere speelgoedjes of klimmogelijkheden en dergelijke. (Zou je bij je idee misschien erbij willen zetten hoe je het maakt, waarmee en waar het materiaal voor wat voor prijsje te halen is?)
Eventuele andere hamstertipjes zijn ook altijd welkom!

In haar hok heb ik nu dus de bak en twee etages, bereikbaar met trappetjes. Ook heb ik een tupperware doosje gebruikt en die gevuld met chinchilla zand voor het zandbadderen. Verder staat er nog een huisje in waar ze zich lekker in verstopt (natuurlijk etensbakje en drinkflesje) en een wc-rol heb ik gevult met aan beide kanten wc papier en in het midden wat lekkers vertopt.

Alvast bedankt voor een reactie! (Foto’s ook heeel erg welkom natuurlijk :grinning: )

Heb je misschien geen dozen of andere dingen die wat lang en hoog zijn in huis, daarmee kan je dan gewoon een omheining maken. Je zou ook gewoon een bepaald aantal meter los gaas kunnen kopen en dat neer zetten.

Op internet zijn er vaak best wat diy dingen te vinden voor speeltjes etc. kartonnen wc rolletjes of keukenrollen kun je gebruiken voor tunnels of er allemaal lekkere dingen in stoppen.

Misschien heb je iets aan dit youtube kanaal;
https://www.youtube.com/user/HoppingHammy

Ik volg haar al een tijdje en ze veranderd de indeling van haar kooien heel vaak zodat ze opnieuw kunnen ontdekken :slightly_smiling_face:

Ik had een vriendin waar we vaak vanalles maakte van kartonnen verpakkingen. Iets simpels als een lege keukenrol met gaten erin is bijvoorbeeld al heel leuk voor een hamster om doorheen te lopen, dit kun je ook als trapje gebruiken naar bijvoorbeeld een etage bovenop een kartonnen doosje. Je kunt ook wat lekkers verstoppen in en wc rol en hem dichtstoppen met proppen papier, zo heeft je hamster iets te doen. Als je van die jenga blokken hebt (of andere houten blokjes) kun je daarvan een soort touwbruggetje van maken door ze met een lijmpistool op touw te lijmen.

Kijk wel uit met karton wat bedrukt is met inkt, dit kan gevaarlijk zijn als ze het op eten.

Hier is een filmpje hoe je zelf een ren kunt maken van kartonnen dozen :slightly_smiling_face:

Ik gebruik zelf geen ren, ik laat mijn hamster loslopen in de badkuip. Dan leg ik een oude handdoek in het bad zodat ze niet uitglijdt. En dan zet ik haar wiel en wat andere speeltjes erin en dan kan ze lekker spelen :slightly_smiling_face:

Je kunt op internet ook zoeken naar ratten speeltjes om zelf te maken. Tot nu toe zijn alle speeltjes die ik voor mn ratten gemaakt heb ook geschikt voor een hamster.
Denk bijvoorbeeld aan een pringels bus, onderkant eruit gehaald, en je hebt een prima tunnel om op de grond te leggen maar je kan er ook gaatjes in maken en hem ophangen.
Wat ook erg leuk is, is een huisje van " papiermache " maken. Natuurlijk niet echt met kranten en behangplaksel, maar met wc papier en water. je blaast gewoon een ballon zo groot op als je het huisje zou willen hebben, en vervolgens maak je wc papier nat en breng je het op de zelfde wijze aan als dat je aan het papiermache ben. ( let wel op dat je een extra dikke laag maakt, anders is hij zo stuk ).

Zo maakte ik vroeger ook altijd een ren! Wel even een tip: persoonlijk zou ik de muren iets hoger maken. iig, mijn hamster klom er altijd zonder moeite over heen :grinning_face_with_smiling_eyes:
Verder zijn ze hartstikke praktisch. Het kost niks en als je er klaar mee bent dan vouw je hem op en schuif je hem onder je bed of achter je kast en klaar!