halverwege jaar instromen op hbo met vwo-diploma

hallooo,

heeft een van jullie misschien ervaring/weet je iets over of dit kan:
ik heb vwo gedaan en ben dit jaar een studie hbo begonnen. deze studie blijkt toch niks voor me te zijn dus ik wil graag switchen en ik weet al wel welke opleiding. die nieuwe opleiding is ook hbo.
kan ik dan bijvoorbeeld nu (in oktober/november) nog wel nu instromen bij mn nieuwe opleiding? dus kan ik een soort van vrijstelling krijgen omdat ik hbo doe en vwo heb gedaan?

groetjessss

Lijkt me niet dat je zomaar een vrijstelling krijgt (waarvoor eigenlijk?) omdat je een VWO diploma hebt en een opleiding hebben gevolgd zonder het eerste jaar af te maken. Aan dit laatste heb je namelijk over het algemeen helemaal niks.

Dit zal per school en studie verschillen en daar kom je dus achter door te mailen/bellen/langsgaan. Ik weet wel dat je bij sommige opleidingen in februari in kan stromen, maar hoe dat precies zit weet ik niet. Of het überhaupt nog kan weet ik ook niet.

je krijgt echt geen vrijstellingen omdat je vwo hebt gedaan. bij bepaalde studies aan bepaalde scholen is het met een vwo diploma mogelijk om de studie verkort te doen. in 3 jaar ipv 4, bijvoorbeeld. maar vrijstellingen krijg je verder niet. vwo is een basis, dan heb je wss nog niks geleerd wat je op zo n studie wel leert.

meestal kan instromen tot 1 oktober altijd, soms tot november. zo snel mogelijk even bellen!

Op WO kun je ook gewoon nog overstappen. Betekent wel dat je je nieuwe studie al direct met studievertraging begint, dus moet je dat willen? Je zou nu ook kunnen proberen je P gewoon te halen en dan kijken of die andere studie inderdaad meer iets voor jou is? Of een tussenjaar nemen en volgend jaar aan die andere studie beginnen. Ik zou gewoon een gesprek aanvragen met je studieadviseur, die kan je het beste helpen

ja vrijstelling is het verkeerde woord denk, sorry,
maar bedoel gewoon dat ik nog kan instromen. dan moet ik wel een hoop inhalen, ik weet het, maar of de mogelijkheden er zijn bedoelde ik…

Ik denk dat de studieadviseurs van je huidige studie en de studie die je liever wil doen je daar beter over kunnen informeren dan wij. Dus als ik jou was zou ik gewoon een keer een mailtje sturen.

Ik denk ook niet dat je vrijstellingen zal krijgen, weet niet eens of je nog wel mag instromen als een opleiding al een paar maanden begonnen is. Want de eerste tentamenweken komen er ook al aan bij de meeste opleidingen.

Sommige opleidingen hebben wel februari/januari instromen…

Volgens mij is dit (in Nederland) niet mogelijk. Je kan wel kijken of er een februari-instroom is voor de opleiding die je wilt gaan volgen.

Huisgenootje van mij begint volgend blok met een andere studie, omdat hij de studie waaraan hij begonnen was niet leuk vond. Statistiek kan hij dan al wel dit blok halen, omdat dat toevallig bij bij de studies in het eerste blok zat, maar verder begint hij die andere studie dus wel met vertraging. Maar dat kan dus wel.

Hier is maar 1 oplossing voor: Bel de hogeschool waar je die nieuwe studie wil gaan volgen.