Half jaar weg

Ik ga in september een half jaartje in Budapest studeren. Wat ik echt supervet vind, het nadeel is alleen dat ik een relatie heb en mijn vriend dus een half jaar weinig zie. Vliegen naar Boedapest is niet zo duur, dus ik maakte me eigenlijk niet zo’n zorgen over onze relatie (we zijn dan twee jaar bij elkaar). Mijn vriend zegt dat hij het moeilijk vind, maar hij wil wel dat ik ga.

Maar als ik met andere mensen erover praat zeggen ze dat ze het echt superlang vinden, en dat ze dat nooit zouden doen in een relatie etc. en dat ik niet van hem kan vragen om een half jaar niks met andere meisjes te doen. Daarbij komt dat de vriendin van mijn broer ook een half jaar in het buitenland heeft gestudeerd, en hun relatie is erop stuk gegaan. Nu zit ik daar toch mee, ik zou het echt verschrikkelijk vinden als het uitgaat met mijn vriend.

Hebben jullie hier ervaring mee? Langere tijd weggeweest terwijl je een relatie hebt?

Hee, het is mogelijk! Als jullie het beiden willen.

Vriendin van mij, haar vriend ziet ze 2 keer in het jaar.
Die woont in Thailand…

ze hebben toch nog met elkaar.

Het is dus mogelijk, maar wel moeilijk!
Sterkte.

Als hij echt van je houdt doet hij niks met andere meiden en blijft hij bij je wat er ook gebeurd,
En als jullie 2 het echt goed vinden en vinden dat het echt kan kan het heus wel en je vrienden moeten daar maar respect voor hebben en het accepteren
:slightly_smiling_face:

Succes x

Mijn ex heeft ook 5 maanden in het buitenland gezeten, ging prima, tussendoor is hij nog wel 3 weken terug geweest! Wel groeiden we een klein beetje uit elkaar, maar dat was wel weer goed toen hij hier was. helaas is het net een maand uit omdat hij daar gaat werken/wonen, dan is het al een heel ander verhaal en dat gaan we beiden niet volhouden.

Ik heb het ook gedaan en onze relatie is alleen maar nòg beter geworden. Het was soms moeilijk, maar als je dit als koppel niet overleeft, dan is het nooit een goede relatie geweest. Je mag me altijd noten bij twijfels :wink:

dankjewel voor jullie reactie’s!

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je een beetje uit elkaar groeit, maar inderdaad: als je een half jaartje niet overleeft is je relatie sowieso al niet goed. Maarja, juist omdat ik hem bijna elke dag zie is het raar om je voor te stellen dat je elkaar zo lang niet ziet;)

Jaa snap ik wel hoor. Maar een halfjaartje is zo om, en jullie kunnen elkaar een paar keer opzoeken natuurlijk!
Als jullie het allebei willen gaat dat gewoon goedkomen. :slightly_smiling_face:

Een halfjaar gaat echt snel! En ja kan altijd skypen en appen he! We stuurden elkaar heel vaak foto’s van wat we bijvoorbeeld aan het doen waren of waar we waren, dan ben je toch een beetje bij elkaar!

Ik heb al lang een relatie en ik wil over 2 jaar ook naar het buitenland, voor stage. Ik zou niet weten hoe wij dit zouden opvatten, maar ik zou het zeker niet laten schieten voor je relatie.

Ik denk dat het een goede ‘oefening’ is. Als de relatie stukloopt, dan zal er altijd wel een ‘kink in de kabel’ hebben gezeten. Maar het kan ook goed zijn dat je relatie er alleen maar beter door word! En je hebt skype en hij kan mischien tussendoor voor een weekje overkomen. Ik zou er niet zo bang voor zijn als ik jou was!

ik weet bijna zeker dat dat wel kan, als jullie relatie echt sterk is! en jullie zijn al twee jaar samen dus dat zit wel goed. ligt echt helemaal aan jullie!
ik heb een vriendje dat voor een jaar in het buitenland zit om te studeren, kende hem nog maar een paar maanden en het is zelsf nooit officieel geweest, maar onze relatie werd echt alleen maar sterker. heel veel bellen en skypen. lag ook heel erg aan zijn instelling, hij was zo lief! we doen het nu wat rustiger aan maar het kan zeker :slightly_smiling_face:
het belangrijkste wat ik ervan heb geleerd: bang zijn heeft geen zin, het loopt toch altijd wel anders…
veel succces xx

Mijn vriend is voor een half jaar naar Australie geweest. We hebben elkaar dat halve jaar ook niet gezien behalve via skype. Niet lang nadat hij terug was is hij weer een half jaar weggeweest voor zijn studie. Tussendoor ben ik nog een weekje bij hem geweest toen!
Soms is het wel zwaar om je vriend zolang niet te kunnen zien. Maar een half jaar is best snel voorbij en dan is het extra leuk om hem daarna weer te zien! En het is inderdaad wel een goede test voor je relatie!

Laat je studie niet schieten voor een relatie, je kunt er later spijt van krijgen.
Als jullie echt een goede relatie hebben, zal deze stand houden.

Tja…tegenwoordig hebben we allerlei middelen om in contact met elkaar te blijven. En ik zou zo´n kans niet laten gaan, omdat je toevallig een relatie hebt.

Ik ga van de zomer 3 weken alleen op vakantie,en dan na een week thuis vertrek ik op erasmus. Ik voel me schuldig tegenover hem, ben doodbang hem kwijt te raken, maar ik sta wel achter mijn keuze. In mijn klas gaan 8 mensen naar het buitenland, waarvan de helft een relatie heeft.
Mijn vriend reageert heel positief (wat ook vervelend is), maar iedereen steunt het wel bij ons. Meeste vrienden zeggen dat we gewoon bij elkaar horen, nouja we gaan het zien.

Dit :slightly_smiling_face:. Mijn vriend vindt het echt niet leuk dat ik een half jaar naar het buitenland ga voor m’n opleiding, maar hij zegt altijd: je moet het voor mij niet laten, als ik die kans krijg zou ik hem ook aanpakken. Ik denk als je dat half jaartje overleeft, dat jullie er alleen maar sterker uitkomen!

Gaat helemaal goedkomen volgens mij! Dat gevoel had ik al wel, maar ging een beetje twijfelen door de mensen om me heen. En mijn vriend vind het ook gewoon super leuk voor me, dus het is echt helemaal niet dat hij me tegenhoud ofzo. Leuk om jullie verhalen te lezen! Als je echt van elkaar houd dan is een half jaar zo weinig eigenlijk, en zo’n kans om naar het buitenland te gaan krijg je niet snel weer!

Wat jij nu typt, heb ik precies een maand geleden ook een topic over geopend.
Ik wil voor 4 maanden naar Curacao, maar ben bang dat daardoor mijn relatie strandt.

Ik heb in mijn directe omgeving stellen gesproken en die zeggen: als de basis er is, dan moet je daar afspraken over maken en elkaar loslaten.
Hij kan langs komen en jij kan genieten van de ervaring.

Als je nu gaat focussen op het feit dat het misschien wel over kan zijn, dan gaat het ook stuk.
Je hebt ook niet de garantie dat het tegen die tijd in Nederland nog aan is, dan sla je jezelf voor je kop dat je niet naar het buitenland bent gegaan.

Ik raad je dus aan tot die tijd samen te zijn, het erover te hebben, leuke dingen te doen en je relatie een goede basis geven.
Maak je dromen waar.

Hmm dit heb ik ook. Ik woon nu voor 10 maanden in Spanje, en had voor ik wegging ook een vriend. Hij vond het ook echt niet leuk dat ik wegging (omdat ik die plannen al had wilde hij in eerste instantie ook geen relatie met me). Twee maanden nadat ik hier was maakte hij het uit. En ik kan je vertellen: dat is echt niet leuk als je ver weg bent, het via de telefoon gaat, en je beste vriendinnen ook allemaal in Nederland zitten.
Maarrr… De laatste dagen hebben we weer contact, hij mist me (en ik hem ook) dus hij komt me opzoeken, om te kijken hoe het nu is tussen ons.

Haha ik heb geen idee of je hier iets aan hebt, maar dit is mijn ervaring. Ik denk dat het wel kan, als je maar goed contact houdt en van tevoren goede afspraken maakt (wat is te ver gaan met andere meisjes, misschien vaste dagen om te skypen ofzo?)
Heel veel succes in ieder geval!

Wow, respect dat je dat kan! Heel goed. Het schijnt je relatie alleen maar te verbeteren. Al zou ik me zo alleen en verdrietig zolang zonder mijn vriend voelen. Ik kan bijna niet een paar dagen zonder hem laat staan een half jaar… Maar heel erg tof als je het toch doet. Ik weet alleen niet hoe sterk jullie ‘needs’ naar intiem (niet persé seks, maar gewoon aanrakingen, knuffelen etc.) zijn met iemand zijn… Ik heb dat heel erg nodig bijv. dus ik zou 't niet kunnen. Sterkte! :wink: