Hackers

Ik zit met een probleem! ik heb plotseling een nepbericht van de politie gekregen op mijn pc. en daar staat dat ik wegens copyright 50 euro boete moet betalen omdat ik zogenaamd illegale muziek zou hebben gedownload, maar ik heb helemaal niks gedownload, en wat blijkt is dat een week geleden de politie een waarschuwing gaf dat er hackers zijn die zulke berichten sturen zodat ze mensen dwingen op hun geld te betalen. ik geloofde het al niet, maarja nu krijg ik het ook niet weg, en nergens op internet staat wat ik moet doen. mijn buurman is computerdeskundige en hij zei dat het bericht inderdaad nep is, maar hij weet ook niet hoe je het weg krijgt! ik weet nu echt niet wat ik moet doen, want me hele computer is vergrendeld door die hackers.

Aangezien je buurman computer deskundige is, snap ik je vraag niet.

Dat ze raad wilt omdat ook hij het bericht niet weg krijgt.

hoe heb je dat bericht gekregen dan, via de mail of verscheen het ineens op je scherm ?

Anders computer opnieuw installeren.

Lijkt me sterk dat iemand op Girlscene weet wat je moet doen…

Ik raad je aan om (als je computerdeskundige buurman het niet weet) naar de winkel te gaan waar je computer vandaan komt, misschien kunnen zij je bestanden ergens opslaan en je computer herprogrammeren.

Je computer opnieuw installeren.

Oh die weet ik! Heb ik op mijn laptop gehad. Als je heeeel even wacht, dan zal ik het voor je opzoeken.

Dit dus NIET doen.

Hoezo lijkt het je dat sterk?
Er kan altijd iemand zijn die hetzelfde heeft gehad en weet wat je moet doen. Er kunnen mensen op Girlscene zitten die er ook verstand van hebben hoor.

Goed, ik zal even een uitgebreid bericht voor je schrijven. Ik neem aan dat je dit scherm hebt gekregen:

http://www.cleanpcguide.com/wp-content/uploads/2012/03/Buma-Stemra-Virus-Removal.jpg

Dit is dus het Buma Stemra virus. Ongeveer twee weken geleden heb ik het zelf gehad, ik kon niets met mijn computer. Ik kon niets met crtl alt delete, opnieuw opstarten had geen zin, alles was vergrendeld. Precies zoals jij het beschrijft. Ik ben op onze PC gegaan en heb daar Buma Stemra opgezocht, kwam uiteindelijk uit bij deze site.

http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=222&t=5927

Ik weet niet of je überhaupt wel een beetje technisch aangelegd bent, als dat niet het geval is verzoek ik je je buurman te vragen deze site op te starten en alles STAP voor STAP te volgen. Niet maar iets doen, gewoon netjes volgen wat er hier gezegd wordt. Ik ben er twee uur mee bezig geweest en toen was het virus verwijderd. Heb vervolgens een lange virusscan erover heen gegooid en die heeft 5 (!) Trojan Horses gevonden. Ik heb een nieuwe virusscan geïnstalleerd en uiteindelijk was ik er helemaal van af.

Oeps, link niet goed gekopieerd!

Deze is het:
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=222&t=5927

Daarbij moet ik zeggen dat je dus wel een CD nodig hebt waarop je data kunt schrijven (een gewone lege CD dus) en je sowieso de post moet volgen TOT ‘Aanvullende instructies’. Die stappen heb ik niet gedaan, want toen was het bij mij al opgelost.