Haar verven is kankerverwekkend

Ik weet niet of wij allemaal bewust zijn van het feit dat het verven van haar kankerverkennend is. Ja, we horen wel af en toe dat chemicaliën slecht zijn, maar wat weten we er echt over?

Het gevaar van haarkleuringsproducten

Vrouwen die hun haar verven nemen onopzettelijk een gevaarlijk risico. Er is weinig tot geen regulering vanuit de regering en onderzoek naar de veiligheid van haarverfproducten komt slechts langzaam op gang. Echter, iedereen weet dat haarverf gevaarlijke chemicaliën bevat (bijvoorbeeld synthetische kleurstoffen op basis van koolteer), alleen de geur van de meeste haarverfproducten verraadt al dat het hier niet om een natuurlijk en zonder meer veilig product gaat. Er wordt te weinig rekening gehouden met het feit dat onze huid, dus ook onze hoofdhuid een groot deel van de daarop aangebrachte stoffen onbedoeld in zich opneemt en aan het bloed afgeeft. Daarbij komt nog dat de natuurlijke beschermingslaag van de huid, die moet voorkomen dat zulke ongewenste chemicaliën worden opgenomen, aangetast wordt door diezelfde chemicaliën, waardoor er nog meer naar binnen dringen. Zeker bij een product als haarverf is dat een gevaarlijke zaak, aangezien het enige tijd moet intrekken en niet zoals bijvoorbeeld shampoo direct wordt uitgespoeld.

Lees verder op; https://www.heelnatuurlijk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=35&Itemid=68

Tja, waarvan krijg je tegenwoordig geen kanker…

Volgens mij bestaat er nog maar weinig waar je geen kanker van krijgt.

Misschien is het beter om gewoon natuurlijke verf te gebruiken? Ik ga iig overstappen…liever voorkomen dan genezen. Als je het eenmaal hebt ga je echt balen…

natuurlijke haarverf als in henna?

Misschien een goed idee om een lijstje te maken met meer onschadelijke verf-producten?

henna is natuurlijke verf toch?

tegenwoordig krijg je overal kanker van. op vakantie waren mensen er heilig van overtuigt dat je kanker kon krijgen als je na gebraden vlees eten cola dronk. sure.

Awhjoh. Straks is tandpasta ook nog kankerverwekkend. Het gebeurt nu eenmaal. Tuurlijk is voorkomen beter dan genezen, maar je kan niet bij elk kankerverwekkend dingetje overgaan op iets anders.

Ja! En dan echt die groene stof…

Als u toch besluit om uw haar met onveilige producten te (laten) verven, neem dan in ieder geval de volgende tips in acht: Als u toch kiest voor chemische haarverf, neem dan liever een lichtere dan een donkere kleur; van donkere kleuren is bewezen dat het risico op kanker groter is. Bleek het haar dus liever dan het te verven met chemische verf als natuurlijke haarverf of henna voor u geen optie is. Alhoewel bleken of blonderen veiliger is dan donkere kleuren chemische haarverf, bevatten ook deze producten agressieve chemicaliën. Het beste zou zijn om niet het hele haar te blonderen, maar alleen zogenaamde "highlights" aan te brengen en dan niet vanaf de hoofdhuid beginnen, maar 1 of meer centimeters vanaf de haarwortels, zodat de hoofdhuid niet in aanraking komt met het bleekmiddel. Een groot voordeel hiervan ten opzicht van het hele haar blonderen is dat u minder last heeft van lelijke uitgroei en u dus niet om de zoveel weken de wortels hoeft te blonderen. Op den duur droogt blonderen het haar namelijk uit en wordt het pluizig, dus hoe minder vaak u het hoeft bij te werken, des te gezonder uw haar er uit zal blijven zien. Verf uw haar niet als u zwanger bent of wilt worden. (Henna en 100% natuurlijke, plantaardige haarverf zoals die van Logona en Sante kunnen wel). Drink veel water voor, tijdens en na het verven en slik eventueel antioxidanten: vitamine C, E en Selenium, zodat uw lichaam toxines sneller kan afvoeren.

Tja…het is uwe lichaam.

Dat het kankerverwekkend is wist ik niet, had ik ook niet verwacht maar dat het niet gezond is verbaast me niet zo heel veel. Hey is echt heel sterk chemisch spul.

Het verhoogd het risico op kanker ja, maar de kans is dan alsnog zeer klein. Na even rondzoeken op pubmed heb ik een paar artikelen gevonden (vooral) over een verhoogd risico op blaaskanker bij kappers.
‘The most notable risk factor for development of bladder cancer is occupational exposure to aromatic amines (2-naphthylamine, 4-aminobiphenyl and benzidine) and 4,4’-methylenebis(2-chloroaniline), which can be found in the products of the chemical, dye and rubber industries as well as in hair dyes, paints, fungicides, cigarette smoke, plastics, metals and motor vehicle exhaust.’

Maar je krijgt tegenwoordig overal kanker van, zelfs als je buiten in het zonnetje loopt zorgt zeer gevaarlijke UV-straling voor breuken in thymine dimeren in het DNA, wat misschien ooit tot huidkanker kan leiden.

Nou dan ben ik de lul want ik verf me haar echt te vaak. Maar tegenwoordig krijgen we onderhand overal kanker van.

Ik ben vast heel naïef maar ik leef (denk ik) maar een keer en daar wil ik gewoon lekker van genieten, beter een kort leven waar ik echt van genoten heb dan een lang leven wat ik ‘niks’ aan vond.

Maar ik kan er natuurlijk wel rekening mee houden. :wink:

@pharyncs
een beetje zon is gezond, maar teveel (zonnen bv) is slecht.

Het is niet zo dat je ineens geen leuke leven hebt als je gezond leeft?

^ het was maar een voorbeeld, gelukkig kan een cel bijna alle beschadigingen aan het DNA repareren en kan een beetje zon inderdaad geen kwaad.

En buiten dat chemische haarverf kankerverwekkend is, is natuurlijke haarverf ook nog eens een stuk beter voor je haar. Ik verf mijn haar sinds kort met henna en het ziet er veel gezonder uit c:

Nee zo bedoel ik het ook niet, maar ik verf gewoon graag me haren omdat ik me haar als een soort accessoire zie en lang dezelfde kleur of het zelfde model saai vindt. Het is gewoon een soort hobby en gebruik ook wel eens natuurlijke haarverf. Maar ik ga nu ik dit gelezen heb niet opeens minder vaak me haren verven.

En natuurlijk wordt het leven niet saai als je gezond leeft, ik heb ook niet gezegd dat ik ongezond leef.

Maar tegenwoordig is bijna alles kankerverwekkend en mensen kunnen zichzelf ook best bang maken daar mee, je kunt toch niet overal rekening mee houden in het leven. Dood gaan we uiteindelijk toch wel, dat is het enigste in het leven waar we zeker van zijn.

hoi,
Tegenwoordig krijg je van op een stoel zitten ook kanker.