Haar verpest voor modellenopdracht

Hey! Ik ben haarmodel en doe regelmatig opdrachten voor kinki, L’Oréal en andere kappers. Nu had ik een opdracht voor een ander merk dat garant staat voor gezond haar (ik noem geen naam). Deze opdracht kreeg ik aangeboden via een haarmodellen bemiddelingsbureau, en daar krijg ik een vergoeding voor.

Nu heeft deze opdrachtgever mijn haar volledig verpest… Mijn haar was al poreus, dat geef ik altijd door aan het bureau maar het zou prima kunnen omdat dit hét haarmerk zou zijn voor gezond haar, nou dat heb ik gemerkt…

Even ter info: ik was Mn haar 1 keer per 5 dagen, gebruik NOOIT hitte meer dus ook geen föhn en gebruik thuis olaplex en laat af en toe een olaplex herstelbehandeling doen bij kinki.

Ze hebben bij de opdracht mijn haar geknipt, en dit ging echt ruw: duwen trekken, mega lomp borstelen, nat haar alle kanten op borstelen, niet normaal. Terwijl mijn haar al beschadigd was. Hier hebben ze een uur over gedaan en Mn haar is echt verknipt gewoon

Vervolgens gingen ze Mn haar verven, paars naar Lila zeiden ze. Mn haar was al vervaagd paars dus dat scheelt, ze hebben eerst Mn aanzet gekleurd, daarna gewassen prima. Daarna droog geföhnd voor de tweede keer die dag zonder bescherming en vreselijk lomp en echt de borstel door Mn haar heen trekken.

Vervolgens kleuren ze de rest van Mn haar op een zeer onprofessionele manier: met hun vingers smeren ze het gewoon op mijn haar, dat lijkt me toch echt met een kwast te moeten. Opnieuw wassen ze Mn haar en föhnen ze het voor de derde keer zonder bescherming: kleur mislukt.

Nog een keer verven, nog een keer wassen, 4de keer föhnen, kleur alsnog niet goed. Een paar dagen later is de haarshow dus ze besloten het dan bij te kleuren. Ondertussen is Mn haar mega droog, super pluizig en zichtbaar dunner, verknipt etc. Mijn hoofdhuid is mega droog en doet pijn. Ook is het haar heeeel breekbaar

Thuis contact ik het bureau over mijn ervaringen en lompheid waarmee Mn poreuze haar is behandeld en dat het echt helemaal beschadigd en dood is en dat ik geld moet gaan investeren om het te herstellen. Ik zeg dat ik ook niet model wil staan voor de show omdat ik Mn haar zo slecht eruit ziet en ik niet wil dat ze er nog eens aanzitten. Het bureau is boos op mij en vindt dat ik alsnog moet opdagen maar ik vertik het, nadat ze me zo hebben behandeld… Nu willen ze de financiële gevolgen dat ik niet kom opdagen op mij verhalen, wat ik echt onzin vind. Ik heb 2 haar opdrachten moeten cancellen omdat Mn haar onbruikbaar is en moet weer geld gaan investeren om het gezond te krijgen, en dan mag ik daar ook nog voor opdraaien? Ik ben radeloos… wat zouden jullie doen en wat vinden jullie ervan? Mijn haar is eigenlijk mijn werk, en nu is het echt volledig geruïneerd…

De opdracht gewoon afmaken, je hebt dat haar nu toch al. Waarom ben je uberhaubt haarmodel als je haar al beschadigd is?

Daarvoor is het al te laat, opdracht heb ik afgezegd.

Bijna alle haarmodellen hebben al behandeld haar, puur omdat meiden met supergezond haar vaak niet openstaan voor extreme kleuren en cuts. Mijn haar is wel beschadigd maar ik verzorg het altijd heel goed waardoor ik dit werk nog kan doen

hallo!
dat is echt super k*t :rage:
ik snap dat je de show niet meer wilt lopen maar aan de andere kant je hebt het haar nu dit is zoals zij het willen ze hebben het gedaan dus kun je er beter maar mee lopen (of ik weet niet wat voor een show het is :flushed: )
ook zou ik kijken of het goed verdient daarmee kan je weer je haar een beetje meer opknappen :wink: ookal is het natuurlijk HUN verantwoordelijk

toch zou ik ook nog 1 keer proberen contact op te leggen :dry: :dry:
ik hoop dat je hier iets aan hebt :sob::muscle: :sob::muscle: :sob::muscle: :sob::muscle: :sob::muscle: :sob::muscle: :sob::muscle:

Ik zal wel weer de enige zijn die zo denkt, maar dit is gewoon risico van het vak. Je weet dat je haal al beschadigd is en nog laat je het verven. Tja, het risico van verven is dat het niet goed uitpakt. Ik snap wel dat het bureau het geld op jou gaat verhalen want jij cancelt de opdracht terwijl de opdrachtgever je haar goed probeert te maken. En ja, dat is op een manier waar jij het niet mee eens bent, maar nogmaals jij doet dit werk dus dat hoort er allemaal bij. Kan niet altijd goed gaan.

Dit. Al zal ik zelf ook balen als mij dit overkomt.

Het risico blijft er natuurlijk maar ik vind dat ze dit niet goed kunnen praten. De opdrachtgever had met verven Mn haar niet verder beschadigd door het te verven omdat dit ten eerste een spoeling is en deze voedend werkt (tuurlijk is verf niet geweldig voor je haar dat snap ik ook). Het is gewoon de manier waarop ze föhnden en trokken en deden aan Mn haar, daardoor zag ik het gewoon afbreken en doet mijn hoofdhuid nog steeds pijn.

Ik snap ook dat je zoiets hebt van waarom doe je dit als je haar al beschadigd is, maar in dit werk is dat meer de regel dan de uitzondering. Kappers gaan vaak heel delicaat en rustig om met het haar, en verven moet ik hoe dan ook met extreme kleuren (vervagen en uitgroei). Ik snap wel dat het niet de optimale situatie is maar hoe ze dit aanpakten was echt niet goed. Ik doe dit werk al 2,5 jaar en heb dit nog nooit zo meegemaakt. En om nou te denken ‘dat is het risico’, dit hadden ze makkelijk kunnen voorkomen door gewoon iets rustiger te werk te gaan.

Dit. En daarnaast heb je contractbreuk gepleegd door de show niet te willen doen, waardoor de opdrachtgever het recht heeft de schade te verhalen op je bureau. En je bureau heeft op zijn beurt weer het recht die schade op jou te verhalen, omdat de contractbreuk aan jou te wijten is en je daarnaast weigert na te komen.

Ja snap wel dat je boos bent maar vind het niet netjes dat je dan niet je opdracht afmaakt.

Het is echt enorm balen en onprofessioneel wat er gebeurd is, maar ik denk niet dat je in je recht staat door nu te stoppen hoe kut het ook is.

Misschien was niet gaan niet het verstandigst maar ik was op dat moment zo geschrokken en ongelukkig en ook heel erg boos…

Maar het is nu al te laat, de show is al geweest. Ik heb alleen een bemiddelingscontract bij het bureau getekend, wat aangeeft dat zij opdrachten voor mij zoeken maar dit ik in principe zzp’er ben. Ook heb ik geen contract getekend met de kappers daar (wat ik heel raar vond, dat moet ik normaal altijd) dus ik hoop dat het meevalt…

Staat er niet in het contract wat er gebeurt in deze situatie?

Ja, maar jouw bureau is de tussenpersoon tussen jou en de opdrachtgever. Jouw bureau heeft
vervolgens het contract (mondeling of schriftelijk) ofwel op eigen naam ofwel op jouw naam gesloten met de opdrachtgever. In beide gevallen kan de schade op jou verhaalt worden.
Als jouw bureau op eigen naam heeft gecontracteerd, kan jouw bureau de schade bij jou terugvorderen, simpelweg omdat jij de schadeveroorzaker bent.
In het geval dat jouw bureau op jouw naam heeft gecontracteerd, dan valt jouw bureau ‘er tussen uit’, waardoor de opdrachtgever alleen jou kan aanspreken.

Staat helemaal niks over in, alleen dat ik het binnen 7 dagen moet melden indien er schade aan huid of haar is toegebracht

Je hebt gelijk, volgens mij heeft het bureau op eigen naam gecontacteerd.

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen, het is al een paar dagen stil en heb nog niks gehoord. Wel zag ik dat ze alsnog een model hebben gevonden ipv mij