Gymnasuim

Hallo,
Ik mijn hoofd vliegen er allemaal rond over het Gymnasium.
Nou hier een paar vragen , hopelijk kunnen ze beantwoord worden.

1. Wat verwachten ze van je op het Gymnasium?
  2. Zo, ja zit je op het Gymnasium wat vind je ervan Is het Je tegengevallen, Of is het echt moeilijk?
    Misschien hebben jullie nog nuttige tips voor als ik naar het Gymnasium ga.

Alvast Bedankt…

Ze verwachten precies het zelfde als bij atheneum, dus dat je je best doet, en dit ook dus bij Latijn en Grieks wat je anders niet zou hebben.

Zelf vind ik gymnasium wel meevallen.

Heel erg Bedankt voor je Reactie!

Gymnasium is over het algemeen hetzelfde als atheneum, alleen krijg je grieks, latijn erbij en je krijgt kcv in plaats van ckv. En soms doe je wat extra projecten ernaast ofzo.

Bedankt!

Het valt allemaal heel erg mee hoor. Een vriendin van mij zet in het begin ook te twijfelen, maar is nu heel blij dat ze het toch heeft gedaan. Ze verwachten ongeveer hetzelfde, bovendien is het bij mij op school heel makkelijk om alsnog naar atheneum te gaan als je dat wilt. Je moet wel je latijn en grieks goed bijhouden, anders ga je achterlopen :stuck_out_tongue:

Je kan niet zeggen dat het meevalt vind ik, dat is per persoon heel erg verschillend!
Het ligt heel erg aan je werkhouding en motivatie.

Het ligt denk ik ook heel erg aan welke school je heen gaat. Ik zit op het Willem Lodewijk in Groningen, dit is een aparte Gymnasiumschool. Ik vind dat er best veel van je verwacht ( wij gaan dieper op de lesstof is en leren extra dingen ) wordt met het excuus : Ja jullie doen tenslotte Gymnasium! . Toch is het wel goed te doen alleen met perioden van grote druk. Over het algemeen denk ik dat een ‘gewone’ gymnasiumopleiding niet veel moeilijker hoeft te zijn dan atheneum en dat het goed haalbaar is :slightly_smiling_face: . Dus geen zorgen maken over mijn horror verhaal haha.

Oh, maar dat wordt bij ons echt overal als excuus gebruikt,

Wij:‘mevrouw kunt u de grammatica nog even uitleggen, we begrijpen het niet.’
Duits docent:’ jullie zijn wel een gymnasium klas, lees maar zelf.’
Wij:’._.’

Ik heb ook gymnasium gedaan, en zoals al eerder is gezegd er wordt precies hetzelfde van je verwacht als op het atheneum. Alleen werd er idd bij ons ook wel regelmatig gezegd dat we dingen extra konden doen omdat we tenslotte toch op het gymnasium zaten. Maar al met al vond ik het allemaal goed te doen :slightly_smiling_face: Verder zijn er ook veel mensen van mening dat je dan net zo goed atheneum kunt doen omdat dat in principe toch hetzelfde is en je toch niks hebt aan grieks of latijn. Hier ben ik het echter niet mee eens, ik studeer nu zelf diergeneeskunde en ben toch blij dat ik latijn heb gedaan. Veel termen zijn namelijk afgeleid van het latijn en voor mij veel beter te onthouden. Dus maak je niet druk meid, als je het aankan zou ik zeker naar het gymnasium gaan :slightly_smiling_face:

Ik zit op een categoraal gymnasium, en ik heb het gevoel dat de stof altijd snel gaat. Ik moet wel hard werken om het bij te houden, maar ik vind het een leuke school en ik heb het er erg naar mijn zin. Grieks en Latijn vind ik wel leuk, en ja, daar moet je goed voor leren. Proefwerkweken vielen vorig jaar (brugklas) erg mee, nu moet ik er een stuk harder voor werken. Ik denk net als Miff dat een ´gewone´ gymnasiumopleiding niet heel veel moeilijker is dan atheneum, en een categoraal gymnasium is ook te doen. Als je je er maar voor inzet, dan komt alles goed.

herkenbaar -.-’

Meestal op een gymnasium wat onderdeel is van een scholengemeenschap is gymnasium precies hetzelfde als atheneum (maar dan natuurlijk met latijn en grieks) Als je er voor kiest om naar een ‘gymnasium-school’ te gaan, waar alleen gymnasiu gegeven wordt, wordt er iets meer van je verwacht. Je krijgt bijvoorbeeld meer huiswerk, en wat minder uitleg, omdat je geacht wordt het zelf wat makkelijker te begrijpen. ook wordt er daar wat minder ‘voorgekauwd’ en is het de bedoeling dat je bijvoorbeeld zelf een experiment bedenkt, in plaats van dat je precies doet wat op het blaadje staat.

Ik zit zelf ook op het gymnasium, en je moet wel hard werken, maar als je het aankan, is het denk ik wel de moeite waard, als je bijv. geneeskunde wilt studeren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Herkenbaar, haha.

Het enige verschil is dat je 2 klassieke talen hebt. na de 3e klas heb je kcv ipv ckv. Je verdiept je ook meer in de stof en je moet dingen die je weet kunnnen toepassen. Soms hebben we wel eens weken waar echt heel is gepland, maar dan zeggen ze: Ja jullie doen gymnasium, dus er wordt ook meer van jullie verwacht.
Zelf zit ik in de vierde en vind ik tot nu toe dat dit het moeilijkste jaar was, maar dat verschilt per persoon.
Tip: op tijd je huiswerk maken, anders loop je achter en soms heb je op die dag zelf nog andere toetsten. Ik ken mensen die dan achterliepen en tot 3uur s nachts bezig waren, omdat ze te laat begonnen waren.
Ik wil je niet bang maken hoor, want dat gebeurt jou vast niet :slightly_smiling_face:

Er zit bijna geen verschil tussen atheneum en gymnasium. Ik zit ook gewoon bij mensen in de klas die atheneum doen. Qua niveau is er geen verschil, alleen een paar vakken zijn anders. Je hebt Latijn en Oud Grieks en vanaf de 4e moet je met 1 van de 2 door blijven gaan en krijg je KCV in plaats van CKV.

Heel veel mensen zeggen dat gymnasium moeilijker/hoger/beter is dan atheneum, maar dat is niet zo. Je hebt gewoon een paar andere vakken, als je die vakken moeilijk vindt is het inderdaad moeilijker, maar in mijn geval vind ik gymnasium juist makkelijker dan atheneum.

Ik zit in de derde van t gymnasium. (Leek me wel handige informatie)

1. In de eerste vond ik Latijn heeeeeeeel makkelijk. Ik ging er dus mee door. In de tweede heb ik een dip gehad,
    ik haalde een tijdje alleen maar onvoldoendes voor Latijn (heb er ook faalangst door gekregen). Maar heb gewoon doorgezet en sta er nu gewoon goed voor en vindt het ook leuk om te doen. Ik vindt het vaak wel handig dat ik latijn heb bij Frans en zo, want er zijn veel franse woordjes die op het Latijn lijken, en ook de grammatica bij eigenlijk alle vakken hadden we al gehad bij latijn. Vorig jaar had ik nog een gemengde klas(atheneum/gymnasium), en toen merkte je wel een duidelijk verschil tijdens de taal-vakken. Gymnasium snapte alles meteen en atheneum deed daar heel lang over!
  2. De docenten verwachten over het algemeen dat je wat zelfstandiger bent op het gymnasium, en dat je sneller dingen snapt. Ze denken ook dat je meer informatie aankunt enz. Het komt er op neer dat ze gymnasium zien als een perfecte versie van het atheneum. (bij ons dan)

Docent natuurkunde: ‘voor morgen maken jullie opgave 1 t/m 35.’
wij: ‘maar dat is superveel, we snappen het niet en we hebben vandaag geen tijd want we hebben les tot en met het 8e uur en superveel pw’s!’
hij: ‘Jullie zijn toch gymnasium, dit horen jullie te kunnen.’

-,-
Wat heeft het er mee te maken dat wij Grieks en Latijn doen?

Hahaha idd heel erg bedankt voor je reacties ik kan hier veel mee! thannxxxxx

Heel erg Bedankt, !!! :couplekiss_man_woman: