Gymnasium?

heeey,
ik zit in de brugklas in een havo-vwo klas. Volgend jaar ga ik naar havo of vwo.
Ik weet al zeker dat ik naar het vwo ga, ik twijfel alleen erg over gymnasium. Ik moet namelijk ook nog kiezen tussen atheneum of gymnasium.

Ik twijfel nu zo erg! Morgen moet ik zeggen waar ik naartoe wil, maar ik weet het nog steeds niet!
Dit jaar kon je lessen kcv (klassieke culturele vorming) volgen, zodat je al wat meer wist over het gymnasium. Ik was er toen nog niet zo mee bezig en omdat het allemaal nogal vaag was en mijn vriendinnen het ook niet deden, heb ik dat niet gedaan. Daar heb ik nu wel spijt van, want ik weet bijna niks over gymnasium.

Aan de ene kant ben ik goed in talen, dus grieks en latijn zullen misschien meevallen. Maar is dat dan moeilijker dan bijvoorbeeld Frans? Want voor Frans sta ik wel een 9.

En ik ben ook bang dat leraren je heel hoog gaan inschatten, omdat je in een gymnasium klas zit. Is dat zo? Want ik heb eigenlijk geen zin in hooggegrepen gedoe, eigenlijk vooral omdat ik nogal snel gestrest ben en heel snel denk dat ik iets fout doe.

Ook een goede vriendin van me gaat naar het atheneum en het lijkt me ook wel fijn om met haar mee te gaan.

Maar aan de andere kant heb ik nu helemaal geen leuke klas en denk ik dat ik veel sneller vrienden zou vinden op het gymnasium omdat ik ook zo’n soort type ben. Mijn broer zit ook op het gymnasium en die heeft een hele leuke klas. En misschien kan ik er later nog wat mee?

Eigenlijk vind ik de klas het belangrijkste. Maar er is maar één meisje uit mijn klas die naar het gymnasium gaat en die kent daar al mensen en heeft daar al vriendinnen. Ik ken dan dus niemand.

Wat vinden jullie? Hebben jullie adviezen of dingen waarover je kan vertellen wat er op het gymnasium gebeurt en of je het moeilijk vind en of je het leuk vind en of dat je als klas erg hoog wordt ingeschat?

XXXX

Ik heb gymnasium gedaan en ik vond het hartstikke leuk met ook leuke mensen. Ik zou voor gymnasium gaan, en als Grieks of Latijn je toch niet ligt kun je toch nog altijd teruggaan naar atheneum. Ik zou het gewoon proberen.

Ik zou het gewoon proberen. Je kan altijd nog van het Gymnasium naar het Atheneum gaan. Andersom gaat wellicht iets moeilijker.

Als je goed in talen bent, is het gymnasium goed te doen. Ik doe volgend jaar eindexamen gymnasium en voor mij was het wel erg hard werken. Dat zie ik ook veel om me heen; je moet er wel wat voor doen. Latijn en/of Grieks krijg je bijvoorbeeld 5 uur in de week in de bovenbouw.
Succes met je keuze!