gymnasium of atheneum?

Hallo meiden,
Ik zit nu in de eerste van het gymnasium en nu moet ik een leuze gaan maken, ga ik door of toch naar het atheneum? Ik vind het heel erg moeilijk want we zitten maar met 4 meiden in de klas en daar gaan er twee van naar het atheneum. De jongens die in mn klas zitten zijn ook niet de normaalste, ze vechten minimaal 1x per week en ze zijn best kinderachtig. De atheneum klassen worden wel hele leuke klassen! Er is nog wel een kleine kans dat er een atheneum/gymnasium klas komt met wat meer meiden als er teveel afvallen. Maar ik vind Latijn en Grieks wel heel erg leuk en ik ben er ook erg goed in. Wat zal ik kiezen atheneum of gymnasium?

Je moet niet letten op wie er in de klas komen, dat lijkt op het moment heel leuk maar als jij geen Grieks of Latijn hebt gedaan terwijl je het erg leuk vond, dan heb jij daar later spijt van! In de pauze zie je de mensen toch ook?

Gymnasium, omdat je Latijn en Grieks leuk vindt en goed kunt, haha.

Dat is waar

Als je grieks en latijn leuk vindt moet je zeker gymnasium blijven doen! Als er meerdere groepen zijn, kan je dan niet vragen om in een andere gymnasium klas te zitten met andere leerlingen?

En min. 1x per week vechten?! Wou dat het bij mij zo was want bij ons vechten ze zeker 2x per dag…

Dat mag niet de reden zijn om iets niet te gaan doen wat je leuk vindt.

Minstens, meestal is het meer. En als ze vechten is het gelijk echt hard! En we hebben helaas maar 1 gymnasium klas… Je hebt wel gelijk.

Ik zou gewoon gymnasium doen, want je moet doen wat je zelf leuk vindt en niet doen wat je vrienden gaan doen. Ik snap dat het leuk is met je vrienden in de klas te zitten, ik ken dat gevoel ook maar je zit er voor jezelf en het is voor jouw toekomst!

Ik zou gewoon gymnasium gaan doen, die andere klas kan wel leuk zijn, maar als jij je verveelt omdat het te gemakkelijk is, word je daar uiteindelijk ook niet gelukkig. En dan kun je niet meer terug.

Ik heb echt spijt dat ik het niet heb afgemaakt, dus misschien ben ik ook wat bevooroordeeld haha.

Gymnasium, je houdt van Grieks en Latijn en bent er goed in. En mijn ervaring is toch dat er bij jongens vaak een ‘als je gymnasium doet ben je een nerd’-cultuurtje hangt dus ik denk niet dat veel van de jongens voor gymnasium gaan. Plus, met zo’n instelling is gymnasium ook gewoon te moeilijk, je moet er wel echt voor gaan dus kijk naar wat jij wil en leuk vindt en met een beetje geluk heb je nog een leuke klas ook.

eigenlijk vind ik dat geen gymasium niveau… jammer, als je gymnasium wilt blijven doen moet je dat zeker doen! Ik heb ook geen vriendinnen uit mn klas dus ga ik met andere klassen om :slightly_smiling_face: volgens mij kun je ze tich ook in de pauze zien?

Dit, en in de 4e worden de klassen wss toch weer gemengt omdat iedereen dan een ander profiel kiest! :slightly_smiling_face:

Gymnasium

Als je het écht leuk vindt zou ik voor gymnasium kiezen. Hou er wel rekening mee dat het in de bovenbouw een stuk moeilijker wordt! Ik zit nu in de 5e klas en in de onderbouw had ik er geen moeite mee, maar het is nu echt moeilijk en je moet er wel hard voor werken.

Ja dat is waar :slightly_smiling_face:

Houd alsjeblieft rekening met dat universiteiten heel erg kijken naar je eindcijfers! Ook bij decentrale selecties wordt gekeken naar je cijferlijst… Het is tegenwoordig zelfs zo dat als je Grieks of Latijn als extra vak hebt, maar je hebt een 5 teveel op je eindlijst bij je examen, je dan geen gymnasiumtaal mag laten vallen als dat toevallig een 5 is. ( http://www.examenblad.nl/veel-gevraagd/mag-een-atheneumdiploma-worden/2013/vwo?regime=hflinks&horizon=vg41h1h4i9qe )
En je kan beter goed zijn in andere, verplichte vakken, dan een matige vwo leerling zijn met toevallig Latijn in het pakket. Werkgevers zijn vrijwel alleen geinteresseerd in je WO diplima, en niet naar welke vakken je had op de middelbare school.

Dus: denk je dat gymnasium zeker niet ten koste gaat van andere vakken, misschien zelfs je gemiddelde op je eindlijst omhoog kan halen, dan zou ik wel overwegen om het te blijven doen. Anders zou ik er gewoon mee stoppen en ook nu in de tweede klas al beginnen met een goede basis aanleggen in andere vakken!

Ja, als je er slecht in was kon je beter Ath. kiezen, anders zou je naar havo moeten omdat als je dan van Gym. afmoet je ook niet naar Ath. kan, want dan heb je geen Spaans gehad.

Huh zijn er serieus scholen waar je kan blijven zitten door Latijn of Grieks? O_o Meestal geldt toch dat als alle andere cijfers wel voldoen aan de vwo normen je dan naar de volgende klas vwo gaat?

Gymnasium, klassen veranderen toch.
Plus je kunt altijd nog naar atheneum als t te moeilijk is b

Bij ons kon je in de tweede blijven zitten als je Latijn niet voldoende had afgerond + de vervangende opdracht die je toen in je de zomervakantie moest maken niet voldoende had gemaakt. Volgens mij was het ook zo in de 3e dat als je lager dan een 4 gemiddeld stond voor Latijn en Grieks dat je niet per direct over mocht naar 4 atheneum.