Hallo,
hebben mensen misschien leuke ideeèn voor een gymles? Ik moet gymles geven aan 4e klassers.
Misschien dat jullie leuke originele ideeën hebben!? Voetbal, basketbal enz. zijn natuurlijk al geweest.
Ik hoop niet al te ingewikkeld want ik moet het spel ook uitleggen, en ben heel zenuwachtig. ik ben benieuwd!
Wat ik zelf altijd wel leuk vond is de zaal in 3 vakken verdelen en laten rouleren. Dan kun je veel meer doen en dit vinden leerlingen vaak ook leuk. Je zou bijvoorbeeld de zaal eerst doormidden kunnen verdelen en dan één helft nog eens doormidden, als je begrijpt wat ik bedoel. Je kunt dan het grootste vak gebruiken voor een balspel o.i.d., in ieder geval een spel met 2 teams tegen elkaar, trefbal ofzo. De overige 2 vakken doe je 2 spellen. Dan kun je de klas in 4 groepen verdelen en laten rouleren om de 10 min.
Oh ja. We moeten allemaal les geven. En idd, de meeste verdeelde de zaal in 3 vakken. En gaven dan 3 balspellen. Maar wat zijn verder leuke dingen om te doen in 2/3 vakken, behalve basketbal/voetbal etc. Trefbal is bij ons eigenlijk elke gymles een beginspel om ‘in te komen.’
Acrogym, estafette, hockey, trampoline met kast, karate, ringzwaaien.
Allesbal! Geen idee of je het kent, wij deden het laatst bij gym.
Hoe te spelen :
Je verdeelt de klas door 2. Allebei de groepen zitten op een andere bank, met teamleden natuurlijk op de bank. Jij (de leraar) roept een getal bijvoorbeeld 4. Dan moeten de eerste 4 mensen van beide groepen rennen naar de muur. Jij als leraar gooit (wanneer ze opstaan en rennen naar de muur) een bal in het veld. Dit kan een basketbal zijn, voetbal, hockeybal, trefbal, softbal etc. Als alle leden van het aantal (wat jij hebt genoemd dus nu 4) 4 de muur hebben aangetikt rennen ze naar de bal die jij in het veld hebt gegooid. Wie als eerste bij de bal is tja die mag natuurlijk meteen trappen/gooien. Zo moeten ze dus tegen elkaar dat spel spelen. (Bij hockey heb je de sticks lang de kant gelegd en dan rennen ze daarnaar toe voor ze naar het midden rennen.)
Je kan zelf kiezen hoelang je dit ieder balspel doet. Wij deden 3 minuten en dan moest je weer terug naar je bank. Dan zegt de leraar weer een getal etc.