Gymles geven? Originele ideeën?

Hallo allemaal,

Ik moet aankomende vrijdag een gymles geven van ong. 50 min. De leeftijd van de leerlingen is 16/17/18. Het moet alleen wel origineel zijn en mijn docent wil het liefst ook dat er een opbouw in de les zit, bijv. opwarming: paaltjes voetbal, vervolg: hoog houden in een groep, einde: voetbal met dikke mat in het midden goal aan twee kanten. Dit is helaas niet origineel genoeg en iets wat hierop lijkt heeft iemand anders al gedaan…

Het materiaal hier is ook wat anders aangezien ik in Canada ben voor 5 maanden :slightly_smiling_face: Er is hier geen lange mat en de dikke matten zijn een stuk dikker, er zijn ook geen kasten of trampolines…
Dit alles maakt het wat lastiger en hierdoor kunnen ook veel gym lessen die ik uit Nederland ken niet.
De sporten die ik zelf doe zijn kunstschaatsen en dansen, dus het word wat lastig om daarin een gymles te geven…
Ik hoop dat jullie misschien wat ideeën hebben!
Bedankt! x

~~~~~
Als iemand mijn blog wil volgen over mijn High School ervaring in Canada hier de link: verona.reismee.nl

Misschien kun je een soort ‘hoeken’ maken, door de zaal in 4e te delen. In iedere hoek doe je een andere activiteit.
Ik krijg het idee dat het thema voetbal is?

Je zou dan in een hoek op doel schieten kunnen oefenen, in een andere een klein parcours uitzetten met pionnen waar ze moeten slalommen met de bal, hoog houden etc. een hoek waar ze 4x4 partijtje spelen( ongeveer afhankelijk van aantal leerlingen, bij oneven zorg je voor kameleon) etc.
Als het niet uitmaakt welke sporten of welk thema kun je echt heel verschillende dingen doen in de hoeken, dat is ook leuk!

Je start met een gezamenlijke warming-up, legt kort iedere hoek uit en deelt de groep in 4en. Om de 8-10 min laat je de groepen ‘doordraaien’ naar de volgende hoek.
Hierdoor is vrijwel iedereen actief bezig omdat ze in kleinere groepen werken en doen ze in één les 4 verschillende activiteiten. Je loopt tijdens de les zelf goed rond bij de verschillende hoeken om instructies te geven en leerlingen te helpen. Als er een onderdeel bij is dat wat ‘gevaarlijker’ is of om meer hulp vraagt, blijf je daar het meeste staan, maar zorg je wel dat je alles kunt overzien. Je kunt ook bepaalde leerlingen medeverantwoordelijke maken als beoordelaar/scheidsrechter/supporter etc.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Bedankt! Het hoeft geen voetbal te zijn, het mag van alles zijn :wink: Meer ideeën?

Ik heb inmiddels besloten dat ik basketbal les ga geven, ik heb alleen nog een goede kern nodig.
Weet iemand een leuke variatie op het normale basketbal spel, of totaal andere spellen die iets met basketbal te maken hebben?
De groep is ook behoorlijk groot ong. 32 dus daar moet ik ook rekening mee houden…