GS tekenschool #2

Welkom bij de Girlscene Tekenschool!

Dit topic is er om jezelf te stimuleren en te motiveren om beter te worden in tekenen, schilderen etc. Er zullen hier verschillende opdrachten komen te staan zodat we elkaar kunnen helpen en tips kunnen geven.
Het allereerste topic is opgericht door silverbleed, ik neem hem nu over. (http://forum.girlscene.nl/forum/crea-bea/gs-tekenschool-264213.msg274281494.html#msg274281494) let wel op, deze opdrachten zullen niet allemaal doorlopen. Ook de deelnemers neem ik niet over. Meld je dus opnieuw aan!

Deelname
Je kan altijd meedoen, wanneer je wil. Dus ook als dit topic al een tijdje bezig is.
Voor wie nu pas binnenkomt: je kan altijd meedoen, wanneer je wil. Ook mensen die dus later willen deelnemen. Als je vast wil meedoen en dus elke opdracht wil volgen graag dit lijstje invullen:

GS-naam:
Leeftijd:
Ervaring:
Materiaal voorkeur:

De deelnemers zal ik ook in de beginpost zetten, denk hier dus goed overna. Als je een aantal opdrachten gemist hebt en niet meer reageert zal ik je uit de beginpost verwijderen. Als je bv op vakantie gaat meld je dat gewoon even en dan houd ik er rekening mee. Als je maar met een opdracht mee wil doen post dit lijstje dan bij je foto.

Kritiek
Het is belangrijk dat je open staat voor kritiek in dit topic. Ben je het er toch niet mee eens, negeer het dan. Iedereen is vrij kritiek te geven, maar je moet zelf bepalen of je er iets mee doet. Kritiek is het belangrijkste punt in je eigen ontwikkeling, dus sla het niet direct af. Wij zijn hier ten slotte om te helpen. Daarnaast is het ook allemaal gebaseerd op mening, en iedereen kan er verschillend over denken.

Iedereen is vrij kritiek te geven, ook al heb je zelf geen ervaring. Voor wie kritiek geeft, wees er bereid op dat de ander het er ook niet mee eens kan zijn. Draaf je zin niet door en houd je aan het ‘sandwich principe’, Wees niet alleen negatief, maar duid ook aan wat je goed vindt aan het werk.
Je bent vrij om altijd kritiek te geven, maar kritiek op werk van een halfjaar geleden heeft niemand echt iets aan, dus let daar wel even op.

Aan kritiek zoals ‘leuk!’ of ‘mooi gedaan’ heeft niemand iets. Probeer echt opbouwende kritiek te geven waar die persoon wat aan heeft. Als je het leuk of mooi vindt, leg dan uit waarom.

Ik zal mijn best doen om aan iedereen opbouwende kritiek te geven.

Opdrachten
Eens in de zoveel tijd zal er een ander opdracht verschijnen, dit zal iets van eens in de twee weken worden. Ik zal de opdrachten zowel hier in de beginpost als in het topic zelf posten.

Opdrachten inleveren
Je uiteindelijke werk post je gewoon in het topic. Zorg voor goede en duidelijke foto’s (niet te donker) of maak gebruik van een scanner. Vergeet niet te vermelden welke opdracht het is! Als je tijdens je proces advies wil kan dit ook, post dan gewoon een foto en vermeld er bij dat hij nog niet af is. Mocht je een andere tekening hebben waar je graag advies over wil mag je die ook plaatsen of mij noten, maar voor deze tekeningen zou je ook in bv. het show je tekeningen topic terecht kunnen.

Deelnemers:
GS-naam: Yaoiame (of gewoon Kirsten)
Leeftijd: 16
Ervaring: Ik teken nu voor ongeveer een jaar serieus.
Materiaal voorkeur: Potlood en waterverf

Naam: Knuf
Leeftijd: 12
Ervaring: Weinig
Voorkeur materiaal: Alles eigenlijk wel

GS-Naam: Have Hope
Leeftijd: 15
Ervaring: Weinig/Geen
Materiaal voorkeur: Potlood

Naam: Summer
Ervaring: Les gehad op school
Materiaal voorkeur: Pennen, potlood

Naam: Kerstkindje
Leeftijd: 19
Ervaring: Vooropleiding beeldende kunst, examen in kunst gedaan op Middelbare school.
Materiaal voorkeur: Viltstift, pastelkrijt.

GS-naam: Gimp // Robin
Leeftijd: 14 yrs
Ervaring: Weinig.
Materiaal voorkeur: potlood

GS-naam: xgoodlifekim
Leeftijd: 17, in april 18
Ervaring: Op middelbare school veel bezig geweest, maar met digitaal weinig tot niks.
Voorkeur materiaal: Digitaal, met tekentablet

Naam: Design
Leeftijd: 17
Voorkeur: Potlood, soms pen/fineliner

GS-naam: Spirit *tekentje* echte naam is Danielle maar je mag me altijd Daan noemen
Ervaring: Uuhmm wienig
Materiaal voorkeur: eigenlijk alles

GS-naam: Flame
Ervaring: Gemiddeld, ik teken voor de lol
Materiaal voorkeur: Potloden, voornamelijk zachte. A3 Papier en fineliners.

GS-naam: BlueOreo♥
Leeftijd: bijna 13 (30-01)
Ervaring: Toch best wel veel denk ik…
Materiaal voorkeur: 4B, 2B en fineliner. Sinds kort ook tekentablet

Als jullie nog vragen hebben, of als ik iets ben vergeten, hoor ik het graag.
Suggesties voor opdrachten mag je noten.

Opdracht 1 - Schaduwen

Schaduwen maken of breken je tekening, daarom is het erg belangrijk om hier goed mee te oefenen.

Benodigdheden:

• Houtskool of pastelkrijt. Dit is een iets grover materiaal en hiermee kan je gemakkelijk dingen uitvegen, iets lichter of iets donkerder maken.
  • Kneedgum. Onmisbaar als je met houtskool of pastel werkt. Gewone gummen werken niet.
  • A3 papier. Als je dit niet hebt kan het ook op A4, maar ik raad A3 aan. Groot werken is met dit materiaal erg fijn.
  • Een paar simpele voorwerpen (max 3) denk hierbij aan bijvoorbeeld vazen. De voorwerpen moeten een niet te moeilijke vorm hebben. Zet ze op een groot wit papier.
  • Een lamp. Hiermee kan je extreme schaduwen creëren en dit is nou net de bedoeling!

De opdracht:
Rangschik de voorwerpen op een wit papier en schijn het licht er van een kant sterk op. Deze kant mag je zelf kiezen.
Probeer dan de voorwerpen na te tekenen. Let hier bij vooral op de slagschaduw (de schaduw op het witte papier) en de eigenschaduw (de schaduw op het voorwerp). Details van de voorwerpen zijn niet belangrijk maar probeer de vorm en het perspectief wel goed te hebben.

Je kunt meerdere tekeningen maken, succes!

http://www.leernetwerkeducatie.nl/onderwijsplein/docs/templates/website_KNB_2011/licht/images/Zijlicht%20eigen%20schaduw%20slagschaduw.jpg

Hmm , ik twijfel of ik weer mee ga doen… Wel leuk dat er weer een nieuwe is :grinning:

upje!

Naam: Knuf
Voorkeur materiaal: Alles eigenlijk wel

Leuk dat er weer 1 is

GS-Naam: Have Hope
Ervaring: Weinig/Geen
Materiaal voorkeur: Potlood

superleuk dat jullie meedoen :slightly_smiling_face:

vinden jullie de eerste opdracht een beetje geschikt?

GS-naam: Kikkerkus
Ervaring:Geen echte ervaring, teken wel veel, maar ik ben er nooit echt professioneel mee bezig geweest.
Materiaal voorkeur: Fineliner

Ik vind de eerste opdracht wel goed. Als ik het goed begrijp, is het dus de bedoeling om 3 voorwerpen in het licht te zetten en te na te tekenen, en dan vooral aandacht op de schaduw

Dat klopt!

Hebben we ook een deadline ofzo?

Ik heb geen houtskool enzo.

Wat voor materialen heb je wel? Heb je een beetje een zacht potlood? Daar zo het namelijk opzich ook mee kunnen. Wel iets moeilijker

Ik zou aanraden om het af te hebben voor de volgende opdracht, dus over twee weken. Maar het zijn doorlopende opdrachten dus in principe kan je ze altijd maken.

Ik wil wel helpen met kritiek geven, op dit moment heb ik namelijk niet veel tijd voor tekenen ( :frowning_face: ).Ik kijk wel regelmatig op gs dus zou ik het wel leuk vinden om anderen verder te kunnen helpen!

altijd handig als er nog mensen mee gaan doen ;’)

Upje dus!

Balen dat ik bijna toetsweek heb, dus diehard moet gaan leren & geen tijd heb sigh

je kan je altijd aanmelden en pas bij de volgende opdracht mee doen!