Groningen voor studie (Ervaringen aub)

Ik zit in de 4mavo en wil hierna dus havo doen.

Ik ben op dit moment aan het sparen om op kamers te gaan etc.

Aangezien ik al weet dat ik richting economie (IBMS of vergelijkbare studies) wil studeren vraag ik me af welke plekken leuk zijn!
Zelf hoor ik dat Groningen gaaf is. Andere plekken en ervaringen mogen er ook bij! Ik vind het interessant om jullie ervaringen etc. te lezen!

En geen domme reacties plaatsen! Hoe eerder je weet hoe beter ik weet welke plek veiliger is aangezien ik bijna nooit helemaal door Nederland reis.

En als er een topic hierover is, sorry dan :stuck_out_tongue:

bewerkt: Keuze is Groningen geworden. Graag verhalen over Groningen en als je in een plaats woont waar het ook leuk is, mag je dat natuurlijk ook hier kwijt!

In Amsterdam is het denk ik lastiger een kamer te zoeken dan in Groningen. Misschien dat je alvast kan inschrijven bij een Woningstichting, zodat je genoeg wachttijd opbouwt om een leuke kamer etc. te krijgen? Ook is een kamer daar duurder in vergelijking met Groningen.

Ik woon nu net in Groningen en ik vind het super, kan niet echt een oordeel geven over Amsterdam.

Ahh leuk! Op kamers neem ik aan?
Welke opleiding doe je?

Jaa dacht ik al dat A’dam duurder is dan Groningen haha!

Ik zit nu voor een jaartje in Groningen om stage te lopen, dus ben speciaal verhuist voor stage in het UMCG (HLO-opleiding).

Dus ik zit op kamers ja, eigenlijk in onderhuur. Dus alle meubels etc. stonden eral dus dat is wel fijn (scheelt heel veel geld haha). Hierna ben ik afgestudeerd en zoek ik iets voor mijzelf.

Groningen!

• Studentenstad, 2/3e van de inwoners is student
  • Groningen is groot, maar niet belachelijk groot. Je kunt van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden in nog geen halfuur.
  • Kamerhuur is veel goedkoper, in Amsterdam zit je makkelijk rond de 500 euro volgens mij, in Groningen kun je een prima kamer vinden voor 300 of nog goedkoper.
  • De Hanze Hogeschool staat ontzettend goed bekend, en veel economische opleidingen scoren het beste van Nederland.

IBMS in Groningen is sowieso de beste van Nederland (even gegoogelt)

Het ligt er heel erg aan wat je zoekt in een stad. Groningen is een echte studentenstad. Amsterdam ook wel, maar het is aan de andere kant ook een wereldstad. De sfeer is er gewoon heel anders. Wat verwacht je van de stad waar je gaat studeren?

Groningen is leuk :slightly_smiling_face:

upje,

Sorry was een hele lange tijd afwezig!

Ik heb de reacties even gelezen. :slightly_smiling_face:

Groningen is top! Ik studeer er sinds dit jaar ook en ik woon er in de buurt dus ik kende de stad al een beetje. Maar ik voel me er nu echt thuis, heerlijke stad, leuke mensen!

Groningen is een heel andere stad dan Amsterdam. Het is groot, maar niet huge. Waardoor je er alles goed kunt vinden en je hebt er bijna alle winkels.

Groningen is ook niet makkelijk om een kamer te vinden hoor… Het is minder erg dan Amsterdam, maar je zult er niet binnen een maand een kamer vinden… Tenzij je echt geluk hebt

Ik ben we van plan om een jaar vantevoren te beginnen met zoeken etc dus dat komt wel goed.

Ik had laatst gelezen dat er juist een overschot is aan kamers. Natuurlijk moet je soms hospiteren of genoegen nemen met een kleinere kamer of wonen buiten de stad, maar in een maand moet het haast wel lukken! Moet daarbij wel zeggen dat ik nog nooit op zoek ben geweest aan het begin van het collegejaar, maar ik ben ook eens op zoek geweest in Utrecht en dan is Groningen echt een verademing.
Zodra je zeker weet dat je naar Groningen gaat kan je je altijd alvast even inschrijven bij lefier of woningnet, dan spaar je punten!

Ik hoor juist van al mijn studiegenoten dat het erg moeilijk is. Er zijn wel kamers, maar ze zijn vaak slecht onderhouden of gewoon onmogelijk klein voor een te hoge prijs(voor Groningen hoge prijs).
Daarnaast is de gemeente erg druk bezig met het bijbouwen van kamers en ombouwen van kantoorgebouwen etc. Als er een overschot was, dan zouden ze dit niet doen toch?

Mijn klasgenoten hebben ook moeite gehad met kamers vinden in Groningen. Ik zelf heb wel wat kunnen vinden. Maar dat ligt wat anders.

Ik doe zelf Commerciële economie in Groningen en ik vind het heel leuk! Ik heb een leuke klas en op het begin was het wat vaag, maar vanaf het tweede blok is het allemaal prima te begrijpen!

Ik had het in het dag blad vh noorden gelezen: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article10311123.ece/groot-aanbod-studentenkamers-groningen

Woon je ook op kamers?
En studeer je op de Hanze ?

Haha ik wil ook de richting op.

Ik ben in Utrecht gaan studeren, maar teruggegaan omdat mijn hart nog in Groningen lag…
Alles is gewoon zo lekker dichtbij elkaar en het is een echte studentenstad, dus altijd wel wat te beleven. Je hebt alle voorzieningen die je nodig hebt en het is ook niet zo’n grote drukke stad , als bijv. Amsterdam. Je voelt je er snel thuis.

Oh en kamers zijn hier veel goedkoper als je kijkt naar de rest van het land. Je moet gewoon even goed zoeken, maar je vind via via wel wat als je met je studie begint en mensen leert kennen.