groepswerk en ik moet alles alleen doen

Dus ik moet een groepswerk doen met men vriendin, maar elke keer moet ik alles weer alleen doen. Ik vind het niet zoo erg omdat ik liever dingen zelf doe omdat ik een beetje een controlefreak ben. Maar ik vind het erg dat ze van me profiteert. Ze stelt niet eens voor of ze iets kan doen, ze rekent er op dat ik alles ga doen. Ik weet niet hoe ik het haar kan duidelijk maken, want ik heb het haar al een keer gezegd maar toen werd ze boos. Ze is echt een goede vriendin en ik wil haar niet kwetsen en ik weet niet met ik anders een groepswerk moet doen, want we hebben veel plezier samen. Maar ze doet echt helemaal niets.

Hoe kan ik het haar duidelijk maken zonder dat ze boos wordt? en is er nog iemand met hetzelfde probleem?

En precies om deze reden moet je nooit samen werken met goede vrienden. Je moet het haar gewoon zeggen, hoe stom dat ook is om te doen.

dit dus

Dit heb ik ook gehad :’) zo vervelend en ik weet zeker hoe je je voelt. We moesten samen voor Nederlands dus een ‘tijdschrift’ maken en eerst kregen we een 6 omdat haar delen maar rommelig waren enzo. Toen mochten we het overdoen en heb ik alles maar alleen gedaan en toen hadden we een 8. Heb d’r eerlijk verteld dat ik het niet op prijs stelde dat ze maar wat deed en dat we daardoor een laag cijfer kregen. Heb ook aan m’n lerares verteld dat ze niet veel deed en ze zei dat ze haar cijfer dus ook zou aanpassen. Je moet eerlijk zijn en zeggen dat je wil dat ze meewerkt.

Je moet het gewoon eerlijk tegen haar zeggen (niet boos) en dan vragen waarom ze niets doen(misschien heeft ze wel een goede reden) en als ze dan niet luistert zet je alleen je eigen naam eronder (moest ze maar iets doen)

Gewoon eerlijk zeggen tegen haar, maar wel vriendelijk blijven en haar het uitleggen.

Als dat nog niet werkt kan of jij de volgende keer gewoon helemaal niets doen. Maar dat is niet heel handig voor je als cijfer, dus moet je dat wel kunnen riskeren. Of je maakt het alleen en schrijft alleen jouw naam op het blad.

Dat laatste hebben wij ook wel eens gedaan. We moesten groepsopdrachten maken met zijn 4en en we hadden het werk eerlijk verdeeld. En iedereen, behalve één, had het gemaakt. Hij had het excuus van: ‘Ik heb het geprobeerd, maar kon niets vinden…’ waardoor al zijn vragen onbeantwoord bleven. Toen hebben wij gewoon zijn naam van het werk gehaald en het uitgelegd aan de docente.
Alleen was dat niet voor een cijfer…

Ik zou haar vertellen hoe jij je voelt. En als ze dan nog niets doet zou ik naar je leraar gaan.

Verdeel de taken gewoone eerlijk, eider de helft. Doet zij haar deel niet, dan is het duidelijk dat het haar schuld is dat jullie miss een onvoldoende hebben. Dan kan je naar de leraar gaan en vertellen dat jij wel je deel hebt gedaan en dat het oneerlijk is dt jij ook een onvoldoende krijgt

Een andere simpelere oplossing is dat je het eerlijk tegen haar zegt op een niet-boze manier, dan begrijpt ze het. Laat niet zo over je heen lopen meid <3 Het is een goede vriendin en ook goede vriendinnen kunnen misbruik van je maken, ik spreek uit ervaring helaas

dankje iedereen, ik heb een lange sms naar haar gestuurd over hoe ik me voel als ze zo doet. Ze heeft wel niet geantwoord. Ik zal morgen op school zien wat ze zal zeggen…

heel moeilijk maar zeg: wil jij dit even doen? en dan een beetje op zo’n manier dat ze er eigenlijk niet onderuit kan. niet gaan schreeuwen ofzo.
gelukkig merken de leraren bij ons op school gelijk als iemand zoiets doet en bij ons houden ze niet van ‘‘meelifters’’

Gewoon wat van zeggen en ik bedoel als ze boos wordt hierom weet je eigenlijk genoeg.

vandaag op school heb ik het haar nog eens gezegd en ze voelde zich er verdrietig door en nu is alles helemaal ok :slightly_smiling_face: ik ben heel blij , dankjewel iedereen x