Groepsopdracht in een klas waar ik niemand ken

Hee hee!

Ik ben best wel introvert als ik in een groep ben waar ik niemand ken. Nu krijg ik binnenkort weer een groepsopdracht, ik zit alleen in een klas waar ik letterlijk niemand ken. Daarbij mag het groepje waarin je werkt niet dezelfde zijn als bij de vorige opdracht, dus bij die mensen, die ik dus een beetje heb leren kennen, kan ik ook niet meer.
Daarbij, Ik weet dat het waarschijnlijk niet klopt, maar voor mijn gevoel kent iedereen in die klas elkaar behalve ik, dus ik vind het ook doodeng om op iemand af te stappen en te vragen of we de opdracht samen kunnen doen, want dan denk ik dat ik afgewezen wordt omdat het groepje al vol zit.

Heeft iemand tips?
Thanks! :flushed:

Het is geen probleem als je afgewezen wordt omdat het groepje vol zit toch? Dat kan nu eenmaal zo zijn. Dan loop je naar andere mensen toe om te vragen of je bij hen in het groepje kan.
En juist als je het eng vindt, moet je het wel doen. Dan kom je over die angst heen. Er zijn niet echt tips, behalve gewoon doen!

Probeer het te zien als een kans om juist mensen te leren kennen. Je zegt nu dat je denkt dat iedereen elkaar al kent ook al is dat niet zo, maar als je er zelf geen werk van maakt om mensen aan te spreken (ik snap dat dat moeilijk is), dan gaat het ook gebeuren dat iedereen elkaar beter leert kennen. Dus inderdaad wat anna zei, gewoon doen, gewoon met mensen praten, ga er met een positieve instelling in. Denk aan het feit dat je na deze opdracht weer wat meer mensen kent waarmee je in de pauze kan kletsen enzo, dat zou toch fijn zijn?

Ah dat zelf je groepjes kiezen vond ik soms ook zo irritant toen ik nog op school zat. Iedereen maar een beetje in zijn eigen vertrouwde kringetje en ohwee als je eens buiten je eigen groepje moest kijken. Daar voelde iedereen zich of te goed of te bang voor ofzo. Zo leer je dus ook geen nieuwe mensen kennen.

Ik snap dat je het lastig vindt, maar zo’n nieuwe klas is wel een hele goede manier om nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe indrukken op te doen en misschien zelfs nieuwe vriendschappen te sluiten. Gewoon een open en positieve houding aannemen en vragen stellen, werkt vaak wel.

En als mensen je om een stomme reden niet in hun groepje willen opnemen, zijn ze je gewoon niet waard moet je maar denken. Dan zijn ze waarschijnlijk of te bekrompen of te bang of arrogant om nieuwe mensen te willen leren kennen.

Ik vind dat ook altijd verschrikkelijk, één keer moest ik zelfs naar de leraar om te zeggen dat ik over was, en toen bleek een ander meisje ook nog niemand te hebben. Maargoed, dan weet wel heel de klas dat dus, haha.

Nu kom ik meestal gewoon naast iemand te zitten waar ik een praatje mee aanknoop en dan vraag ik gewoon of ik bij het groepje mag. Meestal is dat geen probleem.

Thanks voor jullie tips! Ik heb er echt wat aan :flushed:

Zelf ben ik een aantal weken terug ook overgestapt naar een klas waarin ik letterlijk niemand ken, dus ik begrijp je gevoel wel een beetje. Maar ik probeer het juist als een kans te zien; op die manier heb je eindelijk een reden om die mensen te leren kennen. Zolang je maar openstaat voor contact en jezelf niet onnodig naar de achtergrond drukt, komt het echt wel goed. Als je met een open houding op mensen afstapt, dan is de uitkomst in de meeste gevallen echt wel positief. Het komt goed!