Groeipijn&nog niet ongesteld?

Hoi,
ik ben een meisje van 15 jaar en ik heb nu al meer dan een jaar pijn in mijn voeten, tenen, knieën, vingers, handen en ga zo maar door. Je zou het kunnen vergelijken met blauwe plekken. Maar dan zo’n gevoel die elke keer maar een paar minuten duurt en vervolgens weer weg trekt. Dit gaat eigenlijk de hele dag zo door. Zijn er mensen die ook dit soort pijn hebben? Mijn huid is niet blauw en ook niet dik of opgezwollen ofzo. Aan de buitenkant zie ik eigenlijk niets. Daarom ben ik ongeveer een jaar geleden al een keer langs de huisarts geweest. Die raadde me aan om fysiotherapie te gaan doen. Ik ben dit gaan doen en heb het een paar maanden volgehouden. Toen de pijn niet overging, en soms nog erger leek te worden, ben ik er mee gestopt en terug naar mijn huisarts gegaan. Voor de zekerheid stuurde de huisarts me door naar het ziekenhuis om maar even bloed te laten prikken. Ze konden in mijn bloed niets raars ontdekken. De huisarts zei dat het waarschijnlijk gewoon groeipijn is. Ik denk dit zelf ook want meestal als ik weer zo’n pijnscheut heb, krijg ik vlak daarvoor of juist daarna ook pijn in mijn borst.
En dan nog ff wat anders: Ik ben nog nooit ongesteld geworden terwijl ik nu dus al een half jaar ofzo 15 ben. Mijn moeder zei dat bij haar in de familie een aantal ‘laatbloeiers’ zitten, dus de kans is groot dat ik er ook eentje ben. Maar het maakt me best wel onzeker dat ik het nog steeds niet geworden ben terwijl heel veel mensen in mijn omgeving het al jaren zijn. Veel mensen zeggen dan ook dat je gewoon blij moet zijn dat je het nog niet bent en dat het heus geen pretje is om het wel al te zijn. Toch blijf ik me wel schamen dat ik het nog niet geweest ben en stiekem hoop ik toch wel dat ik het snel word. Iemand tips wat ik kan doen om me niet meer zo onzeker te voelen?
Gr. Fashionista99

Geloof me: Je hebt echt geluk! Ongesteld zijn is een hel.
Ik snap dat het misschien iets geeft van: ‘Gelukkig, nu ben ik normaal’
maar als het in je familie meer voorkomt heb je toch niets te vrezen (:

Niemand hoeft toch te weten dat je nog niet ongesteld bent! En als ze het zouden weten, dan vinden ze waarschijnlijk, net als mij, dat je gewoon geluk hebt.

Probeer je er niets van aan te trekken meis, het is echt niet erg dat je het nog niet bent, dat komt nog wel, geniet er van!

Waarom schamen dat er geen bloed in je onderbroek zit :’) Oke dat is misschien wat kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer. Je kunt wel begrijpen dat meisjes die wel ongesteld zijn zich alles behalve prettig voelen.

Dat het in je familie zit zou je genoeg moeten geruststellen. Ik zou me pas zorgen maken rond je 18e, gezien het dan tegen het ‘laat’ aan komt.

Je hoeft je echt niet te schamen voor het feit dat je nog niet ongesteld bent hoor! Ik weet zeker dat iedereen die wel al ongesteld is jaloers op je is, ik tenminste wel. Ik snap wel dat je er van baalt dat je ‘anders’ bent dan de rest maar ik zou er gewoon van genieten zo lang het nog kan.

Bij 15 jaar en niet ongesteld zou ik me nog niet zo druk maken hoor :slightly_smiling_face:

Bedankt allemaal voor de reacties. :slightly_smiling_face:

ben ook 15 ook niet ongesteld

Groeipijn… Nog nooit van gehoord eigenlijk. (gaat even googlen)
Oke. Ik heb weer wat geleerd! Ik heb gelezen dat je af en toe even wat oefeningen moet doen om de spieren te rekken. Dit voorkomt de pijn niet, maar verzacht wel. Je kunt natuurlijk ook paracetamol innemen tegen te pijn.
En wat betreft je eerste ongesteldheid die op zich laat wachten… Ik zou me er niet druk over maken. Over twee jaar nog niet ongesteld? Ga dan even langs bij de dokter :slightly_smiling_face:

tja, is het niet zo dat zolang je nog niet ongesteld bent je nog groeit meestal?
dus dan zal die pijn wel inderdaad groeipijn zijn?
en verder: ik denk dat iedereen jou eerder als een gelukzak zou beschouwen omdat jij niet elke maand een week de hel doormaakt!

Ja, dat denk ik eigenlijk ook. :slightly_smiling_face:

ik ben 15 en ik maakte me ook zorgen omdat ik het nog niet was,
mr ik ben gisteren ongesteld geworden en nu wou ik dat ik het nog niet was,
geloof me ht is egt vervelend -.-
mr maak je mr geen zorgen, het zal nog wel komen bij jou hoor

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je nog niet ongesteld bent. Dat komt nog wel. Niet iedereen is op dezelfde leeftijd ongesteld.

Ik weet zeker dat die (spier)pijn groeipijn is. Ik weet niet of je al je groeispurt hebt gehad, maar anders komt die er nu aan.
Ik zou je echt geen zorgen maken, iedereen heeft dit gehad. Misschien sommigen wat eerder, anders weer later, maar iedereen moet het doorstaan!
Sterkte!

Ik heb ook groeipijn gehad, maar op een gegeven moment gaat dit wel weg. Op je vijftiende nog niet opgesteld zijn is trouwens helemaal niet raar. Ik werd ook pas op mijn vijftiende ongesteld en een nicht van mij pas op haar zestiende. Wees blij! Bij mij waren ze overigens wel bang dat ik het niet zou worden, omdat ik flink ondergewicht had (BMI van 15 of iets). Nu ben ik achttien, heb ik een normaal BMI (18, dus gezond gewicht) en ben ik eens in de maand standaard 4 dagen ongesteld. (:

Dat met die ongesteldheid heb ik ook. Ik ben net 15 en nog niet ongesteld terwijl bijna al mijn vriendinnen dat al wel zijn. Veel mensen zeggen; ‘Ja, je moet blij zijn dat je nog niet ongesteld bent.’ Maar dat ben ik niet want ik ken er ook helemaal niet over mee praten enzo. Wanneer werden jullie ongesteld?

Toen ik 13 was waren de meeste al ongesteld bij mij in de klas!
Ik toen nog niet ik was hartstikke blij! ; Yes ik ben het nog niet!!
Nou ik was net 14 en boem… Het is echt niet zo leuk maar een hel zou ik het ook niet noemen. Het ligt aan de persoon denk ik.
Maak je geen zorgen!

Bedankt allemaal voor de reacties! Volgens mij moet ik gwn blij zijn dat ik het nog niet ben en me niet te veel zorgen erover maken.