Griekse nazi-partij groeit als kool

Zoals jullie weten is Griekenland momenteel een van de zwakste landen in Europa op economisch gebied. Maar nu heb ik een artikel gelezen dat ik best wel beangstigend vind. Hier is de link:

http://www.krapuul.nl/overig/blog/96239/griekse-nazipartij-groeit-kool/#sthash.WfGKhyPa.lyChzSf2.dpbs

We hebben het er vandaag in de les mens en maatschappij (een soort aardrijkskunde en geschiedenis bij elkaar) over gehad. Omdat er in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog in Duitsland precies hetzelfde aan de hand was schrok ik hier best wel van.

Oh, hier nog een filmpje bij EénVandaag : (mobiele versie)

http://mobiel.eenvandaag.nl/#!/item/45485

Hier sluit ik me ook bij aan

We moeten maar afwachten of dit inderdaad zo groot wordt, want we weten allemaal wat er in de 2e wereldoorlog gebeurde en zijn bang dat het nog een keer gebeurt dus hopelijk wordt dit in de kiem gesmoord voordat het uitloopt op iets. (ook denk ik niet dat die groep doen wat ze zeggen en dat ze alleen maar wat roepen met een beetje actie en niet iets heel groots ergs doen)

Mijn vriendin woont in Griekenland en zij maakt zich er ook erg zorgen over. Ze zegt dat die beweging inderdaad wel sterk gegroeid is de laatste tijd. Ook allemaal mensen die op straat in elkaar worden geslagen en zo.

Hoop echt niet dat het erger wordt :confused:

M’n vriendin uit Griekenland snapt ergens waar deze beweging is ontstaan (de immigranten leven allemaal op de kosten van de staat, terwijl de echte Grieken ervoor moeten betalen), maar dit gaat te ver. Al bij al geloof ik niet dat dit echt kan uitgroeien tot iets zoals Nazi-Duitsland.

Is dat echt zo of is het het zelfde als hier? Dat mensen roepen: ‘Ja die Polen pakken al onze banen af en leven van de staat.’ terwijl mensen eigenlijk niet weten waar ze het over hebben.

Dit.
Mijn familie in Griekenland werkt verdomd hard, de hele dag, voor iets van 5-7 euro per uur. Jij zou misschien blij zijn als je zo’n loon zou krijgen, maar dit zijn volwassen mensen die aan het werk zijn, en die kunnen hun huur en belasting niet betalen. Ik snap wel dat mensen behoorlijk pissed raken, ja.
Verder zijn zij absoluut geen aanhangers van deze belachelijke partij, het zijn liefdevolle mensen, haha, maar tja. Ik snap wel waar zoiets vandaan komt.

Dat heeft er ook weinig mee te maken en staat (neem ik aan) volkomen los van economische problemen. Discriminatie e.d. mag niet geaccepteerd worden, dit al helemaal niet. Wat een onzin zeg, pfoe.

Mensen moeten zoals gewoonlijk een zondebok uitkiezen voor hun eigen miserie.

Dat is echt afschuwelijk wtf man

Dat is belachelijk, mocht dat waar zijn. Jeetje, wat een stelletje lullen zeg! Zij vinden het toch ook kut minder prettig als iemand zegt ‘Alles is de schuld van de Grieken’ (qua economie van Europa vooral, aangezien je dat vrij veel hoort wat natuurlijk ook niet juist is, maar daar ging het totaal niet over).
Onterecht, zo’n partij. Bah.

Up

dit ja.
zij wilden geld van de EU lenen, ze krijgen het, geven ze het uit aan tanks.
logisch dat je dan geen geld meer krijgt.

Gatver:O

‘’ It’s always someone else his fault. ‘’

Als ik de geschiedenisboeken moet openen moet ik wel zeggen dat het altijd de Joden zijn. Met de zwarte pest al, de tweede wereldoorlog, nu weer. En elke keer als een land of meerdere landen het moeilijk heeft/hebben.

Nee, men heeft echt weer iemand nodig om de schuld te geven.
Oke, Joden in het verleden kregen vaak de schuld doordat ze het vele malen beter hadden, maar dat kwam puur door henzelf en niet over de rug van anderen.

Tja, extreme omstandigheden zorgen voor extreme reacties. Ik ben dan ook niet echt verbaasd, eigenlijk. Die mensen willen er alles aan doen om het oude leventje te behouden.
Het erge is nog wel dat ze dondersgoed weten dat het hun eigen schuld is.

Maar zoals deadstar zegt, als het uit de hand dreigt te lopen zal er zeker weten worden ingegrepen. De angst voor herhaling heerst nog steeds sterk.

Ik snap het wel. Wil niet zeggen dat het best wel heel erg is, maar mensen hebben het moeilijk. Zitten in de meest klote situaties en kunnen soms niet eens fatsoenlijk eten betalen.
En als er dan een groep mensen is die wel wat rijker zijn, krijgen zij de schuld. Dat is nou eenmaal zo en dat gaat al honderden jaren zo.

Ik denk echter niet dat het uiteindelijk net zo erg wordt als in de jaren 30/40. Daar is de hele wereld tegen en er zal echt wel snel ingegrepen worden.