Grieks Toets

Hey,
Ik heb van de week een toets grieks. Over alle lidwoorden en uitgangen van de 4 naamvallen ev en mv van zelfstandignaamwoord en bijvoeglijk naamwoord. Hebben jullie misschien ezelsbruggetjes of andere dingen waardoor ik het makkelijk onthoud. Ik moet als ik een woord zie kunnen zeggen welke naamval, Getal en geslacht het is. Ik moet een woord in een andere naamval kunnen zetten en een Bijvoeglijk naamwoord kunnen zetten bij het juiste zn.
Alvast bedankt.

Oud grieks of nieuw grieks?

Oud grieks

De rijtjes stampen, is de enige optie!

Rijtjes stampen inderdaad. Bijvoorbeeld door het 5 keer hardop voor te lezen, dan nog 10 keer uit je hoofd hardop te herhalen. En dit dan een paar keer doen en tussendoor andere dingen. Weet je verder wel hoe de grammatica werkt? Dus wanneer iets een nominativus of genitivus is enzo?

Oh en bijvoorbeeld bij uitzonderingen en dergelijke kijken wat er anders is ten opzichte van het normale rijtje. Dan hoef je alleen maar de uitzondering te leren.

Dus bijv normaal gesproken eindigt de genitivus mannelijk enkelvoud op -ou, maar bij een bepaald (soort) woord eindigt dit op -os ofzo. Dan hoef je alleen maar het mannelijk rijtje te onthouden, en te denken; Maaar bij dat ene woord is de genitivus anders!
Op die manier hoef je dus niet 2 rijtjes te leren waar eigenlijk maar 1 woord verschil in zit.

Stampen stampen stampen.
Ik vond/vind het altijd heel fijn om op te schrijven wat ik denk, te markeren wat ik niet weet, daarna het rijtje nog een keer in mn hoofd stampen en zo alsmaar door te gaan, tot er niks meer gemarkeerd is.

Ik heb er echt te lang over gedaan om die dingen erin te krijgen tho, haalde alles altijd door elkaar. Als dit je eerste toets is daarmee, probeer dan te zorgen dat je ze er goed in hebt zitten Anders ga je straks met uitzonderingen echt de mist in. ja ik spreek uit ervaring :flushed:

gen. m/o ev: -ou
dat ev: iota onder de letter
acc ev: laatste letter: nu

gen mv: -wn
dat mv: -ois/-ais

onzijdig nom/acc hetzelfde (maar ev en mv is wel anders!)

Maar je moet ze toch goed doornemen, er zijn altijd uitzonderingen!