Grieks of Latijn kiezen? :O

Vergeet trouwens niet natuurkunde bij N&G te kiezen, anders mag je geen geneeskunde doen :wink:.

Dat zit toch al in het profiel?:stuck_out_tongue:

Ik heb zelf geen latijn en grieks gekozen, maar duits, dat is veel praktischer als je geneeskunde wil gaan doen. Wel heb ik 2 jaar latijn gehad en een half jaartje grieks. Als je echt niet weet wat je wilt, kies je gewoon allebei en dan kun je er altijd nog 1 laten vallen :pensive:
Het is niet zo dat je echt heel veel voordeel hebt met latijn bij een opleiding geneeskunde, het is alleen wel handig dat je termen herkend, maar dat kun je ook met alleen maar het latijn dat je in de onderbouw hebt gehad. Zelf heb ik voor duits gekozen, omdat je dan een ‘levende’ taal leert en ik wil misschien wel een deel van mijn studie in het buitenland gaan doen en dan kom je er niet als je alleen maar engels en/of een ‘dode’ taal spreekt.

Latijn

Toch jammer dat grieks/latijn verplicht is op het gymnasium pauline xD

Ik was in latijn en grieks allebei precies even goed, maar ik heb gewoon latijn gekozen. volgens mij is dat véel handiger, het komt terug in echt ontzéttend veel talen en natuurlijk bij geneeskunde etc. en grieks heb je niet zo veel aan, het is toch oud-grieks wat je leert, dus als je ooit naar griekenland wil heb je niet echt meer zo veel aan die woorden enzo.

Ik ben beter in latijn dan in grieks dan latijn dus ik zou voor latijn gaan maarja.

Maar mijn moeder is dokter en heeft ook geneeskunde en gymnasium gedaan. Zij heeft latijn gedaan en ze zegt dat het haar wel heeft geholpen alle termen te onthouden, en ook dat als je een medische term ziet je meteen weet waar dat woord van afkomstig is. Zij heeft er dus veel aan gehad. Dus als ik jou was zou ik dat gewoon doen.

Ik heb toendertijd gekozen voor Grieks.
Dit was vooral omdat ik dit makkelijker vond doordat ik voor Grieks in de 3e klas een veel betere leraar had dan voor Latijn. Dus snapte ik Grieks beter en vond ik het veel logischer.
En waar je later meer aan hebt, is ongeveer gelijk. Zowel Latijn als Grieks komen in veel nederlandse woorden en termen voor. Hoewel sommigen zeggen dat dat bij Latijn veel meer het geval is, zeggen anderen weer van niet. Ik ben nu zelf tot de conclusie gekomen dat het dus niet veel uit maakt, soms heb ik zelfs het gevoel dat er juist meer woorden zijn die van het Grieks zijn afgeleid.
Oftwel, je kunt 't best kijken naar wat je 't makkelijkst vindt, want in de 5e en 6e wordt het nog vele malen moeilijker.

ik weet het dus ook niet. ben iig beter in grieks, maar iedereen zegt constant dat ik latijn moet kiezen. maar iig ga ik niet allebei kiezen ;p

Ik zit helaas niet op het Gymnasium.

Ik mocht in de 2de kiezen of ik het vak Frans wou behouden ( ik was nogal onzeker, dus ik mocht als ik wou in de dyslexie klas ), maar ik was echt heel goed in Frans, en vond het een mooie taal. Dus wou ik toch Frans behouden.

Als ik jou was, zou ik voor Latijns gaan. Als je een universitaire opleiding gaat doen bijvoorbeeld. geneeskunde, is het wel makkelijker om alles te onthouden.

Ik kan bij mijn baantje een studie doen voor drogist, daar wil ik ook voor gaan. Dus dat wordt waarschijnlijk ook latijns leren :wink:.

Succes met kiezen!

ik zit dus in 2 gymnaaasium. met grieks en latijn dus ;S
maargoed, ik zou zeker voor latijn kiezen, maar ik ben jou niet =)
ik vind grieks zooooooo uwl. haha, heb voor grieks en latijn ook dezelfde leraar die ook niet echt bepaald heel geweldig is (AGHUUM).

ik doe nu mijn 2de jaar latijn ;p
ik zou sowieso niet voor grieks kiezen omdat ik het onnodig vind,
maar ik heb geen idee voor jou…
wat is de raad van je ouders?

haha ik zit ook in 3 gym en weet het ook niet…
want vorig jaar stond ik een 8 gemiddeld nu een 6. En voor grieks sta ik een 7.6 ofzoiets.

Ik wil eigenlijk latijn omdat je aan grieks niks hebt, maar ik kan het gewoon niet echt. én de examenstof van grieks is makkelijker dan die van latijn als ik examen moet doen volgens onze lerares :’)

nouja als je latijn kan zou ik zeker latijn kiezen! maar bij latijn krijg je volgens mij nog HEEL veel grammatica terwijl je bij grieks al bijna alles gehad hebt…

Ikke doe allebei. Maar Grieks is sowisooo moeilijk, maar ik vind het wel leuker, lidwoord is wel handig. Alleeen de werkwoordstijden zijn echt ziek. Maar je hebt ook echt heel veel aan grieks, er komen oook zoveeel woorden uit het Grieks! En de mythologie is veel leuker:D Kies Grieks! Kies Grieks!

Als je Homerus leest heb je helemaal niets aan de lidwoorden :’)

Maar goed. Iedereen hier die moet kiezen tussen Latijn en Grieks: Doe wat JIJ leuk vindt en wat JIJ beter kan. Dat zijn namelijk de dingen waar je naar moet kijken als je Grieks of Latijn wilt doen; in principe heb je later evenveel aan beide vakken (of juist even weinig, het is maar hoe je het ziet). Luister niet naar andere mensen die zeggen dat je Latijn moet kiezen of juist Grieks. Jij bent degene die de aankomende jaren dat vak moet volgen en er examen in moet doen. En als je het ECHT niet weet: kies voorlopig allebei, en kies later tussen die twee.

hmm… ik heb allebei en ook al lijkt Grieks misschien lastiger in de 3e, het wordt wel veel leuker dan Latijn! Je zult nog een jaar lang grammatica moeten leren, maar de teksten zijn leuker en ook wel makkelijker.

Tip: Bij Grieks stoppen de werkwoordsvormen eind 4e, maar bij Latijn blijven ze maar komen! En die dingen zijn al zo moeilijk te onderscheiden :face_with_raised_eyebrow:

ik ga voor Latijn. omdat ik dat voel. Grieks doet me niks.

als je iets in de geneeskunde wilt doen is latijn heel handig, anders maakt het niet zo veel uit, als je latijn echt heel moeilijk vind is het langs de andere kant mss wel slimmer om grieks te doen je moet er ook alle jaren voor slagen natuurlijk…

Andersom juist, het Grieks heeft veel meer verschillende werkwoordsvormen. Dat maakt het trouwens wel makkelijker om ze te vertalen, alleen moet je inderdaad veel kennen.

Huh?:anguished:?
Ik dacht dat Latijn juist meer had, maarja, hoewel ik waarschijnlijk wel veel moest kennen voor Grieks, wist ik echt helemaal niets.
Had dan ook een 4,7 op mn eindexamen Grieks, maar lekker toch geslaagd voor gymasium :cold_sweat: Hihi