Grieks of Latijn kiezen? :O

Hee allemaal.
Ik zit nu in 3 Gymnasium en sta op het punt een definitieve profielkeuze te maken. Ik heb er al eentje voor proef zegmaar gemaakt een paar weken geleden en vandaag gehoord wat de docenten ervan vinden.
En mijn docente Grieks/Latijn (ik had Latijn ingevuld omdat ik dacht dat het bij een studie Geneeskunde goed zou helpen en me ook veel helpt bij andere talen!) zei dat ik veel beter was in Grieks en ze raad me dat veel meer aan enzo.
Dus ik heb net dingen opgezocht enzo wat handiger is voor studeren en beide talen worden volgens mij gebruikt maar Latijn veel meer.
Wat zal ik kiezen? Ö

ik heb latijn gekozen
-je kan ook allebei als je dat wil toch xD?-
maarja want ik heb gezien, komt dat veel meer terug in andere talen dan grieks.
ik vond grieks altijd veel moeilijker,
nja ik weet het niet xD

Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk :wink:

Zelf heb ik voor Latijn gekozen, omdat ik dit makkelijker en leuker vind enzo :slightly_smiling_face: Dat is ook belangrijk, want je moet het toch nog 3 jaar houden! Mij is verteld dat het bij geen een studie echt noodzakelijk is om Grieks en/of Latijn gehad te hebben, dus daar zou ik niet op af gaan!

Ik zou dus kiezen voor het vak dat je het leukste/makkelijkste vind! Succes!

Nederland?

In belgië is het net dat je kiest de richting Latijn en in het 2é kun je dan kiezen of je er Grieks bij neemt ofniet… :wink:

phoh,maar ik zou de raad van je leerkracht volgen? :slightly_smiling_face:

Ik zou Latijn doen,
Grieks vind ik moeilijker.

Maar het is natuurlijk jou keus :wink:

Mij hebben ze altijd gezegd dat latijn niet noodzakelijk is voor geneeskunde. Misschien kan het helpen, maar mijn dokter bv heeft een gewone richting gedaan zonder latijn & hij zei dat hij geen probleem had met de namen te onthouden.

Maar ik ga toch wel voor Latijn, heb zelf grieks geprobeerd, en heel dat ander alfabet was niets voor mij.
En je mag niet kiezen op wat je goed kan, maar wat je wilt, alsje goed blokt aan je latijn komje er ook wel.

Nouja, ik zelf vind Latijn leuker, omdat ik daar nu veel meer woorden van herken in andere talen. En grieks vind ik gewoon minder mooi/saaier. Ik bedoel. wie vind het woord paraskeuazoo (ofzo xD) nou mooi :S… En latijn leer ik makkelijker… Ik denk dat je het beste kan doen wat je het leukst vind… Als je nu grieks kiest, omdat de leraar zegt dat je daarin beter bent, maar er zelf niks aan vindt, haal je ook steeds slechtere cijfers omdat je geen zin hebt om te leren… (tenminste dat heb ik :stuck_out_tongue:)

ik vind het allebei onmogelijk,
maar heb latijn gekozen omdat grieks
in de bovenbouw nog veel moeilijker
schijnt te worden…

Ik vind Latijn leuker/mooier/makkelijker ;p dus dat ga ik kiezen.
Komt ook omdat ik dan elk jaar naar Italië ga en het is gewoon leuk om al die woorden te herkennen enzo. :grinning:

ik ga het allebei kiezen als ik zou moeten denk ik :relieved: het zijn mn beste vakken :grinning: maar ik zou kiezen waar je het meeste aan hebt, als je daar tenminste wel goed in bent :relieved:

latijn komt iets meer van pas denk ik

Je moet voor jezelf goed kijken welke van de 2 je het leukst vindt, en waar je het beste in bent. Je moet er tenslotte wel eindexamen in doen.

Ik heb zelf latijn gekozen en ben daar erg blij mee. We beginnen namelijk nu, halverwege de 4e, al met oefenen met een woordenboek vertalen (wat je ook op je examen doet). En we krijgen nu amper grammatica meer.
In de griekse klas leren ze juist veel grammatica en nog niet met woordenboek.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik denk ik zeg het even x’D.

Oh, en bij een studie geneeskunde is latijn even handig als grieks, dus wat dat betreft maakt het niet uit wat je neemt.

Ik heb gewoon allebei gekozen. :stuck_out_tongue:

Latijn en Grieks zijn allebei anders. Voor mij was Latijn meer een soort van wiskunde, een puzzeltje waarbij ik de goede naamvallen bij elkaar moest zoeken en vertalen. Grieks is veel meer een verhaal waarbij de zinsopbouw veel meer is zoals in het Nederlands. Ik heb uiteindelijk voor Grieks gekozen, maar voor mij maakte de keuze niet veel uit omdat ik wel redelijk goed was in beiden. Ik heb dus Grieks gekozen omdat ik dat leuker vond. Tegenwoordig worden er bij mij op school nog steeds betere cijfers gehaald voor Grieks dan Latijn, dus echt veel moeilijker zal het wel niet zijn. Je moet gewoon hetgeen kiezen wat je het leukst vind en als je niet kan kiezen, dan doe je toch nog voorlopig allebei en dan kijk je welke beter gaat volgend jaar.

Trouwens: latijn of grieks kiezen voor een vervolg opleiding maakt niet zo heel veel uit. Ja, je kan wat ziektes en benamingen afleiden uit het latijn of ook uit het grieks, maar dat is het enige voordeel.

Ik heb toen ook Latijn gekozen omdat ik dacht dat dat makkelijker was, net zoals veel andere mensen. Nu staan er echt nog maar een paar mensen een voldoende… Onze lerares zegt dat Grieks makkelijker is - maar of dat klopt, weet ik natuurlijk niet.

Voor je studie maakt het inderdaad echt niet uit. Je hebt het sowieso nergens per se voor nodig. Bovendien heb je het al jaar gehad, dus de basis is er en zoveel nieuws krijg je niet meer in de bovenbouw.

Eh, tja… Kies wat je zélf het makkelijkste en/of het leukste vindt? Ik zou het echt niet weten :stuck_out_tongue:

Nou bij Grieks moet je volgens mij nog veel grammatica bijleren, ik heb zelf latijn en dan heb je na de 3e eigenlijk al alles gehad (nog een paar uitzonderingen krijg je en scanderen).

Maar dat Latijn superhandig is bij geneeskunde valt opzich wel mee, ik heb de boeken van een vriendin gezien en je hebt er veel meer aan als je goed in engels bent. Heel veel engelse woorden voor medische dingen enzo zijn ook afgeleid van het latijn enzo… :slightly_smiling_face:

Ik heb zelf Grieks gekozen, dat vond ik een leukere taal en was voor mij ook makkelijker met vertalen (wat je alleen maar doet in de bovenbouw).
Er werd bij ons gezegd dat Grieks makkelijker is in de bovenbouw, maar dat is natuurlijk gewoon wat je zelf vindt.
Ik weet wel dat leerlingen die Grieks én Latijn hebben Grieks ook leuker vinden, de vertalingen schijnen leuker te zijn.
Mijn oude leraar Grieks (die overigens ook Latijn geeft) zei altijd:
“Latijn is een taal voor boeren en soldaten en Grieks is een taal voor de geleerden en filosofen”

(GO GRIEKS! :grinning:) nee, grapje, maar als je beter bent in Grieks is dat misschien wel slimmer.

En inderdaad, voor de geneeskunde maakt het helemaal niks uit, bij andere talen (Spaans, Italiaans en soms Frans en ook delen van het Engels) komt wel meer Latijn in terug, maar dat heb je opzich al wel drie jaar gehad dan, dus de nodige basis heb je al van allebei.

Dat was mijn lulverhaal.

Kies idd voor het vak waar je het beste in bent… De namen zijn wel in het latijn, maar de échte ziekenhuistermen zegmaar krijg je toch niet met latijn (ik heb zelf ook latijn, dus trust me :stuck_out_tongue:), & als jij beter bent in grieks dan latijn zou ik voor grieks gaan. Want uiteindelijk is het een lotingsstudie, dus wil je een zo hoog mogelijk gemiddelde behalen…

Vergeet trouwens niet natuurkunde bij N&G te kiezen, anders mag je geen geneeskunde doen :wink:.

Ik heb zelf grieks gekozen omdat ik dat leuker vond en ik vond het allebei even moeilijk.
Ik studeer nu geneeskunde en mijn 3 jaar latijn in de onderbouw volstaat. Daarbij zijn processen vaak van het grieks afgeleidt en namen van spieren e.d. van het latijn. In dat opzicht maakt het niks uit wat je kiest. Plus, de latijnse namen in de geneeskunde, leer je echt niet bij latijn op het middelbaar :wink:
Dus kies gewoon wat je het leukst vindt, en niet omdat je het bij geneeskunde nodig zou hebben!