Grieks/latijn

Grieks is echt best makkelijk :stuck_out_tongue:
En mijn vrienden die allebei hebben zeggen dat latijn moeilijker is.
Maar dat verschilt natuurlijk bij iedereen.

Ik kies volgend jaar voor Latijn, omdat ik dat leuker vind. Alleen de Griekse cultuur vind ik leuker.

geen idee wat moeilijker is xD
ik heb latijn gekozen omdat je daar alle grammatica van hebt gehad, en bij grieks komt er in 4e nog allemaal nieuwe bij.

ik vind het trouwens moeilijk. nouja nu sta ik er goed voor maar het is echt zó veel vergeleken met vorig jaar (ineens 16 teksten leren terwijl je vorig jaar 1 moest leren die de helft lang was)

[quote author=Eemmee link=topic=148242.msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg4958528#msg4958528 date=1268146963]#msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg4958528#msg4958528 date=1268146963] date=1268146963]#msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg4958528#msg4958528 date=1268146963]#msg

Ja, maar als het goed is zit je in de bovenbouw wel op zo’n niveau dat je hier geen last meer van hebt :stuck_out_tongue:

[quote author=Eemmee link=topic=148242.msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg4958528#msg4958528 date=1268146963]#msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg4958528#msg4958528 date=1268146963] date=1268146963]#msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg[quote author=Anonymous link=topic=148242.msg4958528#msg4958528 date=1268146963]#msg

Dit klopt dus niet helemaal. Latijn is moeilijker op het CE, Latijn is sowieso moeilijker dan Grieks volgens onze docenten die het allebei geven, en volgens de leerlingen die het allebei deden. En een schoolexamen mag de school helemaal zelf maken, dus het kan zo zijn dat dat bij jullie het geval is, maar dat kan op een andere school juist weer andersom zijn…

Grieks is dus makkelijker volgens leraren en leerlingen die het allebei geven of gehad hebben. Bij Grieks heb je bijna alle grammatica al gehad in de onderbouw en krijg je dus niet veel nieuwe dingen meer in de bovenbouw.

Ik zit in de 5e van het gymnasium en ik heb Grieks en Latijn allebei nog. Ik vind er eerlijk gezegd niet erg veel verschil tussen zitten. Bij Grieks, bij ons op school, gaan ze nog wat dieper in op de grammatica, maar ook veel vertalen. Ik zou zeggen, kies wat je nu het leukst vindt!

Grieks ligt mij gewoon niet, dus ik ben van plan latijn te gaan kiezen.
Maargoed, wat vind je zelf leuker en wat vinden je docenten?

Bij mij op school hoor ik van ongeveer iedereen die Grieks heeft gekozen dat ze spijt hebben van hun keuze xD

Ja precies wat veel mensen hier al zeggen
Grieks blijft op hetzelfde niveau hangen, er komen geen tot weinig nieuwe grammatica zooi bij
En Latijn blijft maar moeilijker worden
Er zit gewoon geen einde aan al die grammatica

Ook is Grieks meer de taal van de kunst (literatuur, poezie, theater)
En dat merk je, je kunt teksten vrijer vertalen en er wordt meer spreektaal gebruikt

Latijn is een stuk geconstructueerder. Het ziet er dan misschien makkelijker uit, maar elk woord is een soort van puzzel
Je moet de zinnen echt ontleden om ze te kunnen vertalen

Dus ben jij meer een persoon die het prettig vind als een taal gecontructueerd, duidelijk maar wel erg moeilijk is kies dan Latijn
Vertaal je meer op gevoel en geef je bar weinig om al die regeltjes kies dan Grieks

En wil je het helemaal slim aanpakken ga dan van het Gymnasium af
Grieks en Latijn in de bovenbouw is kut

De laatste alinea hierboven doet het hem. Heeeeelemaal mee eens!

meeste mensen vinden grieks het moeilijkst, ik ook.
maar ik zit nu in de derde en ga het laten vallen omdat het nuttteloos is.
en saai.
en veel.
en moeilijk.
en oud.
stoffig
en dood.
:slightly_smiling_face:

Meeste mensen inclusief docenten zeggen dat Latijn moeilijker is hoor. Nou ja jij zit pas in de derde, dan weet ik het ook niet…

In de 2e fase is dat veel en veel minder, dan herhaal je alleen af en toe eens wat.

Ik ben het volledig met je eens, op de laatste 2 regels naXD

Dat valt heel erg mee, voor medicijnen bijvoorbeeld komt er evenveel uit het latijn als uit het grieks.
Persoonlijk vind ik grieks veel makkelijker, maar mijn lerares zegt dat vooral het werkwoord in de bovenbouw veel moeilijker wordt. (Ik vind het nu al pittig, aoristus, medium, participium… zucht)
Kies wat je leuk vindt, dat is belangrijker :grinning:

haha, same here.
Ik vond t zo een irritant kriebeltaaltje.

grieeks is veeeeeeeeeeeeeel moeilijker:P

Ik heb het allebei en ik zit in 4 gymnasium.
Grieks is qua cultuur en verhalen veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel leuker dan Latijn. Ik merk nu vooral bij Latijn dat we steeds meer grammatica krijgen en bij Grieks is de opbouw van grammatica eigenlijk nog hetzelfde, we behandelen per les een deel grammatica en het is heel erg te doen. Ik zit ook helemaal niet met het alfabet want daar raak je echt gewend aan na een tijdje.

Over de mensen die zeggen dat je niks aan Grieks hebt: er zijn ontzettend veel woorden die je kan herleiden uit het Grieks, veel woorden met een y of een ph (f) bijvoorbeeld, vooral medische termen zijn meestal Grieks en niet Latijn (volgens mijn docente Grieks).

Bij het vertalen van Grieks kan je ook meestal gewoon de woordvolgorde aanhouden, en bij Latijn zit het echt allemaal door elkaar.

Ik zit nu in 5vwo en ik heb Grieks en Latijn. Persoonlijk vind ik Grieks makkelijker, maar dat is omdat ik daar een geweldige leraar voor heb (had, maar daar ga ik nu niet over uitweiden) en voor Latijn heb ik een best wel bagger lerares die niet goed les kan geven. Vooral daarom vind ik Grieks denk ik veel makkelijker, hoewel ik het inderdaad ook opvallend is dat de zinsbouw bij het Grieks veel makkelijker is opgebouwd dan bij het Latijn.