Grieks/latijn

ik heb een vraagje, moet namelijk profielkeuze maken, maar weet iemand welk vak moeilijker is in de bovenbouw, grieks of latijn?

sorry voor als er al z’n forum is, maar ik kon hem niet vinden

Al mijn leraren zeggen dat latijn moeilijker wordt in de bovenbouw.
Maar het ligt er ook aan of je nu beter in latijn of grieks bent! Anders kun je ze altijd nog allebei kiezen.
Ik heb grieks gekozen omdat ik dat makkelijker vond

Bij mij zeggen ze dat het beide erg moeilijk wordt, dus ik laat het allebei vallen hierna x]

ik wil ze ook graag allebei kiezen, maar moet er één als extra vak, dan heb je waarschijnlijk minder uur. dus ik wil dan de makkelijkste als extra vak. zodat ik daar wat van kan missen…:ok_woman:

Grieks is makkelijker in de bovenbouw. Zelf doe ik latijn, maar heb veel vrienden die het allebei doen en ze zeggen allemaal dat grieks makkelijker is… Ik denk zelf wel dat je meer aan latijn hebt dan aan grieks, dat was ook de reden dat ik grieks heb laten vallen. Succes met je keuze! xx

Ik vond grieks veeeeeeeeel lastiger dan latijn, omdat dat een heel ander alfabet is, ik zat alles zegmaar dubbel te vertalen (hoe klinkt die letter, dan kreeg ik een raar woord, en dan dus nog wat betekent dat woord). Heb het na de 2e dan ook laten vallen.
Als ik jou was zou ik gewoon kiezen wat je het leukste vind, dat werkt toch altijd het beste.

Zelf vond ik latijn veeeel makkelijker omdat je bij grieks ook nog al die rare tekens enzo hebt en woorden leren bij mij dan veel langzamer ging. Maar als ik nu de cijfers van grieks zo hoor en dan vergelijk met latijn verschilt het niet zo heel erg.
Dus kies gewoon wat je het leukst vindt en waarvan jij het gevoel hebt dat je het wel kan.

Succes meid!

xxx

Bij Latijn heb je bijna alle grammatica al gehad, bij Grieks krijg je nog veel grammatica. Voor beide vakken moet je veel teksten uit je hoofd leren maar ik vind het bij Latijn altijd wel iets meer leren. En ik vind de teksten van Grieks leuker dan die van Latijn, want die vind ik erg droog.

Het verschil tussen beide vakken is niet zo heel groot. Latijn is moeilijker op het Centraal Examen (CE) en Grieks heeft moeilijkere toetsen voor het Schoolexamen (SE). Dus het ligt er een beetje aan wat je voorkeur heeft.

Ik vind Grieks zoveel makkelijker, daarom heb ik dat ook gekozen.
Maar hoe vind je het nu gaan bij beide vakken? Als het nu goed gaat met A, zou ik geen B kiezen en andersom.

Ik vond Grieks stom en ik kon het niet lezen. Dus ik doe dit jaar examen in Latijn.

ik sta ongeveer hetzelfde :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik vind Grieks wat ik op dit moment doe, echt niet te doen. (Plato, filosofie)
Ik heb dus Grieks gekozen;p

Ik hoor echt precies het omgekeerde van mijn vriendinnen

Ik heb gehoord dat, bij ons tenminste, grieks in de bovenbouw veel leuker word, dan krijg je meer over de cultuur enz. en minder grammatica en woordjes. Maar Latijn is ook weer makkelijker want dan heb je ons alfabet. Kies waar je het meeste plezier in hebt.

Ik weet niet wat moeilijker is maar Latijn is vooral heel veel grammatica regeltjes en saaie cultuur, Grieks is veel leuker en de grammatica is beter te begrijpen.
(voor mij dan!)

Aan latijn heb je wel meer denk ik, ook met je opleiding en als je werk zoekt. Wat moeilijker is weet ik niet want ik zit nog niet in de bovenbouw :stuck_out_tongue:

Ik had eerst grieks gekozen, ik heb het aan het eind van de 3e nog omlaten zetten naar latijn, waar ik zo blij mee ben!!
De cijfers die gemiddeld bij grieks gehaald worden zijn een stuk lager dan bij latijn. ookal werd er gezegd dat grieks makkelijker was. (maar het ligt ook heel erg aan de leraar)

Idd. Vorig jaar had ik een geweldige docent Grieks maar dit jaar heb ik echt een kudtmens.
Door haar laat ik dit jaar Grieks vallen en hou ik Latijn.
Latijn vind ik sowieso makkelijker, maar ik zit dan nog niet in de bovenbouw.

Ik zei vorig jaar altijd dat ik latijn zou blijven doen, op het laatste moment toch maar voor grieks gekozen. Gelukkig maar, van vrienden hoor ik dat je veel meer moet doen voor latijn dan wij bij grieks.

En ojaaa;
We hebben dit jaar (4e klas) alle griekse gramm. afgesloten, dus nog 2 jaar hetzelfde en bij latijn krijg je volgens mij nog veel meer grammatica.

maar in principe boeit het niet wat je kiest, doe gewoon wat je leuk vindt en waar je goed in bent!