Grieks én Latijn kiezen

Hee!
Ik zit nu in derde klas op het gymnasium en moet dus een profiel kiezen. Ik heb het profiel natuur en techniek gekozen met daarbij biologie en Wiskunde D. Nu zou ik ook graag latijn en grieks willen hebben. (Dan heb ik dus een extra vak). Maar ik wil graag weten van mensen die latijn en grieks hebben, wat ze ervan vinden en of het wel te doen is. Volgens de leraren kan ik het wel aan, maar ik wil ook van leerlingen weten of het te moeilijk wordt of niet.
Alvast bedankt!

xo

Ik heb een vriendin die het heeft geprobeerd, maar aan het einde van de vierde heeft ze toch Grieks laten vallen omdat het allebei toch wel erg moeilijk en veel werd. Maar als jij het wilt doen, dan probeer je het toch gewoon? :grinning: Als de leraren zeggen dat het kan lukt het vast wel. Wat niet wil zeggen dat leraren altijd gelijk hebben, haha

hmmm, ik zou het zelf niet doen
mij raadden ze het vorig jaar ook al aan.
maar het is echt veel werk hr, ik heb nu alleen grieks
en latijn zal wel net zoveel werk zijn.
maar als je het er voor over hebt om al die rijtjes en woordjes te leren kan je het best doen. en, waarom wil je dat eigk doen?
je hebt aan allebei de talen tg niet zo kapot veel?
succes.xx

een vriendin van me heeft latijn én grieks (en ook nog eens frans)
snap niet hoe ze het volhoud haha :stuck_out_tongue: Maar ze is wel heel slim en het gaat bij haar allemaal prima.
(ik heb het laten vallen dus ik weet het zelf niet)

heey
ik doe NT met biologie en Wiskunde B en heb Latijn erbij. Ik vind het niet extra zwaar, maar bij ons op school heeft iedereen of grieks of latijn (of allebei, maar dat komt niet vaak voor;)) Ik zou het gewoon doen, want het is wel leuk en handig bij andere vreemde talen. Veel woorden kan je terugvinden in het latijn en in het grieks

Ik heb het er zeker voor over en vind allebei leuk. Ik heb ook meer wat met klassieke talen dan met moderne talen. En ik wil het doen omdat ik het dus leuk vind en omdat ik geneeskunde wil leren. Beide talen zijn dan erg handig

Haha, ik ben na de 2e gestopt met gymnasium en ik ben zo blij dat ik er vanaf ben x] Dus naar mijn idee, kun je het beter niet kiezen. Grieks vond ik wel leuker btw.

Als je het aankunt, moet je het wel doen.

Ik heb vorig jaar eindexamen Gymnasium gedaan. Ik heb zelf alleen Latijn gedaan, maar ken wel veel mensen met Grieks (met of zonder Latijn). De ervaring bij ons was dat het sowieso allebei écht moeilijk wordt en je er veel voor moet doen… Dat vond ik trouwens met één klassieke taal al. Van de mensen die het bij ons allebei deden, is minstens 80% daar weer mee gestopt omdat het niet lukte. Er zijn er wel die in allebei eindexamen gedaan hebben, maar dat lukt niet veel mensen… Ik zou er dus wel goed over nadenken voordat je eraan begint!

bij ons op school kun je het niet eens allebei kiezen x]

maar in ieder geval, ik zit in 4e en heb dus alleen latijn, en het is moeilijk.
laatst moesten we ineens 16 teksten leren van 2x zo lang als de teksten van de 3e wtf. :astonished: en vertalen kost heel veel tijd bij mij tenminste, en dan heb ik alles nog fout ook hah

maar als je er heel goed in bent enzo kun je het proberen?

Wij hadden een cluster speciaal voor mensen die Latijn én Grieks deden (ik zat op een categoriaal gymnasium, dus iedereen deed minstens één van de twee), en al die mensen hebben allebei de examens gewoon gehaald. Ik heb zelf alleen Latijn gedaan, maar ik hoorde van de mensen die het allebei deden, dat het wel te doen is. Het is wel hard werken, maar als je denkt dat je het kunt (de leraren zeggen dat dus in ieder geval al), dan zou ik het wel gewoon doen.
Succes :grinning:

't zijn wel vakken waar je erg veel teksten bij moet vertalen enzoo. En ik neem aan dat het als extra extra examenvak is? Dus niet in je vrije deel, maar nog weer extra? Want ik zou het niet doen. Er is geen enkele vervolg studie waarbij je latijn en grieks nodig hebt, behalve bij latijn en grieks zelf dan :slightly_smiling_face:. Dus waarom wil je ze allebei doen?

Ik zit nu zelf ook in 3Gymnasium en moet ook een profielkeuze maken (ik kies E&M), dus ik snap precies wat je bedoelt. Ik wil eigenlijk ook beiden kiezen, omdat ik dan alle talen in mijn pakket heb die ik kan kiezen. Het is mij toch wel aanbevolen om één van de twee te kiezen en daar al je aandacht op te richten. Ik hoop dat je er nog uitkomt. (; Ik kies BTW (waarschijnlijk) Latijn.

Je kunt trouwens altijd nog een van de twee laten vallen (dat kon bij ons tenminste). Dus ik zou het allebei doen en als blijkt dat het toch niet lukt, dan zou ik een van de twee laten vallen. En als het wel lukt, dan is dat mooi meegenomen =)

nee, wiskunde D is dan mijn extra extra vak, want dan heb ik twee wiskundes (ook :sunglasses: en kan ik die laten vallen wanneer ik wil. Maar iedereen bedankt voor reacties. Ik wil ze allebei wel doen en ga het denk ook doen.

okee, ik heb dus Grieks én Latijn gekozen. Verder heb ik ook nog FransXD. Het was meer dat ik goed was in talen en geen afscheid kon nemen van Grieks of Latijn. Ik zit nu in de 5e en tot nu toe sta ik nog voor allebei de vakken voldoende. Het is inderdaad echt veel werk, maar als je nu dik voldoende staat moet het wel lukken. Ik ben nu de enige op 5vwo die Grieks en Latijn heeft. Een groot nadeel is wel dat als je in bijvoorbeeld een proefwerkweek je Grieks en Latijn vlak na elkaar hebt, het heel moeilijk is om te leren, vooral die teksten. Dus ik mag altijd Grieks een week later ofzo doen. Hopelijk heb je hier wat aan:).

Ik doe alleen Latijn, heb erg spijt dat ik geen Grieks erbij heb genomen.
Maar het is echt leuk :slightly_smiling_face:

Ik heb het met alleen Latijn al zwaar genoeg. Maar ik denk dat als de leraren zeggen dat je het aankan, je het altijd kunt proberen. Ikzelf zit nu in de vijfde en die is wel giga moeilijk. Maar als het echt niet lukt kun je een van beiden toch laten vallen?

Ik heb het met latijn ook al zwaar genoeg. Maar in de derde zeiden ze tegen mij dat ikhet ook aan zou kunnen, maar ik heb toch wel gemerkt dat de vijfde klas echt heel erg veel werk is, vooral met latijn erbij en met latijn en grieks lijkt het me al helemaal veel werk. Maar als het jou leuk lijkt moet je het doen!

Dankje hier heb ik veel aan! Ik heb verder geen moderne taal (behalve engels of course ;p) en ik sta ontzettend goed op beide talen. Dat van teksten leren zal wel veel werk worden, maar moet wel gaan lukken!!

xx