grieks en latijn in de bovenbouw

Lieve (ex)gymnasiasten (ik neem aan dat niet gymnasiasten weinig van Latijn en Grieks afweten)

Mijn situatie is nogal ingewikkeld, maar het komt er op neer dat ik na de 3e Grieks gekozen heb en daar in de 4e toch best wel wat moeite mee had. Nu heb ben ik er een jaar tussenuit geweest en ga dus na de zomer naar de 5e en zit er aan te denken om Grieks om te wisselen voor Latijn.

Ik heb er veel moeite gehad met mijn keuze, voornamelijk omdat ik nooit voor beide vakken tegelijk een goede leraar heb gehad en dat bepaald toch voor een groot deel wat je van het vak vind. Uiteindelijk koos ik voor Grieks omdat ik de verhalen daarbij een stuk interessanter vind (meer mythologie in plaats van doorgedraaide keizers en veldheren). Maar zoals ik al zei had ik er moeite mee in de 4e. Ik stond uiteindelijk gewoon een 7 maar daar zat erg veel tijd in en ik zag altijd tegen de lessen en het huiswerk op. Het probleem zat hem vooral in de grammatica, rare samentrekkingen ware ik de logica gewoon niet van inzag.

Na er een jaar niks aan gedaan te hebben ben is vrijwel alles wat ik in de 4e geleerd heb diep weggezakt, dus of ik nou doorga met Grieks of Latijn kies, ik zal aardig wat in moeten halen.

Nu hoopte ik dat er wat Girlsceners zijn die beide vakken hebben en me wat meer kunnen vertellen over wat jullie daar nou precies bij doen in de bovenbouw en wat de verschillen zijn.

En nog een puntje, ik spreek Spaans en redelijk Frans en Portugees, wat van het latijn afkomt, zou dit Latijn erg veel makkelijker maken? (Ik sprak dit in de onderbouw nog niet dus heb daar ook geen ervaring mee)

Ik heb Latijn gedaan en juist Grieks laten vallen.
Als je in de onderbouw goed was in de grammatica van Latijn, zul je die zo snel mogelijk tot op het goede niveau moeten bijspijkeren. Je begint in de bovenbouw aan het vertalen van authentieke teksten en kregen we vrij weinig grammaticalessen.

Als je dus slecht bent in grammatica, raad ik het echt af.

Zoals je zegt is bijspijkeren voor beide vakken sowieso nodig. Ga dan voor de taal die jou in essentie het beste ligt.
Voor mij was het Grieks; daar komt het veel meer neer op taalgevoel. Inderdaad zijn de samentrekkingen strontvervelend, maar de bovenbouw komt het meeste neer op proefvertalen (tenminste, bij mij op school was dit het geval en het examen bestaat daar ook voor een groot deel uit), waarbij de exacte grammatica regels wat minder belangrijk waren (ik was nooit een ster in grammatica maar proefvertalen was vaak ook gewoon common sense, op een gegeven moment weet je ongeveer wat er zou moeten staan).
Voor jou is het waarschijnlijk Latijn; als je houdt van meer logica in een taal dan zou dat zeker een goede keuze zijn. Je moet alleen dan wel ontzettend je best gaan doen op de grammatica. Als je bijlessen gaat volgen in de zomer moet je dat wel lukken.

Btw, ik had ook altijd moeite met Grieks en stond met moeite een 6 (zelfs een jaar een 5). In het 6e jaar is dat gelukkig helemaal bijgetrokken en heb ik het vak toch met een 7 af kunnen sluiten vanwege de bovengenoemde reden.

Ik denk dat je het beste voor Latijn kan kiezen. Ik zit op dit moment in VWO 6 en heb Latijn. Een vriendin van mij heeft Spaans en het viel me echt op hoeveel het op elkaar lijkt! Ik denk zeker dat je daar wel voordeel uit kan halen. Verder ben ik ook nooit een ster in grammatica geweest, maar door veel herhaling gaat het me nu wel redelijk af.
Over het interessante van de verhalen, ik hoor bij mij op school juist tegengestelde verhalen. Voor Latijn vertalen we nu ovidius met een soort van sprookjes haast. Bij Grieks hebben ze alleen maar filosofische verhalen die je moet begrijpen om het goed te kunnen vertalen. Het blijft natuurlijk maar net waar je van houdt.
Succes met je keuze!

Zelf heb ik eindexamen gedaan in zowel Grieks als Latijn. Zelf vond ik Grieks uiteindelijk makkelijker. Aan het begin van de bovenbouw vond ik Grieks pittiger dan Latijn, omdat bij ons de overgang voor Grieks van onderbouw naar bovenbouw wat minder geleidelijk was en je dus in een klap veel stof en regeltjes moest kennen. Bij Latijn was deze overgang geleidelijker, maar dat ligt aan welke boeken je gebruikt natuurlijk. Op een gegeven moment had ik Grieks onder de knie, terwijl er bij Latijn steeds weer nieuwe regeltjes bij kwamen. Daardoor heb ik Latijn toch als moeilijker ervaren. Latijn is inderdaad wel meer gestructureerd.
Ik zou nagaan welke taal je leuker lijkt (als je meer van mythologische verhalen houdt, word je blijer van Grieks waarschijnlijk) en misschien kun je een keer met een docent praten die lesgeeft in beide talen? Die kunnen vaak wel goed beoordelen welke taal het beste bij je past. Succes!

Ik heb zelf Grieks gedaan en vond dat altijd heel leuk, zoals jij ook al zegt o.a. door meer focus op mythologie. Echt advies kan ik je verder niet geven omdat Grieks mij gewoon goed lag, maar als je niet het gevoel hebt dat Latijn makkelijker zou zijn voor jou dan Grieks zou ik gewoon kiezen wat je het leukste vindt.

Bedankt voor je antwoord!
Hoe zat het bij jou met de lesstof? vanaf wanneer was je bij beide vakken een beetje klaar met regeltjes leren?

even voor de duidelijkheid, ik ben niet slecht in grammatica. Ook niet bijzonder goed ofzo maar bij de meeste talen gaat het wel, alleen bij Grieks … Maar ik weet dus niet of Latijn veel moeilijker wordt in de bovenbouw, misschien was het daarbij wel precies hetzelfde geweest als ik dat had gekozen.

Ik zou grieks blijven doen :3
Ik was ook geen ster in vertalen, maar … ik ben vergeten hoe je dat ook al weer noemde, maar dat je griekse teksten krijgt die je had moeten leren en daar vragen bij krijgt, vond ik echt heel makkelijk.
Grieks had altijd minder grammatica, en ik vond het woordenboek altijd echt veel chiller dan die van latijn. Grieks is best dun met grote letters, en voor dat woordenboek van latijn heb je echt een vergrootglas nodig voor de kleine letters, en oh my god het is zo dik O.o
Bovendien helpt het ook als je de teksten leuker vind.
Maar het is echt te doen, het eindexamen is van grieks echt heel easy, ik had een 7.6.

Ligt eraan hoe het in de onderbouw was, als je Grieks had gekozen omdat het je makkelijker leek/beter afging toen, dan zou ik niet wisselen. Grieks is veel minder relevante grammatica, veel vormen zie je bijna nooit enzo. Ligt echt aan jezelf, persoonlijk vind ik Grieks veel makkelijker, en met Grieks kun je een voldoende staan, een goede, en je weet niet of dat met Latijn ook lukt.

Ik ben op de helft van de 4e van Grieks naar Latijn gegaan en het is de grootste fout uit mijn leven geweest. Oké, een beetje overdreven misschien maar ik raad het je echt niet aan!