Lieve (ex)gymnasiasten (ik neem aan dat niet gymnasiasten weinig van Latijn en Grieks afweten)
Mijn situatie is nogal ingewikkeld, maar het komt er op neer dat ik na de 3e Grieks gekozen heb en daar in de 4e toch best wel wat moeite mee had. Nu heb ben ik er een jaar tussenuit geweest en ga dus na de zomer naar de 5e en zit er aan te denken om Grieks om te wisselen voor Latijn.
Ik heb er veel moeite gehad met mijn keuze, voornamelijk omdat ik nooit voor beide vakken tegelijk een goede leraar heb gehad en dat bepaald toch voor een groot deel wat je van het vak vind. Uiteindelijk koos ik voor Grieks omdat ik de verhalen daarbij een stuk interessanter vind (meer mythologie in plaats van doorgedraaide keizers en veldheren). Maar zoals ik al zei had ik er moeite mee in de 4e. Ik stond uiteindelijk gewoon een 7 maar daar zat erg veel tijd in en ik zag altijd tegen de lessen en het huiswerk op. Het probleem zat hem vooral in de grammatica, rare samentrekkingen ware ik de logica gewoon niet van inzag.
Na er een jaar niks aan gedaan te hebben ben is vrijwel alles wat ik in de 4e geleerd heb diep weggezakt, dus of ik nou doorga met Grieks of Latijn kies, ik zal aardig wat in moeten halen.
Nu hoopte ik dat er wat Girlsceners zijn die beide vakken hebben en me wat meer kunnen vertellen over wat jullie daar nou precies bij doen in de bovenbouw en wat de verschillen zijn.
En nog een puntje, ik spreek Spaans en redelijk Frans en Portugees, wat van het latijn afkomt, zou dit Latijn erg veel makkelijker maken? (Ik sprak dit in de onderbouw nog niet dus heb daar ook geen ervaring mee)