Grieks aoristus?

Hallo,

ik heb een beetje moeite met de aoristus, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik wil graag weten wat de aoristus is, hoe het eruit ziet en hoe je het vertaald. Het gaat om de sigmatische aoristus, maar vooral om de thematische aoristus.
Zou iemand ook kunnen uitleggen wat er verschilt tussen een thematische aoristus actief en een thematische aoristus medium? En wat men bedoeld met thematische aoristus van deponentia (ten eerste: wat is deponentia?).

Als iemand mij in ieder geval ook maar een beetje kan helpen, dan zou ik heel blij zijn

x

Ik heb geen idee, maar meestal als ik iets niet snap; dan vertaal ik het in het engels en google ik het :9.

Heb je hier geen grammatica boek voor? Het is namelijk erg lastig om grieks zomaar hier uit te leggen omdat je het goede alfabet niet hebt.

wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aoristus

hierin staat ook uitgelegd wat het verschil is tussen Pseudo-sigmatische aoristus en een gewone Sigmatische aoristus

Ja, heb ik net gezien (pseudo hoef ik niet te weten).
Maar hoe wordt alles vertaald?

aoristus kun je op allerlei manieren vertalen, maar sowieso verleden tijd.
aoristus vorm van vastpakken: ik pakte vast/heb vast gepakt
kan allebei

de aoristus is de voltooid verleden tijd.

wij hebben gevoetbald.
jij hebt gepoept.

de thematische aoristus moet je gewoon leren, want die is onregelmatig: de praesensstam is anders dan de aoristusstam.

hoe de sigmatische aoristus eruitziet:
augment + praesensstam + sigma + uitgang.

augment is een epsilon met een spiritus erop.

snap je?

JA! dankjedankje, hier heb ik wat aan :grinning: .
het enige wat ik nu nog moet weten is wat deponentia (media tantum) is, en wat een thematische aoristus van deponentia is…

aoristus kun je vertalen met voltooide tegenwoordige tijd of onvoltooide verleden tijd dus
ik heb gezien of ik zag

deponentia= werkwoord dat passief lijkt door de constructie maar dat niet is.

deponentia: werkwoorden die alleen in passieve vorm voorkomen maar niet passief vertaald moeten worden. Gewoon actief vertalen