Grasparkiet

Ik heb me de laatste tijd verdiept in grasparkieten en zat eigenlijk wel een beetje te denken aan de aanschaf van een parkietje.

Er zijn echter wel een paar dingen die ik eerst wil weten als ik er al een zou nemen.

Ten eerste; ik zit natuurlijk nog op school, dit jaar heb ik examen en dan ga ik naar een hogeschool; dus ik ben niet altijd thuis.
Ik zou liever één parkietje hebben, zodat ik me op hem kan focussen, maar dan wordt hij eenzaam denk ik?
Zou ik er dan twee moeten nemen?

Ander dingetje; Kunnen ze een tijdje in hun kooi blijven, of is het de bedoeling dat ze in en uit kunnen vliegen?
Ik wil ze heus wel de kans geven om rond te vliegen en de vleugeltjes te strekken, maar dat wil ik echt alleen doen als ik er bij ben om het te zien, want ten eerste hebben wij een kat (probleem 3!) en ten tweede vind ik het geen fijn idee dat er iets geks kan gebeuren als ik er niet bij ben; dus dan moet dat kooitje soms wel dicht.

Probleem 3; We hebben een kat. Nuff said.
Nee oke, dat beest is ongeveer altijd buiten en ik doe natuurlijk de deur dicht als de kooi open staat, dat is logisch.
Alleen mevrouw kat slaapt graag op mijn bed, kan dit dan nog? De kooi blijft natuurlijk dicht en ik zet hem op een plek waar dat mauwding niet bij kan, maar zou hij heel erg schrikken van de kat?

Het valt op te lossen lijkt me, maar ik zou het graag weten.

Hoe meer reacties hoe beter!

Ik weet alleen dat ze erg veel lawaai kunnen maken :’)

haha ik weet er ook niet zoveel van.
maar ik heb ook een parkiet zit altijd alleen in een kooi.
haha klinkt best gemeen.:blush:
maar volgens mij kunnen ze er wel tegen hoor. :slightly_smiling_face:
en het schrikken van de kat valt ook wel mee.
ligt er maar net aan hoe erg ie er aan gewent is.

De ene keer lees ik dat het helemaal niet erg is als een parkietje in zijn eentje is en dat 'ie dan zelfs beter tam wordt, maar de andere keer lees ik dat ze gek worden zonder vriendje. Al hebben alle mensen die ik ken altijd maar één parkietje.

Dus het leek mij ook wel gaan, als hij heel miserabel wordt kan ik er altijd nog een bij nemen toch? of krijgen ze dan ruzie?

ik heb er 1 gehad
ze maken je heel vroeg wakker en als je slaapt leg je best een handdoek op de kooi zodat zij niet te vroeg lawaai beginnen maken.
je kan de kooi toe houden hoor. ze moeten niet vaak uit hun kooi gelaten worden
je kan op het begin best je hand langzaam in het kooitje steken
zorgen dat het leert op je vinger stappen, laten komen wanneer je wil voordat je het uit de kooi laat. het vogeltje kan echt super tam worden!

aww, ik zou er ook eentje willen maar ik zou 'm niet kunnen opsloten in zo’n klein kooitje :expressionless:

Wij hebben er twee gehad. Ze maken een hoop rotzooi en lawaai, en ze kunnen tam worden ja. Maar dan meot jer wel echt véél tijd voor vrijmaken.

Wij hebben er twee gehad, eentje is dood gegaan en die we nu hebben leeft al suuuper lang. Als je ze tam wil maken moet je er echt heel erg veel tijd in steken. En áls je ze tam hebt, dan moet je er ook dingen mee blijven doen, anders zijn ze niet meer tam x] En ze maken zoals hierboven gezegd inderdaad veel rotzooi en lawaai. Ik kan niet echt positief zijn want als deze dood gaat weet ik zeker dat we nooit meer een nieuwe nemen. Ook moet je er rekening mee houden, dat wanneer je tv kijkt, hij mee gaat kwetteren ( tenminste, dat deed die van ons… ) Maar ze hoeven niet zo vaak rond te vliegen hoor! Het is wel leuk natuurlijk, maar houd er wel rekening mee dat je dan overal poep hebt in huis :stuck_out_tongue: en volgens mij zijn sommige planten giftig, dus als je planten hebt moet je oppassen dat ze daar niet van gaan eten.

Ik heb er ook 2 gehad, heb ze alleen verkocht, want ik en mijn broers gaven ze niet genoeg aandacht. :’) Maar dat parkietje wat wij hadden, zat buiten op het tuinhek. (sowieso al raar) Dus die hebben we gehouden, maar hij was heel de tijd rillerig, en heel erg schuw. Kan natuurlijk komen doordat hij buiten was. Maar het was geen buiten vogel. Anyway, wij hebben dus nog een parkiet erbij gekocht, en toen ging die andere weer normaal doen. Dus het ligt denk ik aan de parkiet zelf ofzo. Ze maken wel ontieglijk veel lawaai. Handdoek over de kooi ‘s ochtends is wel het handigst. En wij deden niet echt vaak het kooitje open. Als je een niet te kleine kooi hebt, hoeft dat niet zo vaak. Met het kat-probleem heb ik geen ervaring haha. :’)

Kheb ook een parkietje gehad!
Die stond bij het raam (we wonen in een bos) en die was altijd naar andere vogels aant fluiten, echt cute c: (was ook een x een buizerd tegen het raam aan gevlogen… sicke attack.) Die voelde zich volgens mij helemaal niet lonely.
Hij werd wel schuwer naar mate ik 'm minder uit zn kooitje haalde, hij vond het ook fijner om in zijn kooi te zitten na een tijdje. Als hij dan los was, vloog hij weer terug naar zijn kooitje om daar in de ‘deuropening’ te zitten.
Volgens mij is het erg belangrijk dat ze een eigen veilig plekje hebben.

Ik heb echt nul geluidsoverlast gehad, wel maakte hij veel rotzooi, overal kleine donsveertjes en lege doppen enzo. Met het losvliegen had ik daar amper last van, tuurlijk poept zo’n diertje wel eens, maar das echt minimaal :’)

Tis ook superbelangrijk dat je 'm tam blijft houden (als je dat wil) door 'm telkens bij je nemen enzo.
Veel plezier als het doorgaat c:
looove parkietjes :grin:

Heel erg bedankt voor de reacties! Leuk om te zien dat de meesten zulke goeie ervaringen hebben!