Grammatica, help?

Eey meiden,
ik zit nu niet op school, vorig schooljaar ook niet. Dat jaar daarvoor heb ik mijn VMBO diploma gehaald. Volgend schooljaar wil ik de HAVO gaan doen, dat was mijn advies ook dus ik kan dat gaan doen.
Alleen mijn grammatica is heel erg gezakt, of zowat helemaal weg. Ik schaam me er gewoon voor dat ik niet normaal een zin kan ontleden, en Engels + Duits is dus ook weg.

Heeft iemand uitleg voor NL, EN, DU of een site voor mij?
Dat is mijn niveau. Ik wil me nu alvast voorbereiden omdat ik in het verleden altijd een ‘te laag’ niveau had voor mij. Dus het zal wel wennen zijn om op mijn niveau te komen. Op een positieve manier dan

Waarom heb je zo lang gewacht dan met naar havo gaan?

Staat dat niet gewoon in je boek?

Misschien ken je iemand die nu nog op de middelbare zit en 1, 2, 3 of 4 vmbo doet, dat je haar/zijn boek kan lenen van Nederlands, Engels en Duits en dan daar uit kan leren?

sorry ik weet geen website, maar je kunt best om bijles vragen o.i.d. als het niet goed gaat.

Hoe kun je na het VMBO gestopt zijn met school? Dat mag toch helemaal niet?

Anyway, voor je Nederlands: http://www.cambiumned.nl/oefeningengrammatica.htm (cambiumned is sowieso een handige site, maar dat is dus het grammaticagedeelte)
En voor Engels had ik ook een hele fijne site, maar die is zoekimus.

Duits heb ik niet (:

Je zou misschien ook van die boekjes kunnen kopen, van die examentrainingdingen, en dan op VMBO-niveau. Dan kun je de boel weer even bijspijkeren voor je naar l’Havo gaat.

Maar even over die uitleg: het uitleggen van een grammatica doe je niet zomaar. Ik wil je best (proberen te) helpen, maar dan moet je wel met specifieke vragen komen. Ik kan wel random dingen op gaan sommen, maar daar wordt het alleen maar ontzettend onoverzichtelijk van.

Ah, je comprends. Wel goed dat je er nu weer bovenop bent en doorgaat!

Want eh, ja, wat wil je dan voor basisregels :’)
Voor Engelse werkwoordvervoeging heb ik misschien nog wel iets trouwens, momentje …

Ik heb een stappenschema tijden voor EV-zinnen, en ik heb een lijst met oefenzinnen van de Passive (“The ball will be caught by me.”)
Interesse? Dan wil ik het je wel even noten - of in ieder geval een poging doen tot. Om het nou hier te delen is een beetje lullig, want het is gemaakt door een leraar bij mij op school.

Er is ook een legio aan Engelse boeken/films/series, dus ik zou je daar ook echt in verdiepen. En dan geen Nederlandse vertalingen erbij, hooguit Engelse ondertiteling. Dat heeft bij mij heel goed geholpen.
Lezen is sowieso een manier om je taal op niveau te brengen, dus je zou ook wat Nederlandse literatuur kunnen gaan lezen.

Ik duim dat 'ie goed aankomt, het is nogal een geval :confused:

Wil je ook de zinnen? Het zijn er best … veel en ik heb geen antwoorden.

Mhh, stomme GS. Hopelijk komt 'ie nog aan (:

Kijk of je bij vriendinnen boeken kan lenen? Of in de bibliotheek valt vast ook wel wat te halen? Succes in ieder geval? Geen ambities om door te stromen naar MBO?