Grafische

Hey!
ik heb een vraagje ivm mijn opleiding die ik zou willen doen. Ik zou later graag zo pagina’s opbouwen en ontwerpen zoals van magazine’s zoals je in o.a. joepie en Cosmo ziet. Ik dacht dat je hiervoor grafisch vormgever of grafisch ontwerper moest studeren, maar ik ben dit niet helemaal zeker. Iemand die hier ervaring mee heeft en tips om oa op voorhand al een cursus te volgen om te weten wat dit allemaal inhoud?
alvast bedankt!

Neigt inderdaad naar grafisch of crossmedia. Je zou kunnen kijken bij kunstacademies (hbo) of sommige creatieve mbo-scholen, er zullen tot mei overal nog wel wat open dagen zijn.

Mijn zusje studeert aan grafisch lyceum utrecht (wel andere studie, maar dat maakt niet uit), dus ik heb ff een link opgezocht naar de opleiding grafische vormgeving:

http://www.glu.nl/opleidingen/grafische-vormgeving/

Er zijn nog veel meer van dit soort mbo’s en hbo’s en ik zou vooral aanraden naar open dagen te gaan, zoals al voor mij gezegd is.

Niet onbelangrijk is wel dat je vaak (maakt niet uit mbo/hbo of welke studie precies) een best wel zware procedure door moet om toegelaten te worden. Mijn zusje moest met een portfolio komen (niet prof., maar dat ze iig weten wat je in huis hebt al) , een gesprek met docenten en studenten voeren en er werd vooraf een opdracht gestuurd die iedereen moest maken. Dus het is wel handig als je er echt affiniteit mee hebt haha

Super hard bedankt! In België praat men nooit over mbo of hbo ofzo dus zal ik nog eens mogen opzoeken wat dit allemaal betekend :’) super bedankt voor de linkjes en de tips!

Grafische vormgeving inderdaad.
Dit soort dingen heb ik op mijn opleiding communicatie ook geleerd trouwens.
Wij moesten ook magazines maken door middel van InDesign enzo.

Ik doe op dit moment zelf de opleiding communicatie en media design, een studie waarbij je ook zulke dingen leert. Dit is een HBO dus vooral theoretisch maar zit zeker ook veel praktijk in. Alleen wordt er redelijk van uitgegaan dat je deze praktijk, al kent of zelf mee aan de slag gaat. Ik heb er zelf soms spijt van dat ik eerst niet een MBO of cursus heb gedaan voor grafische vormgeving.
Voor mijn HBO heb ik ook geen toelating hoeven doen als in portfolio of iets maar bij bijvoorbeeld het grafisch lyceum in utrecht of bij de HKU moet je dit wel.
Dus het ligt er heel erg aan wat je precies wilt leren in dit vak, voor welke studie je moet kiezen.

Ik heb crossmediale communicatie gedaan waar je dit soort dingen ook leert. Is een AD studie dus 2 jaar. Zijn geen speciale eisen aan verbonden.

(Zit je in Utrecht op CMD?)

CMD is niet helemaal toegesplitst op dat soort dingen, dat zou dan een uitstroomrichting (visual design of content design) worden. Moet wel zeggen dat ‘magazines vormgeven’ iets is wat veel mensen willen en je daar niet ‘zomaar’ even binnen komt. Je leert niet vormgeven op zo’n studie (net als dat je geen fotograferen leert op een fotografie studie bijv), daar moet je ook een bepaald soort gevoel voor hebben. Vind je het leuk of is het ook echt iets waar je jezelf 10 jaar lang in ziet werken?

Ik weet dat je bij MAD-faculty (Hasselt, onderdeel van de PXL) ergens in maart een meeloopdag kunt doen! Daar moet je je wel voor inschrijven (: