Grafisch ontwerper/vormgever opleiding (België)

Hey iedereen!
Ik zit nu in mijn 5de jaar middelbaar onderwijs dus na dit jaar heb ik nog één jaartje tegaan voordat ik naar een hogeschool of universiteit ga.
Ik ben aan het denken om te gaan studeren voor grafisch ontwerper/vormgever.
Nu wilde ik graag weten of er hier mensen zijn die dit hebben gedaan.
Zo ja, heb je dit dan aan een hogeschool of universiteit gedaan en waar? En waarom heb je voor deze school gekozen? Hoe is de opleiding je bevallen? Studeer je nog of heb je nu werk? Wat voor werk mogelijkheden zijn er allemaal?

Nog een vraagje: Wat is precies het verschil tussen ontwerper en vormgever? Het gene dat ik er over vind is dat een ontwerper ook meer algemene kennis over communicatie enzo zelf krijgt en een vormgever enkel moet uitwerken.

Hey,

Ik heb aan de GLR (grafisch lyceum rotterdam) gezeten. Ben afgestudeerd als Grafisch vormgever en werk nu wel in mijn vakgebied.

Deze school is voor MBO en ik was van de middelbare afgestudeerd als VMBO.
Dit vondt ik 1 van mijn beste opties omdat ik gelijk door kon stromen, omdat ik al op een grafische middelbare school zat. Ik wist al vrij snel wat ik wou doen.
De opleiding is mij heel goed bevallen, de beste tijd heb ik wel op het GLR gehad. Niet alleen vanwege de studie zelf.

Werk mogelijkheden, tegenwoordig eindigt bijna iedereen in een andere richting dan ze voor hebben gestudeerd. Er zijn ook tegenwoordig zoveel ZZP- ers die freelance grafisch vormgeven doen. Of het bedrijf kiest ervoor om toch zelf het vormgeef werk te doen. Dus het is wel lastig om hierin een baan te vinden. In de randstad is er wel meer vraag voor. Iedere bedrijf heeft wel een vormgever nodig, dat scheelt. Maar probeer ze maar te overtuigen!

Het verschil tussen een vormgever en een ontwerper is dit: Een vormgever of althans een grafisch vormgever werkt 2D op papier posters, brief papier etc.
En een ontwerper werkt 3D dus bijvoorbeeld een lamp of iets dergelijks of kleding. :slightly_smiling_face:

^^Dankje

Zijn er misschien nog mensen?

No prob

Ik zit op het Radius College in Breda,
Prima school, wel veel jongens.
Kleine klasjes van 9-12 personen, werkt fijn vind ik.
Ik zit in een klas van 9 personen, 5 jongens, 4 meisjes.