Grafisch ontwerpen

Hee,

Zou iemand me wat kunnen uitleggen over de opleiding Grafisch ontwerpen/Grafic design?

Zoals:

• Wat moet je kunnen
  • Zijn er veel jongens, of meiden die deze opleiding volgen
  • Wat is het leuke aan deze opleiding
  • Wat kan je ermee gaan doen in de toekomst
  • Is er vraag naar grafisch ontwerpers

Ik ben al naar opendagen geweest, maar ik wilde toch nog even kijken of hier ook antwoord kan krijgen.

Je moet een boodschap over kunnen brengen door middel van beelden.

Mn vader heeft het gedaan. Hij moest vooral veel dingen voor reclame maken, bijvoorbeeld filmpjes in elkaar zetten en posters maken.

Ik ben grafisch vormgever,
1: Goed kunnen tekenen [of in ieder geval grafisch inzicht hebben]
2: Veel jongens op mijn opleiding [en de meiden zijn meestal ‘emo’] maar dit ligt denk ik net aan de opleiding.
3: Het is leuk omdat je nóg beter leert tekenen en nieuwe programma’s leert kennen. Je krijgt opdrachten en soms zelfs externe opdrachten [waar je meestal geld voor krijgt] maar dat moet je wel aangeven bij je directeur dat je dat wilt.
Mijn school houd zelfs persconferenties voor leerlingen die extreem goed werk maken, en zoals je misschien wel weet is PR alles in dit wereldje.
4: Je kunt reclame gaan maken als je een 2d animator bent zoals mij, je kunt posters gaan maken maar je kunt bijv. ook doorstromen naar bijv. industrial design, dat is iets wat ik nog wel graag zou willen doen, verpakkingen ontwerpen. Je kunt er eigenlijk alles wel mee wat maar met grafisch inzicht te maken heeft [3d artist, consept design, video’s bewerken etc]
5: Ja, maar alleen als je er 100% voor gaat en je een dikke portfolio hebt.

• Wat moet je kunnen
    Dat is niet echt te zeggen zo… Je moet er vooral een beetje gevoel voor hebben en het heel graag willen / veel motivatie hebben.

• Zijn er veel jongens, of meiden die deze opleiding volgen
    Veel jongens, maar ook genoeg meiden, en bij mij waren het gewoon normale jongens&meiden, helemaal geen emo’s of whatever. :’)

• Wat is het leuke aan deze opleiding
    Je bent bezig met iets wat je heel leuk vindt, als het goed is. Je kan lekker creatief bezig zijn.

• Wat kan je ermee gaan doen in de toekomst
    Je kan op een reclamebureau gaan werken, je kan je eigen ontwerp-bureautje opzetten, en vast nog veeeeel meer

• Is er vraag naar grafisch ontwerpers
    Ja, er is genoeg werk maar je moet inderdaad wel goed zijn en graag willen

Dan heb ik het trouwens over de hbo-opleiding/kunstacademie. Ik heb het zelf gedaan, maar ben al heel snel gestopt :’)

Hoezo ben je ermee gestopt? :open_mouth:

Had echt het gevoel dat ik daar niks leerde en dat dat ook niet ging gebeuren… Echt niet omdat ik alles al weet en kan, maar gewoon omdat die lessen zo ellenlang duurden terwijl we niks boeiends deden. En verder waren sommige/veel docenten echt ontzettend zweverig, ik dacht dat dat op de wdka juist niet zo was… Uiteindelijk vond ik alleen software-instructie en fotografie leuk (maar die vallen weg na een half jaar), en ik vind kunst- en cultuurgeschiedenis altijd wel interessant maar dit had ik allemaal al lang en veel uitgebreider gehad met één vak op de middelbare school. >__< En sowieso bevalt het hbo me gewoon niet, dus ik ga volgend jaar lekker aan de universiteit beginnen.

Ik wil dat ook gaan doen! :]
En ik ben nu al bezig met dingentjes. :]