Grafisch lyceum rotterdam.

Volgend jaar wil ik misschien ook een opleiding gaan doen voor fotografie… Nou fotografeer ik eigenlijk altijd Natuur, maar portret enz… lijkt me ook erg leuk. Simpel weg als natuurfotograaf is niet te rond te komen! Nu heb ik gekeken naar scholen als de fotovakschool en de foto-academie, maar ik heb helaas geen geld voor 10.000 euro per jaar (belachelijk trouwens ook!!!). Des al niet te min, niemand geeft hier de garantie dat je goed gaat fotograferen, dit zit toch echt in je of niet (mijn mening). Ik ken namelijk mensen die deze opleiding hebben gedaan, maar nog geen normale foto in de natuur kunnen schieten, terwijl ze wel duizende euro’s hebben uit gegeven.

Ik heb dus gekeken naar een wat goedkopere opleiding en kwam uit bij het grafisch lyceum, waar ze een opleiding aanbieden richting fotograaf MBO. Helaas geen HBO wat ik eigenlijk wel kan doen, maar dat geeft niet zo! Nu vroeg ik me af of hier mensen zitten die deze opleiding doen of hebben gedaan en hoe dit bevalt??? Ik hoor het graag. Liefs, aranka

Ik ben bijna klaar met het eerste jaar :’)

ik niet, maar upje voor jou!

Oh en hoe bevalt het jouw als ik vragen mag of hoe vind je de opleiding tot nu toe? Kun je mij misschien ook vertellen, heoveel je bijvoorbeeld op school zit en aan het fotograferen bent, beetje de inhoud van de studie :slightly_smiling_face: liefs

Het is wel Oke, maar niet echt geweldig opzich. Je moet je wel bedenken dat het eerste jaar een basisjaar is. Dus je krijgt ook editing en filmen. Dus het is nogal verdeelt en n

Het is wel Oke, maar niet echt geweldig opzich. Je moet je wel bedenken dat het eerste jaar een basisjaar is. Dus je krijgt ook editing en filmen. Dus het is nogal verdeelt en nOg de normale vakken zoals nederlands. Ik heb me laten vertellen dat je tweede jaar veel meer fotografie krijgt. Maar ik vind qua lessen allemaal een beetje heel erg simpel tot nu toe :’) al wist ik al aardig veel. Al denk ik dat je op je stage het vak echt leert. Maar kweenie tis niet geweldig maar oke. Maar zo is sowieso overal altijd wel iets

Dat had ik inderdaad gelezen, pas na het 1e jaar kan je echt kiezen voor fotografie dacht ik. Dat zal me dan ook meer aantrekken, maar opzich denk ik dat het 1e jaar wel door te komen is. Iemand ook al verder in de studie?

Sorry posten op ipod is verschrikkrlikk xD

haha geeft niet, ik kon het later zien :wink:

Ik zit eind 2e jaar! (:
Mm, het probleem is. Ik deed voordat ik de opleiding ging doen al heel veel fotograferen (mijn opa is fotograaf) met als resultaat dat ik wat voorloop op mijn klas. Maar, jij geeft aan dat je nog niet helemaal thuis bent in fotografie. Dan denk ik dat het een goede keus is want ik heb het prima naar mijn zin

Op de kunstacademie leer je geen techniek en kun je alleen kiezen uit documentair nog maar op een kunstacademie geven ze ook nog de richting reclame. Tja en je moet echt wel de techniek beheersen wil je ook een creatief goede foto kunnen maken. We hadden dit jaar een opdracht samen met de kunstacademie en die man verwachten eerst niet te veel van ons want tja mbo opleiding enzo. Maar hij durfde aan het einde toch toe toe te geven dat we wel beteren en creatieve foto’s hadden gemaakt dan het hbo.

Ik merk wel dat er veel mensen zijn die op de opleiding zitten omdat ze denken dat het makkelijk is en een leuke tussen opleiding. Maar dat valt ze best tegen zolang je daar niet aan stoort is het niet erg. En ja de eene is nu eenmaal veder dan de ander en leert sneller maar je kunt altijd nog om meer opdrachten vragen en ze hebben dat echt wel door. Dus ze zullen je ook anders begeleiden daardoor.

^^

Met Elvera eens, plus als het te makkelijk is kan jij in je 2e jaar de plusklas gaan volgen. Dan krijg je extra lessen die beter aansluiten bij jou idealen als je bijvoorbeeld naar de kunstacademie wilt!

voor hbo zijn er genoeg voor het mbo heewl weinig…

Ik zit erop!
En vind het een beetje te commercieel en te weinig kunstgericht. Bijna klaar met het eerste jaar, dus maybe verandert dat wel in de 2de.

Het is de bedoeling dat je straks je geld gaat verdienen met jou fotografie. Dus moet het wel commercieel gericht zijn. Daarnaast kun je ook nog kunst maken kijk maar naar vera der foto’s. En de opdrachten zijn best breed.

Denk dat dat commercieel en kunstgericht redelijk dicht bij elkaar liggen op het GLR. Zo fotografeer ik zoals Elvera al zegt kunst gericht.
Ik heb me nooit gestoord aan het commerciele ervan omdat ik er altijd iets maak van mezelf. Ik laat elke school opdracht zo overvloeien met mijn eigen werk dat ik daar niks van merk.

Je moet je er niet teveel van aantrekken, je eigen pad bewandelen. Als je alles nadoet en klakkeloos alles overneem van de leraar zal het inderdaad heel oppervlakkig blijven. Je moet bij jezelf blijven en elke opdracht eigen maken.

Plus, als jij echt zo kunst gericht ben en je staat er goed voor (denk aan fotografie boven niveau van de klas) kan je naar een plus klas in het derde jaar. Het is meer wat je er zelf van maak. Niet mokken maar je eigen klein kunst projecten beginnen, zo doe ik dat.

Het is toch mijn mening? Ligt eraan wat voor een fotografie je wilt doen later. Ga je voor het geld, dan moet je dat vooral doen. En je kunt er niet vanuit gaan dat je ermee geld gaat verdienen, uberhaupt een baan. Nou ja, een leuke baan.

-oeps dubbel-.

Ik mok niet + ik zit in de 1ste. Het niveau van klasgenoten ligt gewoon nu ver uit elkaar.