Grafiek maken grafische rekenmachine.

Kan iemand me helpen?

Ik snap helemaal niks van mijn rekenmachine :’) Ik heb binnenkort een wiskundetoets waarvoor ik grafieken moet plotten ofzo, maar ik snap totaal niet hoe dat werkt. Ik krijg namelijk steeds een ERROR, en dan iets met een verkeerde ‘DIM’ ofzo

Bijv bij deze:
De lengte van kaars 1 is door L=18-1.51t.
En de lengte van kaars 2 is gegeven door L=20-1.98t.
Hierbij is L de lengte in cm en de t de tijd in uren met t = 0 om 20.00 uur.
Rond in deze opgave de antwoorden zo nodig af op 1 decimaal.

a. Voer de formules in op de GR en maak tabellen. Neem stapgrootte 0.5.
b. Plot de grafieken. Neem Xmin = 0. Xmax = 12. Ymin = 0 en Ymax = 20.
c. Hoe lang is de kaars op 20.30 uur? En om 21.50 uur?

Maar steeds als ik de formules in Y1 en Y2 invoer, en dan op ‘GRAPH’ druk, komt er een error.

Wat doe ik fout? Kan iemand me helpen?:face_with_raised_eyebrow:
Alvast heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt.

sorry, ik heb geen wiskunde dus geen idee :"P

Wat voer je precies in bij y1 en y2?

18-1.51x
20-1.98x

nu lukt een grafiek maken wel.
maar ik krijg naast de grafiek een tabel met ‘X’ en dan gegevens eronder en een tabel met Y1 en gegevens daaronder.

maar ik zie in mijn antwoordenboek dat er ook een y2 naast moet staan. hoe doe je dat?

wow ik snap dit volgens mij en ik snap wiskunde nooit.

1. Ga naar Y= en voer de formules in. De ene bij Y1 en de ander bij Y2. Druk op 2nd STAT PLOT en zet die dingen op off. Als het goed is maakt ie dan wel een grafiek.
  2. Ga naar window en zet de instellingen goed.
  3. Voer bij Y3 het aantal minuten na de basistijd in of gewoon de tijd. (dat weet ik niet helemaal zeker)

mm, dat kun je niet veranderen, misschien heb jij een andere versie grafische rekenmachine?

Hey,

Welke ‘min’ gebruik je? Op je GR op je twee soorten minnen, eentje tussen haakjes en een gewone (dat is de grijze). In deze formules moet je de grijze gebruiken. Als je die namelijk die andere gebruikt gaat het fout. Is het daar misschien mis gegaan? Kijk anders ook nog even onder het knopje ‘mode’ (bovenaan) en kijk even op de GR op ‘RADIAN’ staat, want als hij op ‘DEGREE’ staat kan het ook fout gaan. Hopelijk lukt het.

Oja en daarna op 2nd calc intersect. Dan 3x ofzo op enter en dan berekent hij de snijpunten op die tijd. Wat er dan uitkomt is de lengte van de kaars op dat tijdstip.

Hmh okee
a) ga naar [y=], daar voer je in y1=18-1.51x en y2=20-1.98x
druk dan op [2nd] en [window] zet TBL: 0.5
ga naar [2nd] en [graph] en bekijk daar de tabellen. (volgens mij)
b) ga naar [window] en voer in Xmin=0, Xmax=12, Ymin=0 en Ymax=20
ga dan naar [graph]
c) reken de tijd om (volgens mij wordt dat 0,5 en 1,83? -lang geleden-)
voer in in de formule

‘neem stapgrootte 0.5’ hoe doe je dat?

btw dankjewel phyllon!

^
2DN -TBLSET en dan bij delta Tbl de stapgrootte veranderen

onder de formule staat dat je op enter moet drukken om de stapgrootte te veranderen, bij mij ten minste :slightly_smiling_face:

Ik snap alleen nog steeds niet waarom ik naast mijn grafiek alleen x en y1 krijgt en geen y2? :stuck_out_tongue:

heb je y2 “uitgezet”?

als je op het schermpje bent waar je dus y1 en y2 etc. kunt invullen staat er als het goed is y1 = blabla en dan is de achtergrond van die = zwart gekleurd, heb je dat?

ja die is zwartgekleurd, dat klopt

Ik wou net een dergelijk topic aanmaken, maar ik ga deze maar even doorlezen. :slightly_smiling_face:

y2 ook? wat vreemd dat y2 niet op je scherm komt. klopt je window?

pfff dit is echt frustrerend :’) ik snap er geen flikker van.

ik heb ze zelf ook even ingevoerd en als ik als window [0,30] x [-10,10] neem krijg ik ze beide op het schermpje