Goedkoop samenwonen

Mijn vriend en ik zijn serieus van plan om samen te gaan wonen! Hij is 23 en ik ben 20.

We willen allebei 1500 euro sparen, dus 3000 euro in totaal, voor we echt op zoek gaan naar een plekje (in Utrecht trouwens). Maar ik heb echt veel vragen.

1. Moeten we uitgaan van een hoger bedrag?
  2. We willen naar de IKEA om goedkope meubels en spullen te kopen. Weten jullie andere goedkope winkels of sites? Ik dacht aan marktplaats of gratisoptehalen.nl (ofzo, ik heb de link op een andere pc staan)
  3. Hoeveel ben jij per maand kwijt aan huur, electriciteit, water, boodschappen en andere dingen?
  4. Waar moeten we echt rekening mee houden wanneer we gaan samenwonen?
  5. Ik begrijp dat er veel veranderingen zullen optreden…of het nou positief is of negatief. Wat is er voor jou of in jouw relatie veranderd sinds je bent gaan samenwonen?

Alvast bedankt!

Ik ga dit volgen. Wij willen ook gaan samenwonen, als zijn z’n ouders er niet echt voor. Maar bedoel je 3000 euro om álles van te kopen? Want ik denk niet dat je met 3000 euro je huisje/appartement ingericht hebt, tenzij jullie nu al op kamers wonen

Ik denk niet dat je moet 3000euro ver komt.

Verder weet ik er niks over.

¤3000,- lijkt me niet genoeg…

maar ik woon nog niet samen dus weet er verders ook niks van! Zou het wel graag willen, maar heb sinds 1 juli vaste baan dus ga eerst even sparen!

@snoesepoeske
Mijn moeder en bijna alle familieleden weten niet eens dat ik ga samenwonen omdat het in mijn cultuur onmogelijk is om voor het huwelijk samen te wonen. Ik heb haar verteld dat ik op kamers ga (wat ook moeilijk is in onze cultuur maar ik kreeg gelukkig wel toestemming). Mijn vader weet het wel en wilt me ook (financieel) steunen

Maar uhm, niet ALLES. We hebben al een tweepersoonsbed (heeft hij van zijn moeder gekregen), een kledingkast, 2 a 3 grote kasten en 1 of 2 kleine kastjes. Maar verder hebben we nog niets eerlijk gezegd.

Ik woon nu net 2 maandjes samen!
En ik zou toch meer dan 3000 euro bij elkaar sparen, je moet ALS je een huis toegewezen krijgt de 1e maand huur betalen+borg erbij, je moet meubels halen, vloer zit er wss ook niet in ( zit je ook alweer rond de 800 euro dat is al aardig goedkoop voor een vloer ) Qua meubilair, kun je ook gaan kijken bij kringloopwinkels? Meeste mensen denken daar niet positief over, maar er staan vaak hele mooie nette banken om mee te beginnen! Je moet niet verwachten dat je in je eerste huis waar je zelf gaat wonen alles meteen perfect hebt( dat is eerlijk gezegt ook niet leuk vind ik ) Je moet gewoon opbouwen, begin met tv, bank tafel en kijk hoeveel je over houd en dan ga je gewoon verder kijken en sparen. Oja 1 tip, zorg wel dat je al qua inboedel veel in huis hebt staan voordat je gaat verhuizen, daar verkijk je je namelijk ook nog wel op qua geld. Sorry lang verhaal haha. hoop dat je er iets aan hebt.
Oja ik ben intotaal voor de huur gas water en licht 507 euro kwijt, en dat is nog aardig goedkoop! maarja dan komen er nog wel telefoonabbonnementen bij, internet, tv blablabla noem maar op! En of er veel verandert is, nee eerlijk gezegt niet want we waren al elke dag bij elkaar hihi

@Classystyle
Bedankt! Wat raad je ons dan aan? 5000euro om mee te beginnen? Ik wil best naar een kringloopwinkel, daar ben ik of mijn vriend niet vies van :slightly_smiling_face:. Ik begrijp dat ik moet opbouwen en beginnen met het meest noodzakelijke om dan vervolgens meer te kopen.

Ik heb er zeker iets aan, bedankt :grinning:!

Haha gelukkig!
Nou weetje wat het is… Ga gewoon voordat je een huisje hebt, langs kringlopen, ikea, euhm kijk of je van mensen in je omgeving dingen kan krijgen… doe dat voordat je een huisje toegezegt krijgt want dat scheelt je wel echt heel veel geld! Dan hoef je niet alles tegelijk te betalen als je het huis al hebt!
Dus ik raad je aan, ga nu vast voor kleine dingetjes kijken, zet het alvast ergens neer dan heb je dat!

Bedankt! Ik was al van plan om rond te vragen en te mailen zodat ik aan spullen kan komen die mijn vrienden niet meer hoeven.

bedacht ik me ook al ja! misschien heb je wel kennissen, vrienden of familie die iets thuis hebben staan dat eigenlijk in de wegstaat! op marktplaats heb je vaak ook nog wel spullen die mensen echt weg willen hebben, gratis of tegen een hele kleine vergoeding :slightly_smiling_face:

probeer bij vrienden en ouders en kenissen de dagelijkste benodigtheden te scoren: pannen, bestek, bekers, waterkoker, koffiezetter, wasmachine, ect.
Dat scheelt heel veel geld al als je het ergens opslaat thuis, dan hoef je het niet meer aan te schaffen.

Als je via direct wonen gaat huren reken dan op een borg en administratie kosten van ongevier drie maanden huur (ongv 400 euro) als je dit opeens moet ophoesten wordt het heel duur. Drie maanden huur als borg is meestal ook als je gewoon via kamernet.nl gaat.

Kamerhulp.nl
kamertje.nl
en 4-freedom.nl (deze heeft veel stelletjes kamers)

1. Moeten we uitgaan van een hoger bedrag?
ik weet niet of je hier mee uitkomt, maar ik zou wel een reserve bedrag hebben. dan probeer je uit te komen met die 3000 euro, en als het niet gaat heb je nog altijd een reserve (:
2. We willen naar de IKEA om goedkope meubels en spullen te kopen. Weten jullie andere goedkope winkels of sites? Ik dacht aan marktplaats of gratisoptehalen.nl (ofzo, ik heb de link op een andere pc staan)
karwei, leenbakker, gamma? (weet niet of die goedkoop is eigenlijk)
3. Hoeveel ben jij per maand kwijt aan huur, electriciteit, water, boodschappen en andere dingen?
hihi m’n moeder doet de boodschappen (woon niet samen uiteraard vandaar dat ik een aantal vragen heb doorgestreept) maar wij doen bv heel goedkoop boodschappen omdat we ook naar de koopjes enzo kijken, maar als je alleen naar de duurdere winkels enzo gaat dan ben je veel meer uit dus dat ligt eigenlijk aan jezelf :stuck_out_tongue_winking_eye:
4. Waar moeten we echt rekening mee houden wanneer we gaan samenwonen?
5. Ik begrijp dat er veel veranderingen zullen optreden…of het nou positief is of negatief. Wat is er voor jou of in jouw relatie veranderd sinds je bent gaan samenwonen?

Im sorry, maar ik zou dus écht niet naar karwei leenbakker of gamma gaan, want dat is eeecht wel duur als je je eerste huis gaat huren hoor!
Dan kun je nog beter naar kwantum gaan!
En O,ja tip voor boodschappen, kijk op internet waar bv dan het brood in de aanbieding of het vlees en pas een beetje je winkels daarop aan, klinkt dom maar aan t einde van de maand hou je echt wel geld over!
Sorry dat ik zo vaak post haha maar vind het leuk je te helpen:)
En via direct wonen zou ik niet gaan huren… dat is van particulieren ( zitten wel mooie huisjes tussen, ik en mn vriend hadden daar ook iets ) Wouden we de papieren nodig; vroegen ze 1700 euro borg terwijl de huur zelf 500 euro was… ze doen daar ook nog administratiekosten bij voorzichzelf enzo…
Beter doe je het gewoon via woningbouwcorporaties! duurt misschien wat langer maar dan heb je ook wat moois en goeds!

Ik ben net op mezelf gegaan. ¤5000 euri heb ik m’n huis ingericht, inclusief behang en vloer. Per maand betaal ik 400 euro huur, 200 gas, water, elektra, tv en internet. Ik heb m’n meubels overal vandaan gehaald. Kringloop, marktplaats, ikea, gamma, leen bakker, seats and sofa’s (nieuwe bank!), spullen gekregen van mensen die er toch niets meer mee deden, kwantum (goedkoop, mooi behang!). En ook nog een tip: outlet winkels. succes!

k zou niet eerst allerlei meubels gaan kopen voor je een huisje hebt. kleine dingen kan natuurlijk wel maar geen banken of stoelen etc.
Dat gaat zo vaak mis, past het niet of geeft het andere problemen.

Doe dat alleen met huishoudelijke spullen etc.
Soms kan je ook wat overnemen van de vorige bewoners… zit je daar met 2 banken.
Nee, dat gaat echt te vaak fout

Ik denk dat je het best tweedehands meubels kunt kopen als je echt zo min mogelijk geld wil uitgeven. En misschien heeft je familie nog wel wat, wat je mag gebruiken/hebben? En bij winkels langsgaan met de vraag ‘Hebben jullie nog wat over?’ werkt ook altijd goed :grinning:

Ik zou sowieso pas meubels kopen als je iets hebt, wij namen dingen over van andere mensen en verder gewoon Ikea/ kringloop/ marktplaats. En voor kleine dingetjes is de action heel handig.
Mijn vriend en ik zien iederen 170 euro permaand kwijt (incl, maar het is antikraak). Maak verder duidelijke afspraken over de overige kosten (eten enzo) want dat is nog wel eens lastig.

ik had toen ik ging samenwonen ook een hele begroting gemaakt. Ik had van alles ook een gemiddelde prijs opgezocht zodat ik niet erboven zou zitten…
Maar ik ben natuurlijk weer zo een oelewapper die met ‘simpele’ dingen geen rekening gehouden, en die bleken nog best wel aan te tikken. Dus ik wil je meegeven daar aan te denken!

Oh met simpele dingen bedoel ik dus oa. een stofzuiger, dweil met emmer, schoonmaakmiddelen, keukenspullen als bestek bordjes bekers etc, dekbedovertrek, verlengsnoeren etc… gewoon kleine dingetjes die je misschien ook wel nog ergens hebt liggen, maar zo niet dus echt wel nodig hebt in een nieuw huis!

Kringloopwinkels, toen mijn tante overleed moesten we haar huis leeghalen en daar zijn ook tafels en stoelen heen gegaan. Allemaal prima kwaliteit enzo.

Voor de simpele dingen zoals beddengoed, emmers etc kan je ook wel bij de action kijken.

Wat een goede tips allemaal…
Je mist best een belangrijk iets als je wilt gaan samenwonen: wat kan je kwijt zijn? Als je een groot huis wilt, ben je ook veel meer kwijt aan electriciteit/stookkosten/meubels etc… En idd, goed de koopjes in de gaten houden!