Goede vriend van mij is depressief

Hoi allemaal,
Een heel goede vriend van me heeft een meisje bezwangerd (had). En hij was heel blij dat ze abortus pleegde maar hij moet het nog wel verwerken zegt hij. En hij is naar een dokter geweest omdat ze spieren verkrampte, en dat sloeg over naar zijn hart en hij kreeg geen lucht meer. De dokter zei ook tegen hem dat hij symptomen toont van Depressie. Hoe help ik hem? Hij wil niks meer met het bezwangerde meisje te maken hebben, en met haar praten wil hij ook niet. Wat kan ik doen? Of moet hij echt professionele hulp zoeken?

Geef hem eerst de tijd en laat hem vooral altijd zijn verhaal doen (al verteld hij het 100x).

Als dat dan niet helpt kan hij altijd nog professionele hulp krijgen, maar ik ben zelf van mening dat de beste hulp altijd komt van de mensen die het dichts bij je staan.

Hij wil het met een goede vriendin/meisje erover hebben, eentje die hem goed begrijpt. Maar het bezwangerde meisje wil niet dat andere mensen te weten komen over de zwangerschap. En zelf wil hij niet met het bezwangerde meisje praten, dat helpt niet volgens hem.

Jij begrijpt hem toch goed?

Ja hij is een heel goede vriend van me, maar dat meisje ook haha. En ik weet dit alleen door het meisje zelf. En opzich kan ik wel goed met hem praten, maar ik ben niet goed in dit soort dingen. Het is meer een vriend waar ik goed mee kan lachen, niet serieus praten.

Ik zou er zo goed mogelijk voor hem proberen te zijn. Als hij er met je over wilt praten, luister naar hem. Meer kun je niet doen.

Ik snap trouwens ook heel goed dat het betreffende meisje niet wil dat hij er met (meer) anderen over gaat praten. Het onderwerp is niet iets waar je mee te koop gaat lopen.

Ja ik snap dat meisje ook heel goed. Maar hij kan het alleen verwerken als hij met andere erover praat, en dat snap ik ook. En ze hebben ook echt altijd ruzie met elkaar, door alles. Ze weten niet echt wat ze met elkaar moeten. En ik zit er dan tussen in. Ze waren denk ik nooit meant to be, maar ik wil ze wel helpen. En heb advies nodig daarvoor.

Iemand?

Als hij niet echt naar een psycholoog wil maar toch wil praten kan hij via www.pratenonline.nl online met hulpverleners chatten. :slightly_smiling_face:

Ik denk dat hij met iemand wil praten in real life.

Wat ik eigenlijk al zei: een luisterend oor bieden.
Meer kun je eigenlijk niet voor hem doen.