Goede stelling?

Dag dames,

Ik moet een betoog houden over commercie en de gezondheidszorg en heb daarbij een stelling, maar ik betwijfel of deze specifiek genoeg is of te kort/te lang

Dit is mijn stelling;

De commercie beïnvloedt de gezondheidszorg te veel en geeft vaak geen positief beeld over producten en diensten die wij in de gezondheidszorg bieden.

Iemand die hierover beter kan oordelen?

Bedankt!

Ik denk dat de stelling te breed is. Ik weet niet welke opleiding je doet? Maar wij moeten heel specifiek zijn. Je zou het kunnen reduceren door je te richten op 1 specifieke tak van de gezondheidszorg.

Ik doe zelf apothekersassistente opleiding en dit moeten we houden bij Nederlands…

Maar ik heb nog nóóit een betoog gehouden… Wel presentaties.

Nouja opzich is een betoog maken niet zo moeilijk. Je kiest een stelling die duidelijk is en niet te uitgebreid. Je maakt een inleiding waarin je het onderwerp introduceert (misschien kun je een actuele gebeurtenis gebruiken om interesse te wekken van je luisteraars). Daarna kondig je je argumenten kort aan. Bijv; de laatste weken zien we vaak dat dit zo en zo gebeurd. Ik denk dat dit geen goed beeld geeft van de werkelijkheid, daarvoor heb ik de volgende argumenten (kort) argument 1, 2 en 3).
Dan begin je met je middenstuk;
Alinea 1; argument 1 uitwerken in een goed lopend verhaal.
Alinea 2 en 3; argument 2 en 3. Zorg dat je argumenten kloppen, dat je er bewijs voor hebt en dat je het niet heel makkelijk kan weerleggen. Dus niet; ik vind dit of dit want… Maar; uit cijfers van dit en dit blijkt dat.
Conclusie; kort herhalen van je argumenten en er dus een conclusie uithalen.

Zorg dat het 1 leuk verhaal wordt met een duidelijke structuur en goede signaal worden. (Ten eerste, ten tweede, ten derde. Dus tenslotte kunnen we concluderen dat).

Aha. Dus een betoog moet min of meer gebaseerd zijn op feiten? Maar bij een betoog moet je toch ook je mening in verwerken?

Ja maar een betoog schrijf je om iemand over te halen jouw standpunt aan te nemen. Als je geen feiten geeft worden mensen ook niet zo overtuigd.

Bedankt voor de tips! :slight_smile:

Misschien een betere, alomvattende stelling: De gezondheidszorg moet genationaliseerd worden.

Genationaliseerd; bedoel je daarmee dat het gelijk moet worden getrokken zonder invloed van de commercie?