Goede school laptop?

Ik ga in september naar het HBO waar ik met de opleiding MEM ga beginnen.
Ik denk dat je dan veel op een laptop aan het werk bent, nu zoek ik dus een goede laptop.
Geen idee welke het beste is voor schoolwerk.
Wat voor laptops hebben jullie met de pluspunten en natuurlijk ook de minpunten.

Ik heb al een jaar de Macbook Air van Apple. Deze werkt echt super fijn en snel en is heel erg licht om mee te nemen naar school. Ook handig: via de iCloud staat de agenda van je iPhone ook op je laptop :slightly_smiling_face:

Ik zou eens op Tweakers kijken (http://tweakers.net/categorie/496/laptops/bestgetest/) of op het forum daar. Daar hebben mensen er meer verstand van dan hier, over het algemeen. Daar kun je ook kijken welke dingen je belangrijk vind (accuduur, schermdiagonaal, opslagruimte etc). Ik zou als ik jou was zoeken op een kleine laptop (13 inch bijvoorbeeld, lekker licht) met een goede accuduur en verder weinig poespas, aangezien je geen zware cpu of grafische kaart nodig hebt voor wat tekstverwerken en surfen (wat ik aanneem wat je gaat doen?). Als je toch veel met grafische programma’s gaat werken, zou ik zoeken naar een laptop die wél een goede grafische kaart heeft.

Hier bestaat het advies in elk topic alleen uit ‘‘Macbook kopen!’’. Niets mis met een Macbook, maar ik op zijn minst zou even verder kijken dan alleen Apple.

Welk geheugen heb je erop? Kun je met een Macbook ook met USB sticks werken? Ik heb geen iPhone dus met de iCloud kom ik niet ver haha! Maar volgend jaar is het weer tijd voor een nieuwe telefoon.
Ik maak wel echt heel veel gebruik van Word, kan dat ook op enen Mac?
Sorry voor alle vragen haha!
Maar dat hij snel is en licht is zijn zeker pluspunten!

Dankjewel! Ik ga zeker even een kijkje nemen op die site.
Ja ik denk dat ik voornamelijk met tekstverwerken en surfen op internet bezig ben. Ik heb nog niet echt een heel goed beeld van wat ik allemaal in die opleiding tegen kom, in april ga ik proefstuderen dus dan zal ik het daar nog even na vragen. Het is meer dat ik nu een beetje moet kijken ik welke prijsklasse ik val voor een laptop dan kan ik in de zomer nog even gaan sparen.

Een Macbook heeft gewoon standaard USB poorten (het zijn iPads en iPhones die geen micro-usb hebben) en Microsoft Office werkt ook gewoon op zowel Windows en MacOS. Je kan ook prima op Google Drive of Dropbox werken in de cloud, dit werkt goed op beide besturingsystemen. Dit doe ik zelf ook met al mijn schoolwerk, ideaal, je hoeft je nooit zorgen te maken over back-ups.

^ Even een toevoeging voor als je voor een macbook gaat, de Macbook (nieuwste, die erg dun is) heeft geen USB poort, daarvoor heb je een apart (klein) kabeltje nodig. Macbook Air en Pro hebben wel gewoon een USB poort.

Heeft je school niet ergens eisen staan voor een laptop wat je als houvast kan gebruiken?
zoiets had ik op mijn intranet wel staan voor eerstejaars studenten. Daarin stond ook dat bijvoorbeeld een Apple product niet wordt aangeraden omdat deze niet de juiste aansluiting heeft voor de beamers op school etc.
Veel mensen hebben het alsnog wel aangeschaft en lenen dan gewoon de laptop van iemand anders of gebruiken een usb als ze een presentatie hebben.

Zelf heb ik een redelijk prijzige laptop (Asus VivoBook S551LN-DN079H). Ik wilde een touchscreen en een goed beeld, aangezien ik hem thuis ook vaak gebruik. Hij doet dit alles ook helemaal perfect. Nadeel is dat hij alleen behoorlijk zwaar is om de hele dag mee te sjouwen.

Maar als ik jou was zou ik op tweakers kijken en daar je eisen stellen qua budget, geheugen, gewicht etc. Er staan ook vaak reviews van mensen met meer computerkennis dan ik.

In dat geval zou een macbook aanschaffen totaal onnodig, veel te duur voor wat het is, dus je kan je geld beter ergens anders aan spenderen.

Zelf heb ik vroeger altijd op Toshiba’s gewerkt, heel degelijk en werkt goed. Sinds ik die heb moeten vervangen heb ik vorig jaar een Lenovo aangeschaft, maar daar ben ik toch minder tevreden van. Ligt misschien aan het model en mij, want anderen zijn het hier misschien niet mee eens.
Voor mijn werk heb ik een macbook, dus ik ben er mee vertrouwd, maar zoals ik zei, absoluut geen meerwaarde. Voor veel lagere prijsklasse dan Mac vind je bij de “gewone” laptops als dikwijls een evenwaardige (of zelfs betere).

^Ik ben juist wel heel erg tevreden met mijn lenovo. Ik heb hem al bijna 5 jaar maar is nog zo snel als wat en de accu gaat met licht gebruik nog minimaal 2 tot 3 uur mee. Mijn volgende word ook zeker weer een lenovo. Voor de rest goed kijken naar een goede accu en niet zo heel grote want dat is alleen maar lastig. CoolBlue is ook een aanrader om te kijken die geven ook goed advies en hebben een groot aanbod.

Het is heel moeilijk om een hele fabrikant over één kam te scheren. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld een Lenovo Thinkpad T440. Echt een brute laptop, in de goede zin van het woord. Maar goedkopere Thinkpads willen wel eens juist eens enorm tegenvallen. Ik ken mensen die super positief waren over de Asus T100, vervolgens het nieuwe model Asus T200 kochten en iets hadden van meh… Dus zelfs tussen ‘soortgelijke’ modellen zit nog veel verschillen. Moraal van het verhaal: kijk écht per model en niet per merk. Alleen een merk zegt vrij weinig. Lees veel reviews van mensen die er verstand van hebben.

Ik heb onlangs een macbook air 11" gekocht en heel tevreden van! De batterij gaat lekker lang mee en je kan makkelijk multitasken. Het is ook een klein modelletje dus makkelijk mee te nemen! Alleen jammer dat ze zoveel kosten maar ik ben echt tevreden over de kwaliteit, laptops met windows gingen snel en vaak kapot bij mij :frowning_face:

Precies, ik zou als ik jou was nu vooral even kijken naar lichtere of kleinere laptops omdat je ze mot meenemen en naar de specificaties, in plaats van merken.

Als je geen Mac wilt is een Lenovo ook een goede keuze vind ik. Zelf heb ik een Lenovo en vindt hem heel fijn.

Macbook Air 13 inch raad ik aan. Hij is superlicht, batterij gaat lang mee, is snel, antivirus is niet nodig en het toetsenbord typt lekker haha. Het formaat is ook perfect. Niet te groot, dus handig voor school en net niet te klein dus je kan er ook lekker series op kijken. Als je een kleiner formaat wilt kan je een 12 inch nemen, en 11 inch is zeg maar een minilaptop. Ze zijn prijzig, maar de kwaliteit is uitstekend vind ik.

Voor alleen tekst verwerken en surfen kan je volgens mij niet snel fout zitten. Kijk vooral wat rond op verschillende fora en zoek misschien naar leuke acties om geld te besparen :wink:

Ik snap niet dat mensen een Macbook hiervoor aanraden. Oké, misschien is het een goede optie als je teveel geld hebt maar je kan voor veel minder geld een laptop kopen die net zo goed is voor deze activiteiten.

Ik heb een MacBook pro (13") van zo’n 6/7 jaar oud en hij werkt nog steeds perfect! In de tussen tijd zijn er lichtere modellen uitgekomen maar als je goed voor je laptop zorgt heb je er lang plezier van!
De enige reden dat ik over 1/2 jaar een nieuwere ga kopen is dat deze wel echt flink zwaar is dus ik hem niet ideaal vind voor mijn rug om hem in m’n rugzak/schoudertas mee te nemen.

Een Macbook Air is juist voor tekst verwerken en internetgebruik, dus meer zakelijk gebruik. En de Macbook Pro is echt een laptop waar een cd in kan en waarop je kan gamen etc (zwaarder). Dus die raad ik niet aan voor schoolgebruik. De Air is ideaal voor school omdat ze zo licht zijn, vaak lichter dan andere merken.

Het ligt een beetje aan de opleiding die je gaat doen op het HBO. Ik heb juist de nieuwe Macbook Pro (waar geen CD in kan) aangeschaft omdat ik Communication & Multimedia Design ga doen en zware programma’s ga gebruiken! Als je dit allemaal niet nodig hebt dan is het inderdaad handiger om een Macbook Air te kopen!

Ik heb zelf een macbook, maar of je die nou echt per sé nodig hebt? Nee. Ze zijn heel duur, maar voor dat geld krijg je een prachtig mooie laptop die ook nog eens fantastisch werkt. Ik heb de simpelste Macbook Pro 13 Inch waar ik een hele zomer lang voor gewerkt heb. Of ik er blij mee ben? Ontzettend! Of ik hem echt nodig had? Nee, als ik eerlijk ben niet. Maar ik wilde hem gewoon heel graag hebben en heb er geen moment spijt van gehad! Het is een hele fijne laptop en ik vind het besturingssysteem van Apple erg fijn. Daarnaast heb ik een iPhone en een iPad, dus dit sloot gewoon ideaal aan.

Ga eerst na hoeveel geld je uit wilt geven aan je laptop en kijk dan wat er mogelijk is. Want zoals hierboven ook al wordt gezegd is Apple heel fijn als je veel grafische programma’s gebruikt en met meerdere beeldschermen etc. werkt. Doe je dit niet en gebruik je je laptop gewoon om een beetje mee te surfen/aantekeningen te typen/etc dan kun je ook gewoon een andere laptop nemen.