goed of fout?

het afgelopen half jaar ben ik me steeds meer gaan irriteren aan een vriedin van mij, die al 5 jaar mijn beste vriendin was. ze was altijd al zo, maar de laatste tijd werd het steeds erger, en het viel meerdere mensen op dat ze de laatste tijd behoorlijk veranderd is. daardoor groeien we nu uit elkaar. ze vroeg vandaag aan mij waarom wij niet meer zo veel bij elkaar zijn, dus ik heb haar eerlijk verteld waaraan ik me ergerder. ik heb haar al heel vaak op subtiele manieren het duidelijk proberen te maken, maar dat kwam bij haar niet over. dus deze keer was het straigt to the point. maar nu is zij behoorlijk pisst en doet meteen of dit het einde van onze vriendschap is. heb ik er nou wel goed aan gedaan om haar te vertellen waar ik me nogal aan erger, of vinden jullie dat ik het gewoon had moeten laten zoals het was?

Ik vind dat je er goed aan hebt gedaan, soms is dat gewoon nodig binnen een vriendschap.
Tuurlijk is het zwaar klote als je te horen krijgt wat ‘fout’ aan je is, dan baal je hendig. Maarja misschien dat ze zelf dan inziet dat ze inderdaad veranderd is en mensen ergert. dat ze zich er wat van aantrekt en weer gaat worden zoals ze was.
Je loopt ook het risico dat ze zoiets heeft van schijt aan haar, haar hoef ik niet meer, maar als ze zo denkt was ze het dan wel waard om je vriendin te zijn?

En als je het niet had gezegd was je je alleen maar dood blijven ergeren en was er nog een fiksere ruzie gekomen dan dat je nu hebt. Nu is er nog enige kans dat het bijtrekt

ja, daar zit zeker wat in. maar ze ziet nu nog niet echt in dat ze dom bezig is, maar ik heb gezegd dat ze er maar over na moest denken en dat ik voorlopig geen zin heb om hierover te praten als het toch op ruzie uitloopt.

Ik heb hier maar 1 ding over te zeggen: In een echte vriendschap moet je eerlijk tegen elkaar kunnen zijn. Als de ander dat niet kan nemen, dan hoef je haar je beste vriendin niet te noemen.
Kortom: Je hebt er een goeie daad aan gedaan.

Ik vind van wel, als het je beste vriendin is moet je eerlijk kunnen zijn, en ze vroeg er toch zelf om wat er was?
Vroeg of laat, als ze verstandig is, ziet ze dat je gelijk hebt

Wat iedereen zegt.

Naja kijk. Laat ik het eens van de andere kant bekijken. Als ik jouw vriendin was, zou ik ook behoorlijk pissed zijn. Ik bedoel, als je beste vriendin je vertelt dat ze je irritant vind en dat ze vind dat jullie uit elkaar groeien… Dat is best een klap. Vooral als het al 5 jaar zo is. Ik zit nu ook in zo’n soort situatie met mijn beste vriendin die al 4 jaar mijn beste vriendin is, maar ik doe echt vet hard mijn best om het weer goed te maken, omdat ik wéét dat het normaal kan en dat het leuk kan. Alleen zitten we nu in een kutte periode. Dat is bij iedereen wel zo, iedereen heeft zo zijn ups en downs en als het echt al 5 jaar je beste vriendin is ken je haar door en door lijkt me? En jij wilt er niets meer aan doen? Of begrijp ik dat verkeerd?