Godsdienst begrippen

Kan iemand bij de volgende begrippen een voorbeeld noemen?
Universele zekerheid (iets kan toch niet overal, waardan ook, waar zijn?)
Generalisaties (op internet staat dit als betekenis; ‘’ overtuigingen die veel individuele gevallen samenbrengt, onder afzien van uitzonderingen’’. Maar wat bedoelen ze dan met ‘samenbrengen’?)
Deductie (een algemene uitgangspunt kan worden toegepast op alle volgende individuele gevallen)
Noodzakelijkheid (opvatting dat bepaalde standen van zaken nu zo zijn en niet anders hadden kunnen zijn)
Mogelijkheid (de opvatting dat bepaalde standen van zaken weliswaar nu niet zo zijn maar wel nu zo hadden kunnen zijn)

Ik heb geen godsdienst, maar eh, ok, we’ll try.

Universele zekerheid: je kan niet van de aarde vallen.
Generalisatie: alle vrouwen zijn dom

• edit: (1) hier ben ik het uiteraard niet mee eens en (2) dit is een extreem voorbeeld hè.
    Deductie: olifanten zijn groot en grijs en hebben een slurf. Dat dier is groot en grijs en heeft een slurf, dus dat dier is een olifant (beetje lelijk voorbeeld, sorry)
    Noodzakelijkheid: A Song of Ice and Fire wordt verfilmd als televisieserie, want als film zou het veel te lang en gecompliceerd worden.
    Mogelijkheid: mijn nagels zijn roze gelakt, maar ik had ze ook groen kunnen lakken.