God..

Geloven jullie in god? En zo ja waarom? Ik heb hier vandaag een lange discussie over gehad en kan niet begrijpen dat sommige geloven in een hemel en dergelijken. Zoiezo wel respect voor diegene die wel geloven en kunnen bidden enzo… Maar ikzelf kan geen steun halen uit iets dat ik nog nooit heb gezien…

X

Ik geloof er ook niet in maar komt denk ik ook doordat mijn familie
& veel vriendinnen er ook niet in geloven dus zo ben ik zeg maar ook niet opgevoed

maar alsnog ik geloof er niet in maar wel weer in geesten :stuck_out_tongue:

Jaa maar geesten zijn bewijzen voor maar voor god niet…

Ik zou het écht niet weten. Ik geloof in iig níet dat hij/zij/het de wereld heeft geschapen en de mens enzo, want dat heeft met het heelal en al die shit te maken! :grin:

Nee dat zei ik ook niet
ik zei dat ik in geesten geloof maar niet in God
:slightly_smiling_face:

Mijn excuses =)

Ik geloof wel in God. Ben katholiek opgevoed maar doe nu vrij weinig met mn geloof. We bidden altijd wel voor&na eten enzo, en meestal bid ik 's avonds in bed ook nog… gewoon bedanken voor de mooie dingen enzo :stuck_out_tongue:

Ik geloof niet in God of andere boven natuurlijke activiteiten, ik ben dan ook vrij opgevoed. Maar wel respect voor mensen die wel geloven, je hoort soms ook verhalen van mensen die heel veel steun aan hun geloof hebben en dat vind ik goed.

ik geloof er niet in, mijn ouders ook niet
ik heb 1x moeten bidden, we waren toen met een kinderfeesie bij een bowlingbaan, voor frietjes en kroket/frikandel
ik begrijp dan echt neit dat mensen god gaan bedanken voor iets vettigs van de snackbar

Ik ben wel gelovig opgevoed.
Christelijk.
We bidden thuis wel voor en na het eten.
Ik ga lang niet elke zondag naar een kerkdienst. Maar heel soms of als er iets leuks is.
Ik zit zelf bij een jeugdgroep van onze kerk: Break Op Zondag (we noemen het BOZ)
En dat is 1 x in de 2 weken. Dan gaan we gewoon leuke dingen doen en heeft niets met het geloof te maken.
20 mei was er een jeugddienst in onze kerk. Die heb ik samen met vrienden voorbereid. We hebben een toneelstukje geschreven en geregiseerd. Er was een muziekgroepje opgericht dat soort dingen :grinning: Ook hebben we eigen gebeden geschreven.
Hetzelfde bedoeld als altijd maar dan met makkelijkere woorden, moderenere liederen en nietzo langdradig :grinning:

Xlottt

ps: Ik geloof niet in alles wat er in de bijbel staat. maar ik geloof dat er een rode draad door het boek gaat als een leven, en dat wij dat meenemen… (snappie? moeilijk uit te leggen hoe ik dat bedacht heb) Ik denk dat er een vertrouwens band kan ontstaan tussen een persoon en god. Daardoor worden niet alle slechte dingen bestrafd, dat vertrouwd God dat het goed kan komen.
Heb daar gesprkken over gehad en zo vorm ik het voor mezelf.

Ik geloof niet in al die dingen , Ik geloof in mezelf en geesten. Ik bedoel net of dat iemand , een lijk tot leven kan brengen. niet. Ooit weleens van special effects gehoord ¬¬ Die mensen die dat boekje en films hebben gemaakt sporen niet.

Ik geloof wel in God. Ik ben gewoon een beetje katholiek opgevoed, maar niet echt streng ofzo. We bidden nooit voor het eten (behalve bij opa en oma), en we gaan maar een paar keer per jaar naar de kerk. Mij gaat het ook niet om de kerk en al, maar meer dat ik steun heb aan God. Ik bid af en toe wel eens, gewoon om te bedanken of als ik het moeilijk heb, zodat ik vertrouwen krijg dat het wel goed komt.
Ik geloof niet in de verhalen in de bijbel, maar wel dat ze meer een soort ‘advies’ geven over het leven…

Ja daar kan ik me in vinden :grinning:
Dat heb ik ook.

Wij gaan wel met kerst enzo naar de kerk

Sorry hoor, maar er zijn evengoed bewijzen voor dat god bestaat… Er is trouwens n0oit bewezen dat geesten bestaan hoor, meer mensen die hun aanwezigheid waarnemen (en neppe apparaten), maar ik zou wel kunnen vaststellen dat er meer mensen zijn die gods aanwezigheid waarnemen dan mensen die de aanwezigheid van geesten waarnemen… Ik zelf ben christelijk, ik voel god als ik me tot hem richt (bidden, naar de kerk enz) , en soms als ik me heel gelukkig of juist triest voel… Ik geloof by the way ook in geesten, of ze nou wel of niet uit de hemel door god zijn gezonden… De hemel is zowiezo een raadsel voor me, net als het ontstaan van de wereld en dat soort dingen, in de tijd dat het christelijk geloof ontstond, waren er namelijk nergens wetenschappelijke bewijzen voor en velen schoven deze raadsels toe naar god. Dit zie je ook in vele andere oude geloven (Denk maar aan mythologiem die seizoenen verklaren, egyptische goden die de nijl lieten stomen, de zonnegod die het licht bracht, maar ook aan de meer heidense delen van geloven zoals moeder natuur, die rol speelde in het keltisch geloof.) en de wetenschappelijke bewijzen zijn vaak overtuigender (zie: in den beginne schiep god de aarde … en god zag dat het goed was/maar de mensen bevochten elkaar … het leek god beter de boel te overstromen/ het was toch weer wel goed maar er bleef onrust onder de mens). Verder moet je ook vele dingen uit de bijbel symbolisch opvatten, er zijn namelijk ook mensen die het lopen over water en veranderen van water in wijn letterlijk nemen, hun keus, maar ik denk dat het slecht symboliseerd…

Ik heb mijn eigen geloof… En daar hoort god ook een beetje bij

ik geloof neit in god… ik geloof eerder in de evolutie theorie… ik heb er wel respect voor hoor… maar nee ik kan er gewoon niet in geloven… en nouja DIT IS MIJN MENING: ik vind dat er veel onnodige (welke oorlog is niet onnodig…) oorlogen om gelofen zijn… want ik denk niet dat als er een god was hij/zij/ofwatdanook het zo gewild had… dus dat is mijn mening :slightly_smiling_face: en k vind het heerlijk om er over te discuseeren! :wink:

Nee, vind het eigenlijk gewoon onzin. Ik geloof wel dat er iets is, maar absoluut niet dat dat god zou moeten zijn. En ik wil ook nog even kwijt dat ik een hekel heb aan van die mensen die me op straat proberen over te halen in god te gaan geloven, want daardoor krijg ik alleen maar afkeer tegen die religies. Als iemand er in wil geloven mag dat van mij allemaal, maar mij ermee lastig vallen, nee dat gaat te ver…

Ik ben wel christelijk opgevoed, en ging vroeger ook altijd elke zondag naar de kerk, nu is dat wat minder geworden.

Ik denk eerlijk gezegd wel dat er een God bestaat, of dat er tenminste ‘iets’ is. Ik geloof wel dat God de hemel en aarde heeft geschapen. En wij bidden ook altijd voor & na het eten. Ik heb geen idee wat ik van de bijbel moet vinden, ik vind het raar dat erop eens een bijbel was, wie zegt dat God dat heeft gezegd, wie heeft het geschreven, hoe kwam het opeens op aarde…
En ik geloof ook in geesten, of geluiden horen die van een overledene zijn enz. Een vriendin van mij ruikt soms de geur van rook opeens, haar vader is overleden en die rookte heel veel.
Dat soort dingen zouden best waar kunnen zijn.

ik geloof dat er iets is, maar niet dat het ‘god’ is. maar wel dat er iets is. ben zelf niet gelovig opgevoed, en ben zelf niet gelovig, en geloof wel in geesten.
ik snap best dat mensen hun steun in god kunnen vinden.
vaak, als i ksteun nodig heb, grijp ik naar m’n ketting, die van m’n oma is geweest. kwas altijd heel close met haar. soms heb ik 't gevoel dat ze dan luister ofzo. rare vergelijking, maar 't is beide steun zoeken in iets wat je niet ziet. dus ik snap 't wel.
'k heb respect voor gelovigen, maar ze moeten me ook niet gaan ‘aanvallen’, wat sommigendoen : van je MOET geloven, en god is alles, en weet ik veel.
maar ik vindt her vooral nu zo grappig: er zijn steeds meer ‘ontdekkingen’ die duidelijk maken dat de bijbel niet klopt. veel dingen kloppen niet, zoals met jezus aan 't kruis enzo. en dat hij wél getrouwd was. de diehard-christenen zullen dit niet geloven, maar er zijn bewijzen voor, dus.
maar de bijbel is volgens mij ook synbolisch bedoelt ja.