Glutenvrij eten?

Haiii

Ik ben een meisje van bijna 15 jaar oud die graag gluten (of tarwe) vrij wil eten. Ik merk dat als ik gluten eten, ik er meestal erg op reageer door middel van een opgezwollen gevoel, buikpijn (soms overgeven) en hoofdpijn. Daarom ben ik vanaf vrijdag aan het proberen de meeste dingen die ik normaal zou eten te vervangen door spelt en glutenvrij eten. Ik denk namelijk dat ik last heb van gluten intolerantie. Ik heb hier ongeveer al 3 jaar last van (eigenlijk alleen hoofdpijn) en sinds 4 maanden ook veel buikpijn. In mijn biologie boek staat (ja in mijn bio boek :cold_sweat:) dat het heel goed mogelijk is om gluten intolerantie te krijgen vanaf dat je in de puber tijd zit (voor mij al een jaar of 5). Het enige probleem, ik ben de enige in mijn gezin die hier last van heeft, dus zal alles voor mij aangepast moeten worden. Ik wil eigenlijk alleen een allergie test doen als ik bijna zeker weet dat het aan de gluten ligt, anders weer een heleboel gedoe voor niets. Ik heb vanochtend omdat mijn eigen brood op was en ik verder geen spelt brood meer had, een gewoon brood gegeten en bast nu van de hoofdpijn en buikpijn… Ook in de vakantie zo (in de vakantie eet ik brood in de ochtend) en heel de vakantie ziek geweest…

Iemand tips?

Je kan beter toch maar gewoon een allergie test doen, want het is echt niet slim om jezelf zo’n dieet aan te meten. Ga naar een dokter, en mocht je glutenintolerantie hebben, ga dan naar een diëtist voor voedingsadvies in plaats van zelf maar wat te doen.

Hoe weet je dat je specifiek last hebt van gluten als je nog nooit geprobeerd hebt om glutenvrij te eten? Glutenintolerantie/coeliakie is op dit moment echt enorm overrated, en daar krijg je nieteens hoofdpijn van. De belangrijkste symptomen van coeliake zijn chronische diarree, gewichtsverlies, en een groeiachterstand. Aspecifieke buikpijn, veranderd ontlastingspatroon en opgeblazen buik komt veel vaker door prikkelbare darm syndroom.

Ik zal er eens met mijn moeder over hebben een allergie test te doen, alleen zijn die niet heel erg duur?

Bijna 15 is gewoon 14.

En wat hierboven staat. Ik zou eerst een allergietest doen, want er zijn tig andere mogelijkheden voor je hoofdpijn. Een test kan daar gemakkelijk uitsluitsel over geven, anders blijf je thuisdokteren en glutenvrij eten is behoorlijk lastig als je dat zelf uit gaat zoeken.

Bovendien kan je lichaam ‘ontwennen’ van bepaalde producten, wat de buikpijn kan verklaren als je weer eens tarwe eet. En de verschijnselen die jij noemt doen mij ook eerder denken aan PDS.

Dat wordt gewoon in het ziekenhuis gedaan en dus vergoed door je zorgverzekering.

1 dingetje: in spelt zit ook gluten.
Denk dus eerder dat je wat reageert op tarwe ipv gluten.
Maar de enige manier om hier achter te komen is om naar je huisarts te gaan en je bloed te laten testen. En naar een dietiste te gaan. Dit wordt allemaal vergoed door de zorgverzekering.

Eens met wat hierboven gezegd is… buikpijn, opgeblazen gevoel en hoofdpijn kan heel veel oorzaken hebben. Het kan bijv. ook zijn dat het aan een bepaalde voedselcombinatie ligt, of dat je te weinig beweegt.
Ga naar de huisarts en eventueel een dietist om te kijken of deze klachten echt door voeding komen of dat het gewoon stress is e.d.

Ik zou toch echt eerst een allergietest doen. Het kan aan de gluten liggen, het kan ook iets anders zijn. Gluten zijn alleen maar slecht als je er echt niet tegen kan en dat weet je alleen maar zeker als je het test. Je klachten zijn vervelend, maar kunnen ook andere oorzaken hebben.

Gewoon inderdaad laten testen. Is beter voor jezelf als je het zeker weet. (Overigens kan hoofdpijn wél een symptoom zijn van glutenintolerantie, het heeft heel veel niet-typische symptomen. Daarom is het vaak ook moeilijk te herkennen.)

Ik zou je er eerst op laten testen. Dit kan met een bloedtest. Je zou ook allergisch kunnen zijn voor 1 bepaalde stof. Dan zou je een uitgebreide allergietest kunnen laten doen. Als je dit wilt, moet het wel via de huisarts (doorverwijzing).

Ik heb ook last van de opgezwollen buik als ik tarwebrood (volkoren) eet. Het lijkt dan aan het eind van de dag alsof ik 6 maanden zwanger ben. Ik wil trouwens even aangeven dat er ook mensen zijn die een lichte glutenintolerantie hebben, dat niet meteen coeliakie genoemd mag worden. Als ik glutenvrij eet, heb ik geen last van een opgezwollen buik in de loop van de dag en geen last van buikpijn. Als ik als ontbijt en lunch brood eet, krijg ik een buik die niet meer in te houden is en buikpijn. Geen brood? Dan hoef ik hem niet eens in te houden. Dit ligt niet aan hoeveel ik eet, als ik glutenvrij eet, eet ik even veel en blijft mijn buik plat. Ik las trouwens vandaag nog dat speltbrood niet persé glutenvrij is, omdat in spelt erg verwand is aan tarwe of zo iets. Daardoor lijken de eiwitten (gluten) ook heel erg op elkaar. Als je daar meer over wilt weten raad ik je aan er zelf informatie over te zoeken. Ik ben het oneens met dat je niet zelf kan kijken of je er intolerant voor bent. Zolang je op een gezonde manier kijkt of je zonder gluten je beter voelt, kan dit vind ik gewoon. Maar je moet wel zorgen dat je nog genoeg voedingsstoffen van alles binnenkrijgt, en vooral genoeg vezels.

Gluten zit in zoveel meer dan brood,

denk aan koekjes & pasta maar ook sommige soepen, vleeswaren, snoep, etc.

En zoals eerder gezegd bij gluten tolerantie kan je ook geen spelt verdragen, hier zitten gewoon gluten in, even als in bijvoorbeeld gerst en andere granen.

Ik zou voor je klachten gewoon naar de huisarts gaan i.p.v. zelf diagnoses gaan stellen.

Helemaal met je eens dat het in heel veel producten zit. Maar eigenlijk was het enige dat ik tot voor kort at met gluten erin brood. Ik eet eigenlijk geen snoep en koekjes nagenoeg niet.

Nouja we zijn het niet eens over het naar de huisarts gaan, maar dat moet cupcakeje zelf maar bepalen. Je bent 15, dus misschien kun je het er beter eens met je ouders over hebben.

Ik denk dat naar de HA gaan verstandiger is omdat:

1. wanneer er wel sprake van coeliakie is (auto-imuunziekte waarbij geen gluten verdragen kunnen worden)
    en je zelf al een tijd minder gluten eet is die diagnose moeilijker te stellen.
    Daarnaast moet er dan een zeer strikt dieet gehouden worden om schade in het lichaam te voorkomen (dus je kan niet smokkelen, of iets eten wat in aanraking is geweest met gluten)

2. Haar klachten kunnen ook door andere dingen komen die misschien onderzocht kunnen worden.

Verder zit het ook in vleeswaren, soep, kant en klaar maaltijden, broodbeleg, verschillende soorten chips en nog veel meer. Om echt glutenvrij te willen eten moet je nagenoeg elke verpakking lezen.
en kun je bv geen gebruikt boterkuipje gebruiken e.d. (kruimels of zelfs onzichtbare besmetting)

Ja, dit is als je de heftige vorm, dus échte coeliakie hebt. (Ik ken niemand die het zo erg heeft trouwens… Ik schrik wel van dat van dat boterkuipje!) Je hebt ook glutenintolerantie die niet zo heftig is, en zich uit in dingen die ik heb bijvoorbeeld als ik (veel) gluten eet. (Mag geen coeliakie genoemd worden en zal ook niet zo gediagnosticeerd worden.)

Ik zelf kijk wel altijd op de verpakking van voedingsmiddelen.

Eens. Het zou bij haar ook van andere dingen kunnen komen.

Ja t echte dieet is erg streng en kut, maar daarom kan je wel beter weten of je dat volledig moet doen of juist niet.
Gewoon uitsluiten, want als je te lang toch te veel binnen krijgt kan je chronische coeliakie krijgen waarbij de darmwand niet meer kan herstellen.

En als het niet aan de gluten ligt, dan kan de huisarts je alsnog doorverwijzen naar bv een dieetist die je gaat helpen met je (waarschijnlijk pds) klachten.

Ik stap nu zelf ook die molen in. Heb nu ook eerst een gluten test op de planning staan; daarna waarschijnlijk eliminatie dieet.

Er zijn heel veel mensen die daar pas op latere leeftijd achter komen.
Mss is een test toch wel goed…
Misschien moet je eens een tijdje testen door geen gluten te eten, kijken wat er gebeurd.
En tips voor eten:

• Bij de AH hebben ze meestal een speciale afdeling voor glutenvrije dingen.
  • Op internet zijn er genoeg recepten te vinden waar geen gluten inzitten, ook lekkernijen.
  • Probeer wel genoeg te eten. Ik ken iemand die dan soms gewoon bijna niks eet omdat ze niks kan eten… probeer altijd wat bij je te hebben.

Sterkte!