GLM in SPSS

Hoi allemaal,

Voor mijn afstudeeronderzoek wil ik wellicht gebruik maken van een General Linear Model om mijn data te analyseren. Echter heb ik nog geen ervaring met SPSS en weet ik niet of dit te hoog gegrepen is.
Ik doe HBO en vraag me ook af of deze vorm meer voor de uni bedoeld is? Iemand ervaring met zo’n model, is het haalbaar?

Heb je meer dan 2 (interval of ratio) variabelen die je met elkaar wil vergelijken? Zoja dan is een GLM inderdaad een manier om je data te analyseren. Dit hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, je moet alleen weten hoe je het juist invoert en hoe je het interpreteert.

Ik heb zelf heel veel gehad aan het boek ‘SPSS handboek’ van A. de Vocht. Nieuw is het boek 28 euro, maar ik heb hem op marktplaats gevonden voor 5 euro haha. Het maakt niet heel veel uit welke versie je hebt, SPSS verandert niet heel veel dus je kunt prima een boek van versie 19 gebruiken als je versie 23 op je computer hebt staan.

Hier staat ook overzichtelijk uitgelegd wat er mogelijk is en waar je op moet letten: https://www.tilburguniversity.edu/nl/studenten/studie/colleges/spsshelpdesk/edesk/glm/

Correct me if i’m wrong, maar GLM is toch geen model an sich maar een verzamelnaam voor specifieke analyses? En de moeilijkheidsgraad daarvan hangt af van welke specifieke analyse je gebruikt.

Als je geen kennis hebt van SPSS lijkt het mij handiger om een basis analyse (meervoudige regressie, logistische, …) te doen.

Nee een GLM is wel een model volgens mij, maar hij kent vele vormen (Poisson, Gaussian…). Het zou wel kunnen dat in SPSS je hem niet “aanroept” als GLM, maar als Poisson regression ofzo. In R roep je het wel gewoon aan via glm() en dan specificeer je het type in de parameters.

Mijn ervaring met GLMs is van lang geleden, maar ik weet nog wel dat toen ik er één voor het eerst gebruikte ik dacht van “ow…Was dit het?” Maar inderdaad probeer eerst eens een gewone LM als je nooit met SPSS gewerkt hebt. Dit kan gewoon op je huidige data, je krijgt dan alleen een fit van lik-me-vestje en meteen de confirmatie dat je toch echt wel een GLM wil gebruiken.