Gitaar leren spelen

Hallo allemaal,

Ik ben 15 jaar en wil me zelf gitaar leren spelen met hulp van een vriendin.
Ik heb alleen totaal geen verstrand van gitaren.
Ik heb geen idee wat voor gitaar ik moet kopen, er zijn zo veel soorten.
Nu ben ik er achter dat ik sowieso een 4/4 moet hebben.
Ik wil graag liedjes kunnen spelen van mumford and sons en alles in die categorie, is een akoestische gitaar daar voor geschikt of een western gitaar? Of zit er niet zo veel verschil in. En met wat voor soort gitaar kun je liedjes spelen als bijvoorbeeld missery bussines van paramore? kan dat met de zelfde gitaar als iets van mumford and sons?

Alvast bedankt!

Ik speel gitaar sinds ik 5 of 6 jaar oud ben, en als ik jou was zou ik beginnen met de basis op een akoestische gitaar, je kan verwachten dat je meteen liedjes van Paramore e.d. kan spelen, het heeft wel wat tijd en veel geduld nodig.

Sommige mensen vinden elektrisch makkelijker omdat de snaren dunner zijn en makkelijker om in te drukken. Als je uiteindelijk elektrisch wilt gaan spelen, zou ik meteen een elektrische kopen. Wel wat duurder natuurlijk, omdat je ook o.a. een versterker nodig hebt.

Als je met akoestisch begint, bouw je meer kracht op in je vingers. Elektrisch heeft een dunnere hals, en de akkoorden zijn daardoor soms makkelijker om te halen. Maar het voordeel van akoestisch is, dat als je akoestisch kan spelen, je ook elektrisch kan! Bij elektrisch is dat dus niet altijd zo.

Ik raad je dus aan om met akoestische gitaar te beginnen, omdat je daarna ook elektrisch kan, en het is goedkoper. Daarop leer je de basis veel beter. Tokkelen, noten lezen, akkoorden. Maar als je gewoon wat akkoorden wilt rammen op muziek en het je niet zoveel uitmaakt, zou je ook gewoon met elektrisch kunnen beginnen. Elektrisch is in het algemeen gewoon wat simpeler dan akoestisch. Ik ben zelf begonnen op een akoestische gitaar.