Gitaar leren spelen

Hallo allemaal,

Ik ben 15 jaar en wil me zelf gitaar leren spelen met hulp van een vriendin.
Ik heb alleen totaal geen verstrand van gitaren.
Ik heb geen idee wat voor gitaar ik moet kopen, er zijn zo veel soorten.
Nu ben ik er achter dat ik sowieso een 4/4 moet hebben.
Ik wil graag liedjes kunnen spelen van mumford and sons en alles in die categorie, is een akoestische gitaar daar voor geschikt of een western gitaar? Of zit er niet zo veel verschil in. En met wat voor soort gitaar kun je liedjes spelen als bijvoorbeeld missery bussines van paramore? kan dat met de zelfde gitaar als iets van mumford and sons?

Alvast bedankt!

Ik speel gitaar sinds ik 5 of 6 jaar oud ben, en als ik jou was zou ik beginnen met de basis op een akoestische gitaar, je kan verwachten dat je meteen liedjes van Paramore e.d. kan spelen, het heeft wel wat tijd en veel geduld nodig.

Sommige mensen vinden elektrisch makkelijker omdat de snaren dunner zijn en makkelijker om in te drukken. Als je uiteindelijk elektrisch wilt gaan spelen, zou ik meteen een elektrische kopen. Wel wat duurder natuurlijk, omdat je ook o.a. een versterker nodig hebt.

Als je met akoestisch begint, bouw je meer kracht op in je vingers. Elektrisch heeft een dunnere hals, en de akkoorden zijn daardoor soms makkelijker om te halen. Maar het voordeel van akoestisch is, dat als je akoestisch kan spelen, je ook elektrisch kan! Bij elektrisch is dat dus niet altijd zo.

Ik raad je dus aan om met akoestische gitaar te beginnen, omdat je daarna ook elektrisch kan, en het is goedkoper. Daarop leer je de basis veel beter. Tokkelen, noten lezen, akkoorden. Maar als je gewoon wat akkoorden wilt rammen op muziek en het je niet zoveel uitmaakt, zou je ook gewoon met elektrisch kunnen beginnen. Elektrisch is in het algemeen gewoon wat simpeler dan akoestisch. Ik ben zelf begonnen op een akoestische gitaar.

Dan ga ik denk ik een akoestische gitaar kopen, en als ik het eenmaal kan kan ik altijd nog een electrische kopen.

Heel erg bedankt!

Geen probleem, heel veel succes :slightly_smiling_face:

Akoestische gitaren zijn inderdaad goed om mee te beginnen. Ik raad het merk Juan Salvador aan, fijne gitaren zijn dat om mee te beginnen (ik heb Modelo 2C).

Ik zou in een keer een goede, dus waarschijnlijk wat duurdere, akoestische gitaar kopen waar je echt de rest van je leven op zou kunnen spelen, en niet eerst een ‘beginnersgitaar’ en daarna een wat betere, maar dat is mijn mening.

Ik zou juist wel eerst een beginners gitaar kopen voor rond de 50¤. Bij sommige mensen is gitaar spelen een opwelling en als ze merken dat je niet zomaar even gitaar spelen kunt, stoppen ze ermee. Zonde van je geld anders. Maar dat moet je zelf inschatten, hoe graag wil je dit? :wink:

Dat opzich wel ja. Maar wat als ze het bijvoorbeeld helemaal niet leuk vind om gitaar te spelen? Dan heb je een enorme miskoop gehad.

Die ik aanraadde zijn eigenlijk niet echt beginnersgitaren, maar gewoon hele redelijke gitaren die je geld waard zijn. Mijne kostte ca. 200 euro, maar ik weet niet welk ‘bedrag’ er onder beginnersgitaar valt.

Ik koop geen beginnersgitaar, maar ook niet direct een dure.
Ik heb een western akoestische gitaar gevonden voor 50 euro en die lijkt me wel perfect! Ik wil namelijk als ik het eenmaal onder de knie heb (wat lang kan duren natuurlijk) een electirische kopen, en dan koop ik wel een dure elecitrische!

Bedankt allemaal voor het advies!

Ik heb zelf ook geen lessen gehad in het begin… Je kan een zeer goede basis opbouwen door het zelf aan te leren… Het is gewoon even doorzetten en er voor gaan! [color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue] [color=rgb(51, 51, 51)][color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue]Zelf speel ik nu 3 jaar gitaar, en zit samen met een paar vrienden in de band “Vengeance Is Ours”, waar ik de gitarist van ben… Het is echt vet om nu al af en toe een optreden te hebben, zeker de moeite waard haha!
[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]Ik begon zelf eerst met een paar filmpjes op youtube, maar die zijn meestal best amateuristisch… Ik zou eerder een e-book lezen en gebruiken bij het oefenen, daar leerde ik zelf het meeste van… Ik gebruikte http://www.paypro.nl/producten/Leer_Gitaar_Spelen_In_4_Dagen/14814/20896 , en ben er best tevreden mee… Hiermee kan je wel snel een goede basis mee leggen.
[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]You go girl! [color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]