Girlscene's hardloop challenge met Runninglau

Girlscene stelt je graag voor aan onze nieuwe aanwinst: hardloop blogger RunningLau! Laura, zoals ze in het dagelijks leven heet, blogt over haar grootste passie hardlopen en alles wat daarbij komt kijken. Vanaf nu deelt ze elke week haar belevenissen en verhalen op hardloopgebied hier op Girlscene. Genoeg gepraat… Maak kennis met Girlscene’s nieuwste blogger Runninglau! Lees hier het volledige artikel.

Hoi meiden!

Jullie kennen mij misschien al van een paar dagen terug, een artikel waarin ik mij aan jullie heb voorgesteld. Gaat er geen belletje rinkelen? Lees het artikel hierboven terug. Zoals ik ook daar heb aangekondigd gaan er nog veel leuke artikelen komen, waaronder bijvoorbeeld een challenge. Niet zomaar een challenge, nee, een hardloop-challenge! Deze (hardloop) challenge gaat de eerste dag van februari van start. Verder ga ik nog niets verklappen, maar het leek me leuk het topic voor de challenge alvast te openen. Nog één week om ons mentaal voor te bereiden. Haha! :wink:

Zoals jullie in mijn vorige blogposts al konden lezen, ben ik een echte hardloop ‘freak’. Misschien kun je je dat nu niet goed voorstellen, dat iemand hardlopen zó leuk kan vinden. Het mooie is, ooit was ik het meest luie wezen op aarde, het best te omschrijven als een futloze zoutzak. Ik was al te beroerd om naar de koelkast te lopen. Die ene keer dat ik met mijn vriendin had gepland om naar de sportschool te gaan belandden we in de snackbar. Hoe ik je het ook wendt of keert: hardlopen is iets wat je moet opbouwen.

Je leert ervan te houden. Door te oefenen en te trainen, kun je je eigen grenzen blijven verleggen en zul je jezelf keer op keer weer verbazen. Je lichaam is tot zo veel meer in staat dan je zou denken!
Wil jij ook beginnen met hardlopen, of ben je in voor een nieuwe uitdaging? Daar heb je geen nieuwjaar voor nodig. Don’t worry, it’s never too late. Een challenge. Één maand. Vier weken. 31 dagen. That’s all it takes. Laten we dit samen doen, met zoveel mogelijk Girlsceners, die elkaar altijd en op elk moment kunnen steunen. Of je een ervaren loper bent of dat dit je eerste keer wordt: de challenge is voor iedereen toegankelijk. Er zijn twee varianten op de challenge. Eén voor beginners, en één voor gevorderden, inclusief een topic waar jullie allemaal gezellig mee kunnen kletsen op het Girlscene forum. Voordat je het weet ren je mij eruit!
Elke week gedurende de maand februari geef ik jullie een update en review over de laatste week, inclusief een schema voor de nieuwe week van de challenge. Met behulp van de tag #GIRLSCENERUNS kunnen we elkaar steunen, aanmoedigen en helpen op iederen moment van de dag. Ook op het Girlscene forum is de mogelijkheid om elkaar up-to-date houden over onze laatste runs, delicious healthy meals, en alles wat jij denkt dat te maken heeft met de challenge. Houd elkaar op de hoogte via Instagram, Tumblr en het topic, om op deze manier het beste uit ons naar boven te halen!
*tromgeroffel* … Zijn we er klaar voor? Hier is de eerste week van de #GIRLSCENERUNS challenge!

De challenge voor beginners – WEEK 1

Dag 1: 5 minuten joggen – 2 minuten lopen - 3x
Dag 2: 5 minuten joggen – 2 minuten lopen – 3x
Dag 3: 5 minuten joggen – 1 minuut lopen – 3x
Dag 4: 6 minuten joggen – 2 minuten lopen – 3x
Rust dagen: 3

De challenge voor gevorderden – WEEK 1

Dag 1: 15 minuten hardlopen – 2 minuten lopen – 2x
Dag 2: 10 minuten hardlopen – 1 minuut lopen – 3x
Dag 3: 20 minuten hardlopen – 1x
Dag 4: Free choice: ontdek nieuwe paden of ren je favoriete rondje!
Rust dagen: 3

The challenge for Beginners - Week 2

Day 1 : 5 minutes jogging - 1 minute walking - jogging 10 minutes - 2 minutes walking - 5 minutes jogging
Day 2 : 10 minutes jogging - 1 minute walking 2x
Day 3 : 10 minutes jogging - 1 minute walking - 5 minutes jogging - 2 minutes walking - 10 minutes jogging

The challenge for advanced Runner’s – Week 2

Day 1 : 5 kilometers own pace
Day 2: 10 minutes running , one minute walking 3x
Day 3 : Interval : running 5 minutes , 30 seconds at full power sprint , 1 minute easy jog , 1 minute accelerated pace , 1 minute easy jog , 30 seconds sprinting full power 3x

Keep in mind: dit zijn maar richtlijnen. Zodra jij voelt dat het ietsje te snel voor je gaat, kun je bijvoorbeeld ook gerust beginnen met 2 minuten joggen gevolgd door 1 minuut wandelen. Ook kun je varieren met de dagen: komt dinsdag jou beter uit dan de maandag? Geen enkel probleem. Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat je een redelijke tijd - 20 à 30 minuten - buiten doorbrengt. Gaat het je allemaal te makkelijk af? Dan heb je natuurlijk alle vrijheid de runs zo aan te passen dat ze voor jou geschikt zijn. Toch nog een beetje zenuwachtig? Lees hier nog een keertje de gouden hardlooptips van vorige week, zodat je zeker weet dat jou dit gaat lukken.

Klets gezellig mee over de challenge op het Girlscene forum hier en vergeet niet je Instagram en Tumblr foto’s te taggen met #GIRLSCENERUNS.

May the odds be ever in your favour… and let the games begin! :wink:
Liefs,

Laura

Klinkt heel leuk! Ik ga meedoen met de challenge!

Ik doe mee! Loop zo’n 30 km hard per week en mijn ultieme doel is een halve marathon. Ben benieuwd wat de challenge inhoud!

Klinkt erg leuk! Ik loop zo af en toe, meestal 1 keer in de twee weken, 5 km. Eigenlijk wil ik wel vaker gaan lopen, dus misschien is dit een goede stok achter de deur haha.

Klinkt leuk, ik doe ook mee !

Floor, gezellig!

Marlous, YEAH! Leuk!

Simplicity, wauw! Dat zijn nog eens afstanden, met 30 km in de week weet ik zeker dat jij binnekort de halve marathon al aan kunt. Loop je al lang hard?

Equilibrio, dat gaat je dan zeker lukken! Als je een maal mee doet, houden wij je wel gemotiveerd :wink: haha.

Ik kom net terug van een flinke interval training. Goh wat zijn die zwaar! Maar het hoort erbij. Normaal ga ik lekker op rustig tempo, maar nu ben ik begonnen met 1,5K normaal tempo, vervolgens 10x 100 meter versneld/sprints- en weer 1,5K normaal tempo. In totaal 5K! Nu lekker eten. :slightly_smiling_face:

Zijn er nog meer meiden geweest vandaag?

Interval is inderdaad zwaar, maar voel me erna altijd wel heel voldaan en tevreden haha. Je hebt veel sprints gedaan, poeh; knap!
Ik loop nu zo’n 3 jaar hard :slightly_smiling_face:

Ik ben ook net terug van mijn ronde! 13 km met daarvan 8 km iets boven mijn tempo en de rest lekker rustig.

Wat leuk Laura!
Helaas doe ik niet meer zo aan hardlopen, werkt tegen met me andere sport :frowning_face:

Klinkt leuk! Als ik het kan combineren met mijn ‘eigen’ trainingsschema doe ik graag mee :slightly_smiling_face:

Hardlopen doet me zo’n zeer aan de knieën door overgewicht

Leuk ik doe mee!

Ik doe ook mee!
Heb totaal geen conditie, dus dat gaat nog leuk worden :cold_sweat:

Ah tof! Ik zou graag meedoen maar ik ga pas midden februari hardloopschoenen halen :cc (ik wil ze persee in Londen halen haha)
ik heb het een tijdje met gewone schoenen gedaan maar daardoor kreeg ik last van m’n knieën en ik wil liever geen blessure oplopen haha

Wel echt een leuk idee!

Is de challenge een beetje te doen voor iemand met NUL conditie?
Ik wil wel graag beginnen met hardlopen en zo’n challenge lijkt me wel een goede motivatie, maar niet als het al meteen vrij zwaar is haha.

Ik ben heel benieuwd, ik doe mee!

Ik ben benieuwd naar de challenge. Ik loop zo’n drie keer per week hard. Telkens ongeveer 5km, maar ik ben aan het opbouwen. Dus count me in!! :upside_down_face:

Simplicity, super zeg! Kun je nu lekker met een voldaan gevoel aan je weekend beginnen :slightly_smiling_face:

Kim, ik zie inderdaad op Instagram dat je super bezig bent meid! Interval daarintegen kan alleen maar positief werken, maar dat doe je zeker al. Je ziet er top fit uit, echt mijn respect! :slightly_smiling_face:

Fullforcegale, er komt een challenge voor beginners en voor wat gevorderden, dus dat komt helemaal goed! Daarbij kun je ook altijd het schema ietsje aanpassen naar jou wensen. Als het je teveel wordt, doe je gewoon wat rustiger aan! :slightly_smiling_face: Komt helemaal goed!

Ik begin nu aan een heerlijke luie vrijdag avond na 3 weken vol examens, toetsen, rennen, bloggen en werken. Poeh. Even uitademen! Haha heerlijk zo een rustig avondje. Vooral na een zware interval! :slightly_smiling_face:

Super leuk! Ik doe mee!

Ik loop op dit moment niet veel hard, omdat ik een drukke periode achter de rug heb, maar ik ben wel van plan om weer te beginnen. Dit lijkt me dus een goede motivatie :slightly_smiling_face:

Amber, that’s the spirit :grinning:!

Houden jullie meiden meer van rustige langere lopen, of van snelle korte afstanden?

Ik heb nu al een tijdje niet gelopen, maar wil het weer opbouwen. Ik wil weer 5 kilometer gaan lopen & dan onder de 5 minuten. Daarna wil ik langzaam aan langere afstanden gaan lopen maar ik wil eerst mijn 5 kilometer weer opbouwen.
Ik loop in mei de bergrace by night, 5,6 kilometer & liep deze in november in 35 minuten. Wil het nu sneller proberen, maar ben telkens te lui om te beginnen. Daarom is deze challenge een goed idee!