Gilles de la tourette

hee allemaal,
ik ben een meisje van 15.5 jaar bijna 16.
en heb een vriend(16.5) met het syndroom van gilles de la tourette, ik weetniet of iemand van jullie dat kent.
maar ik zou graag meer hierover willen weten dus ben of ken jij iemand met gilles de la tourette schrijf dan hier iets onder of stuur wat prive om er over te praten want k wil er graag meer over weten zodat ik dr mee kan leren omgaan.

Je vraagt nu specifiek naar ervaringen, maar misschien is het ook een idee om te googlen naar Tourette en je daar in te lezen?

Er was wel eens een programma over op televisie. Er zijn verschillende vormen van Tourette, wat zijn de trekjes van jou vriend als ik vragen mag?

Bij RTL5 was er zo’n programma, Tourette on Tour. Daarin vertelden jongeren met Tourette over hun ervaringen en richtten ze een band op. Misschien kun je dat terugkijken?
En verder zou ik vooral met je vriend gaan praten, waar hij tegen aan loopt. Want het is heel persoonlijk bij Tourette waar je last van hebt en het is ook heel persoonlijk hoe mensen willen dat je ermee om gaat (er wel of niet om lachen, wel of niet iets van zeggen etc).

Ik denk dat je hem er het beste zelf naar kan vragen. Er zijn heel veel verschillende vormen en symptomen van gilles de la tourette, het is bij iedereen anders

Mijn vriend heeft tourette.
Ik weet niet precies wat je wil weten, maar mijn vriend heeft tics in zijn gezicht, vaak snuiven met neus, bewegen/rollen van ogen en bewegen met wenkbrauwen. Ook beweegt hij zijn vingers op ‘gekke’ manieren (lastig uit te leggen).

Op onze derde date lag ik bij hem een film te kijken, hij snoof steeds met zijn neus, dus ik vroeg of hij verkouden was. Toen zei hij dat hij tourette heeft.

Hij doet er op zich wel luchtig over, hij is nu bijna 22, dus is er ook erg aan gewend. Vroeger waren zijn tics erger. Dus het kan wat minder worden door de jaren heen. We praten er niet echt over, voor mij hoort het gewoon bij hem. We zijn nu 1,5 jaar samen en ik denk dat ik steeds minder door heb dat hij de tics heeft.

Als je nog wat wil vragen, doe dat gerust. :slightly_smiling_face:

Er zijn veel verschillende vormen. Ik zou je inlezen op internet of hem gewoon dingen vragen. Hij vindt het vast niet erg om daarover te vertellen

hee meiden,
alvast bedankt voor jullie reacties
de tics van mijn vriend zijn:
*in de bioscoop op stoel zitten en dan heen en weer gaan.

• vingers knakken.
    *tanden tikken hoop dat jullie begrijpen wat k bedoel,
    en verder weet k nog niet zo goed.

Als je er echt meer over wil weten, dan is je vriend de beste aan wie je het kan vragen.

Hij of zijn ouders zijn degene die je het beste kan uitleggen wat het precies is.

Je kan ook alvast een beetje opzoeken op internet.

Ik herken dat van het niet echt stil kunnen zitten ook erg in mijn vriend.
Kan je er wel met je vriend over praten?

Het kan namelijk zo zijn dat hij het moeilijk vindt, omdat hij er mee wordt gepest, of dat hij vroeger werd gepest.

Nogmaals, je mag me altijd een privébericht sturen! :slightly_smiling_face: