Gezonde sausjes topic!

Ik probeer zelf heel gezond te eten maar ik vind sausjes en kruiden bij het eten zo enorm lekker. Maar kant en klare saus of saus uit een pakje/zakje is zó ongezond, dus ik dacht, laat ik eens zelf wat proberen. Plaats hier je sausrecepten en/of sladressing recepten! (Als dit topic al bestaat, idk sorry ik ben vrij nieuw hier dus ik weet het niet???)

Magere tzatziki saus
Benodigdheden:

• 150 tot 250 ml (magere) yoghurt
  • 1/3komkommer
  • 1 tot 2 teentjes knoflook (naar smaak)

Rasp de komkommer in dunne sliertjes, doe wat yoghurt in een kommetje en doe hier de sliertjes komkommer doorheen. Hak de knoflook in fijne stukjes, roer deze door de yoghurt met komkommer. Voeg eventueel nog wat bieslook toe naar smaak. Laat dit één nachtje in de koelkast intrekken, de volgende dag is het klaar om te eten!

Zoetzure sladressing
Benodigdheden:

• 2 el olijfolie
  • 1 el citroensap
  • 1 tl honing

Meng deze 3 ingrediënten goed door elkaar in een kommetje. Voor wat extra smaak zou je hier nog chillivlokken, bieslook of andere kruiden naar wens in kunnen doen. Ik houd zelf het meest van chillivlokken.

Goed idee en volgens mij bestaat het topic nog niet!

:upside_down_face:

pindasaus:

2 handjes pinda’s fijn maken in de keukenmachine.
dan voeg je toe:
1 rode peper (in stukjes, zaadjes verwijderen als je niet van pittig houdt)
half tot heel blikje kokosmelk (hoe minder melk, hoe dikker de saus)
stukje gember
2 tenen knoflook
lepel honing
zout

en dan de keukenmachine weer aanzetten tot het een gladde saus is. dan opwarmen in een pannetje, of gewoon gelijk in de pan met eten gooien en zo opwarmen.

heerlijk met boontjes en kip.

Klinkt lekker!!!

Als je wil zorgen dat de tzatziki dik blijft, zoals tzatziki hoort te zijn. Kun je een hangop van de yoghurt maken. Dus in een handdoek gieten en zo 3 uur laten hangen. En de zaadlijsten uit de komkommer halen.

Ajvar is ook erg lekker, is een saus van paprika voor bij bijvoorbeeld vlees.

Ajvar:
Paprika
aubergine
knoflook
sambal
peper en zout

Paprika en aubergine in de oven gooien, half uur. Ontvellen.
In de keukenmachine puree van maken.

In een pan in een klein beetje olie de knoflook aan fruiten. Vervolgens de puree erbij doen. Op smaak brengen met peper, zout en sambal.

Klinkt goed! Ik ga het proberen :slightly_smiling_face:

Sausjes. :bowing_man:
Ik kan ook weinig eten (vooral bij bbq’s en dat soort taferelen) zonder een lekker sausje. Volgens mij is aïoli ook vrij gemakkelijk zelf te maken, zonder die mix uit zo’n zakje te gebruiken!

Recept:

Dan zou ik wel die ‘gewone’ mayonaise vervangen door 0% vet mayonaise ofzo.

Ik ben al een tijdje op zoek naar gezonde (dip)sausjes. Maar wat je al zegt, saus uit een pakje/zakje is zó ongezond. Dus dit topic komt erg goed uit en blijf ik volgen! Maar zelf heb ik nog geen recept die ik kan delen, dus zie dit maar als een upje.

Ja leuk topic!! :grinning:

Iemand een idee voor een lekkere gezonde sla saus/dressing?? :slightly_smiling_face:

Telt een dip ook? Zelfgemaakte guacamole is namelijk echt zó lekker!
Je hebt bij supermarkten van die kant en klaar pakketjes van twee avocado’s, chili peper, limoen, knoflook en een sjalotje, maar je kunt het ook maken met groenten die je nog in huis hebt.
‘Prak’ de avocado, snij de andere groenten fijn en pers de limoen (of gooi alles in een keukenmachine en blenderen maar)

Hier zijn er 10: saladesenzo.nl
:grinning:

Benodigdheden:
Scheutje magere yoghurt
tl azijn
Scheutje water
Kruiden naar keuze (zelf vind ik knoflookpoeder en kerrie wel lekker)

Roer deze ingrediënten goed door elkaar en dan issie al klaar. Heel simpel en heel makkelijk, wel een sterke smaak.

Oh ja hoor, alles wat saus gerelateerd is. Ik heb wel een vraagje, waarbij kan ik guacamole eten? Heb er wel eens van gehoord maar wat het precies is… idk

guacamole eet je bij tortillachips. maar is ook lekker bij allerhande andere dingen hoor. gewoon op brood bijvoorbeeld is ook lekker.

ik maak ook altijd zelf knoflooksaus.

voor dunne saus gebruik je magere yoghurt, voor dikke saus kwark.
doe er knoflookpoeder(of teentjes), zout, peper, en nog eventueel meer kruiden naar smaak in.
en scheutje honing.
goed doorroeren en je hebt een heerlijke gezonde knoflooksaus.

Kerriesausje voor bij de BBQ (Bij bijvoorbeeld stokbrood of vlees)

Benodigdheden:

• 1 ui
  • 150 ml Griekse yoghurt
  • kerriepoeder naar smaak

Versnipper de ui zo klein mogelijk, roer deze door de Griekse yoghurt. Doe er veel kerriepoeder bij en roer dit door elkaar.

Zoetzure woksaus

Benodigdheden:
3 eetlepels (rijst)azijn
1 eetlepel ketjap
2 eetlepels suiker
2 eetlepels tomatenketchup
Sambal naar smaak
Knoflook naar smaak

Alles eerst even in een pannetje zacht verwarmen totdat de suiker gesmolten is. In plaats van suiker gebruik ik ook vaak gembersiroop. Dan is vooraf verwarmen niet nodig.

up

Wat een leuk topic! Ik maak zelf wel eens een honing-mosterddressing voor door de salade. De hoeveelheden weet ik zo niet uit m’n hoofd, dat hangt ook af van wat je zelf lekker vindt, maar de ingrediënten zijn: magere yoghurt, mosterd, azijn, olijfolie en eventueel een klein beetje (!) knoflookpoeder.

Ik neem ook aan dat er honing in zit? Hahahaha!!!