Gezonde levensstijl en motivatie voor de gym

Ik heb super veel moeite met motivatie om te gaan sporten, ik heb ook overgewicht en moeite met eten… sommige zeggen dat dieet shakes van de kruitvat goed werken? Geen idee.

Please help!

Als je wilt afvallen is je dieet 90% belangrijk, sporten maar 10% Je moet minder eten. Geen dieet gaan volgen, daar is nog nooit iemand gelukkig van geworden, maar aanpassen van je levensstijl.

Ik zou eerst eens een week in kaart gaan brengen wat je allemaal normaal eet. Meestal zie je daar al wat je kunt verminderen. Mensen eten vaak te veel (overeten) en snoepen/snacken ook vaak te veel (extra calorieën). Daarnaast zijn er vaak calorie-arme alternatieven, denk aan thee/water drinken in plaats van vruchtendrank/alcohol.

Hoeveel overgewicht heb je?

20 kilo🥲

Dat kan prima hoor. Een kennis van mij was 98kg en na 2 jaar woog ze nog maar 63kg en zag ze er als een danseresje uit.

  1. In kaart brengen wat je nu eet voor een week. Gebruik zo’n voedsel app.
  2. Bepalen hoeveel calorieën je wilt eten per dag. Dat is afhankelijk van je bouw. Je wilt wel minder eten, maar niet veel te weinig. Dat zul je niet vol kunnen houden. Dus, 1800 calorieën per dag is vaak al een mooi streven.
  3. Begin met het stoppen van alle extra’s die je honger laat voelen. Snelle suikers (fruitsappen, jam, snoep), producten waar smaakversterkers inzitten en nutteloos voor je voeding (chips, toastjes enzo)
  4. Eet portjes die 80% zijn van de normale hoeveelheid. Dus 4 aardappelen naar 3 aardappelen, 5 stukjes brood naar 4. Groente mag je gewoon alles blijven eten.
  5. … zo bouw je het uit.

Even heel snel een suggestie. Met voeding bezig zijn is echt niet moeilijk. Het is een aanpassing van je levensstijl en het is even lastig, maar dan ben je het gewend. Je hongergevoel is dan ook weg. Het leuke is dat je dan nog wel af en toe een taartje kunt eten enzo, en dat het dan ook veel meer genieten is.

Die 20kg is echt geen probleem.

Sporten doe je voor je plezier ook. Ga eerst 2-3 x per week en probeer wat dingen uit.

1 like

Dieten en shakes zorgt er misschien op de korte termijn voor dat je afvalt, op de lange termijn heb je kans dat het er zo weer aan zit. Als je gezond wilt worden zal je je hele levensstijl moeten aanpassen, voor de rest van je leven.

Als je geen motivatie hebt, maak dan voor jezelf duidelijk wat die motivatie zou moeten zijn. Je wilt waarschijnlijk afvallen, maar waarom wil je afvallen? Omdat je minder kans op ziektes wilt? Omdat je niet buiten adem wilt zijn als je de trap oploopt? Omdat je een betere conditie wilt hebben? Zorg dat je een doel voor jezelf hebt waar je naartoe kunt werken, waar je elke dag voor wilt gaan.

Aangezien het om het aanpassen van je hele levensstijl gaat, begin met kleine stapjes. Van nooit sporten en ongezond eten naar 5x per week sporten en elke dag supergezond is niet realistisch. Begin bijvoorbeeld met uitzoeken hoe je je ontbijt gezond kunt maken. Probeer dit en maak dit ontbijt een gewoonte. De week erna zoek je uit wat gezonde snacks zijn, etc. Hetzelfde met sporten. Ga niet meteen een zware workout doen. Begin met iets simpels, ga een stukje wandelen of fietsen, of doe een beginner workout via YouTube, en doe dat 1x in de week. En een paar weken erna 2x in de week, etc.

De enige die je kan motiveren ben je zelf. Gezonder leven vergt veel doorzettingsvermogen en geduld. Ook al doe je weken je best, het kan zijn dat je nog geen verandering ziet. Maar op de lange termijn zul je zo trots op jezelf zijn. Als je eindelijk een plank van 2 minuten kunt of je broek ineens losser zit, is dat zo veel meer belonend dan dat korte moment genot van die reep chocola. Succes!

1 like

Super bedankt !!